Bra att KF och Ica ökar bankkonkurrensen Av Ledaren - Dagens Industri - 4 september 2001 Det börjar röra sig i Banksverige. I våras fick Ica tillstånd att starta
storbank och nu svarar KF i samarbete med Skandia och Telia med ett ännu större initiativ, Coop
Bank. Investerarna tänker före år 2005 bygga upp en nordisk bred bank med en miljon kunder, en
bank som med nödvändighet måste erövra kunder från Nordea, Föreningssparbanken, Handelsbanken
och SEB. BANKVERKSAMHET ÄR SPECIELL. Det handlar främst om att erbjuda kunden trygghet. Med rätt eller orätt har bankpersonal ett helt annat förtroende när det gäller hantering och förvaltning av människors pengar än personal i andra typer av butiker. Relationerna med kunderna är extremt långsiktiga. De flesta byter aldrig bank och marknadsandelarna tillhör därför det mest stabila som näringslivet kan visa upp. MEN KANSKE HAR ATTITYDERNA bland kunderna ändrats under 1990-talet. DE SENASTE ÅREN har bankverksamhet dessutom präglats av
serviceneddragningar och fusioner. Sammanfattningsvis är det svårt att se att sådant som
kundnytta, långsiktighet och trygghet präglat bankverksamhet i Sverige på senare tid. NU ÄR KANSKE TIDEN MOGEN för veritabla frontangrepp. Ica och KF har båda
ett otal kassor, långa öppettider och miljontals kortkunder. De har öppna kanaler till kunderna
Om de öppnar separata bankavdelningar i större butiker. Skandia, som är med i KF-projektet, har
en färdig IT-plattform och Telia har intresse av att utveckla banktjänster på mobiltelefon. DETTA HINDRAR INTE att vi önskar Icabanken och Coop Bank all framgång med sina projekt. Det är bara nyetableringar och hårdare konkurrens som kan ge oss det bästa möjliga banksystemet. ledare@di.se |
Hemsida |