[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Finanssektorn
måste saneras"
Av Erik Åsbrink - Dagens
Nyheter - 2 mars 2002
En bransch med
bristande konkurrens
Allmänhetens förtroende för banker och andra
aktörer på den finansiella sektorn är lågt. Till en del beror
det på okunnighet och fördomar. Men finanssektorn uppvisar en rad
avarter som oligopol, bristande konkurrens och en bekvämt hög
lönsamhet som följer i spåren av detta. Det bästa vore att
branschen själv tog sig an problemen. Regeringen kan påskynda en
sådan självsanering genom att hota med att annars tillgripa
lagstiftning. En annan åtgärd är att sänka de höga
kapitalskatterna. Men det låter sig knappast göras under ett
valår, skriver förra finansministern Erik Åsbrink.
På senare tid har det blossat upp en debatt om
etik och moral i näringslivet. Det är förvisso inte första
gången och säkert inte heller sista. Det är viktiga frågor som
diskuteras och de paras med en högst befogad oro för negativa
konsekvenser, om allmänhetens förtroende för näringslivet
rubbas. Ett väl fungerande näringsliv, som åtnjuter allmänhetens
tillit, är onekligen en grundläggande förutsättning för en
framgångsrik utveckling av svensk ekonomi och välfärd.
Jag vill här gå djupare in i denna diskussion
rörande en sektor som är en viktig del av näringslivet men även
sträcker sig utanför detta, nämligen den finansiella sektorn.
Också på detta område kan vi finna aktuella exempel på beteenden
som ifrågasätts utifrån etiska och moraliska aspekter.
Allmänhetens förtroende för aktörerna inom den finansiella
sektorn är, milt uttryckt, inte oreserverat.
DEN
FINANSIELLA SEKTORN
svarar för drygt 4
procent av BNP. Det är fem gånger så mycket som jordbruket.
Finanssektorn har ett högt förädlingsvärde per sysselsatt, den
växer och är lönsam. Den uppbär inga subventioner. Den
sysselsätter mer än 80 000 personer.
Men finanssektorn är inte bara en bransch bland
andra, i själva verket är den en central del av infrastrukturen i
en modern marknadsekonomi. Dess betydelse som smörjmedel,
tillväxtmotor och informationsbärare kan knappast överskattas.
Hos stora grupper bland politiker, journalister
och allmänhet råder dock en helt annan uppfattning. Bland dem ses
finanssektorn som något onyttigt och meningslöst eller rent av
skadligt. Denna negativa uppfattning paras ofta med en stor
okunnighet om vilken roll finanssektorn spelar.
Hur har det blivit så? Jag tror att orsakerna
till en del sträcker sig mycket långt tillbaka tiden.
Både kristendomen och dess systerreligioner
islam och judendomen utvecklade tidigt en syn på tagande av ränta
som ett djävulens påfund och på de människor som tog betalt för
att låna ut pengar som ockrare och utsugare. Dessa tänkesätt
lever vidare än i dag, låt vara i urvattnad form.
Marxismen har sin del av skulden genom sin
oförmåga att se att produktion av tjänster - däribland
finansiella tjänster - kan representera ekonomiska värden lika
väl som produktion av varor. I den sovjetiska ekonomin prioriterade
man stål och cement, rykande skorstenar och slamrande maskiner
framför sådana svårgripbara företeelser som försäljning,
marknadsföring och försäkringar. Även detta tänkande finns kvar på många
håll.
Till och med den store nationalekonomen Keynes -
om jag minns rätt- talade på sin tid om den finansiella sektorn
som den "slöja" som omger den "riktigare" reala
ekonomin.
FINANSSEKTORNS BRISTANDE legitimitet har
alltså till en del sin grund i okunnighet och fördomar som bygger
på okunnighet. Föreställningar som har sina rötter i ett
helt annat samhälle än det vi lever i i dag och
där finanssektorn spelade en ganska rudimentär roll. Men det finns
också en annan sida.
Det är ingen tvekan om att finanssektorn
uppvisar en rad avarter. Det handlar om oligopol och bristande
konkurrens och en bekvämt hög lönsamhet som följer i spåren av
detta. Det handlar om dålig kundservice och för höga avgifter.
Det handlar om bristfällig information. Det handlar också om
utsvävningar som grundas i girighet och dåligt omdöme. Ett
aktuellt exempel är de aktiemäklare (i Storbritannien) som fick
sparken, sedan de konsumerat (ett fåtal) flaskor vin för en halv
miljon kronor och skickat räkningen till sin arbetsgivare.
YTTERLIGARE ORSAK
bakom finanssektorns svaga anseende i Sverige har att göra med
finans- och fastighetskrisen i början av 90-talet och den
spekulation och bristande professionalism som uppdagades i det
sammanhanget.
Bengt Dennis, den förre riksbankschefen,
presenterade för ett par år sedan en utredning
("Finanssektorns framtid", SOU 2000:11) om den svenska
finansiella sektorn, dess styrkor och svagheter. Han föreslog en
rad åtgärder för att stärka sektorn och dess internationella
konkurrenskraft. De största svagheterna enligt honom utgörs av det
svenska skattesystemet med dess höga skatter på kapital samt av
den finansiella sektorns bristande legitimitet hos beslutsfattare
och allmänhet.
Det förstnämnda problemet - de höga skatterna
på kapital- är naturligtvis i första hand en fråga för det
politiska systemet att hantera. Oviljan att sänka kapitalskatterna
beror inte främst på de statsfinansiella effekterna,
intäktsbortfallet skulle bli ganska måttligt. Svårigheterna är
huvudsakligen av fördelningspolitisk natur. Även av andra skäl -
inte minst med tanke på fåmansbolagen - voro det problematiskt om
skatteklyftan mellan kapitalinkomster och arbetsinkomster vidgades
ytterligare.
NU ÄR DET VALÅR och det är knappast den
bästa tiden för att diskutera omfattande ingrepp i
kapitalbeskattningen. På något längre sikt finns det däremot
två olika förhållningssätt.
Det ena är att endast vidta åtgärder om de
blir absolut nödvändiga, till exempel på grund av kapitalflykt
till omvärlden - men så sent som möjligt och så litet som
möjligt.
Det andra är att låta beskattningen utformas
utifrån en uppfattning om vad som långsiktigt bäst gynnar svensk
ekonomi och dess möjligheter att växa och utvecklas. Då blir det
naturligt att överväga djärva grepp.
Det andra problemet - den bristande legitimiteten
- hanteras bäst av aktörerna inom det finansiella systemet.
Statsmakterna kan göra en del. Såväl tillsynen som konkurrenspolitiken kan behöva stärkas ytterligare. Det skulle
också vara bra om utländska aktörer uppmuntrades att etablera sig
i Sverige. Men det vore klädsamt om aktörerna inom det finansiella
systemet själva tog initiativ till en sanering. Hur kan
konkurrensen stärkas? Hur kan kundservicen och informationen
förbättras? Vad kan göras för att stävja missbruk och avarter?
Statsmakterna kan påskynda en sådan
Självsanering genom att hota med att annars tillgripa lagstiftning.
Men det bästa vore om finanssektorn själv förmådde ta tag i
problemen.
Det är så det skulle vara möjligt att främja
en bättre fungerande finanssektor, till gagn för tillväxten av
den svenska ekonomin. Genom en politik som både skärper kraven på
finanssektorn och förmår att utforma mera tillväxtfrämjande
kapitalskatter. Genom att aktörerna i finanssektorn själva tar itu
med avarterna i den egna sektorn. I förlängningen ligger också
ökade insikter hos beslutsfattare och allmänhet och en större
legitimitet hos det finansiella systemet.
Erik Åsbrink
|