[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Enskilda svaga mot
statens övergrepp"
Av
Tore
Wiwen-Nilsson -
Dagens Nyheter/DN Debatt - 6
december 2002
Jurister startar stiftelse för
att hjälpa medborgarna att hävda grundläggande fri- och rättigheter:
Få
demokratiska länder har lika mycket som Sverige ignorerat frågan om hur
enskilda människors grundläggande fri- och rättigheter skall skyddas.
Utsatt för offentligt maktmissbruk står den lilla människan mycket
ensam och svag. Statliga ombudsmän som JO och JämO har politikerna, inte
individerna, som uppdragsgivare. Därför startas nu stiftelsen Centrum för
rättvisa, som skall ge juridiskt och ekonomiskt stöd till enskilda som
kommit i kläm. Den presenteras av styrelseordföranden Tore Wiwen-Nilsson
och verkställande ledamoten Gunnar Strömmer.
I det moderna Sverige handlar den
allmänna debatten nästan uteslutande om olika sociala eller ekonomiska förmåner
- arbete, välfärd, hälsa och så vidare. Frågan gäller hur samhällets
resurser bör skapas och fördelas för att uppnå dessa mål. En bred
flora av statliga ombudsmän och intresseorganisationer bevakar olika
gruppers intressen. Den offentliga myndighetsapparaten är trimmad för
att möta dessa krav. Och för den individ som anser sig missgynnad av de
offentliga välfärdsystemen finns i allmänhet väl utvecklade vägar att
via domstol kräva ut sin rätt.
Däremot finns det få demokratiska samhällen som i lika hög grad som
det svenska ignorerar frågan om hur vi bör skydda enskilda människors
grundläggande så kallade negativa rättigheter, såsom yttrandefrihet, föreningsfrihet,
religionsfrihet, näringsfrihet, äganderätt eller principen om
likabehandling i offentlig verksamhet.
Detta är ingen slump, utan resultatet av ett medvetet politiskt val.
Historiskt har man låtit göra grundlagsskyddet för sådana fri- och rättigheter
svagt. Domstolarna är som regel ytterst ovilliga att pröva enskilda
fall. Utsatt för offentligt maktmissbruk står den lilla människan
mycket ensam och svag. Detta är en obalans som det är hög tid att göra
något åt.
Varje dag drabbas enskilda av systematiska övergrepp i vardagen.
Dessa uppmärksammas sällan trots att de utförs eller sanktioneras av
stat och kommuner. Det handlar exempelvis om personer som blir
trakasserade därför att de inte vill vara medlemmar i fack eller
branschorganisationer. Friskolor som missgynnas eller förföljs av
nitiska myndigheter och politiker. Muslimer som lokalt finner svårigheter
att bygga en moské eller personer som riskerar att få sin yttrandefrihet
beskuren på Internet med hänvisning till personuppgiftslagen.
Alltmedan rätten att bli offentligt försörjd skyddas rigoröst har rätten
att försörja sig själv i hög grad urholkats. Vanliga människors äganderätt
eller yrkes- och näringsfrihet förbises dagligen. Det underförstådda
motivet är att sådana rättigheter främst värnar redan starka och
privilegierade.
I själva verket ger det svaga skyddet ofta fritt spelrum åt starka
och privilegierade särintressen både inom det offentliga och i det
privata - och många gånger starka privata intressen i samordning med
starka offentliga intressen - som helt enkelt kör över enskilda människor
och deras "svagare" intressen.
Det gäller exempelvis enskilda som får se sin egendom exproprierad - men
inte för ett genuint allmänt ändamål, utan för att tillfredsställa
ett privat vinstintresse, som bygget av ett varuhus eller en industri.
Privata gymägare som blir orättvist utkonkurrerade av kommunala badhus
med gym utan vinstkrav. Eller tusentals hyresgäster - senast i
miljonprograms- området Östberga utanför Stockholm - som nu plötsligt
stoppas från att omvandla sina lägenheter till bostadsrätter på grund
av ny lagstiftning som är högst tveksam från grundlagssynpunkt.
En liknande problematik bidrar starkt till Sveriges jumboplats när
det gäller att få in invandrare på arbetsmarknaden. Bara denna höst
har flera sådana fall uppmärksammats i massmedierna. Det har handlat om
invandrare som i Sverige tvingats stämpla eller ta ströjobb, medan de
efter flytt till England fått jobb som apotekare, tandläkare eller
ingenjörer. Eller om kvalificerade sjuksköterskor som flyttat hit från
länder utanför EU men som hindras att arbeta på grund av rigorösa
licenskrav och språktest - trots att bristen på sjuksköterskor på många
håll i landet är akut.
Dylika fall visar att integrationshaveriets främsta förklaring inte
torde vara att svenskar har avsevärt mycket mer fördomar mot utlänningar
än, säg, amerikaner eller engelsmän. Snarare handlar det här om
svenska lagar, regler och korporativa strukturer som utestänger eller försvårar
inträde för nykomlingar i vissa näringar eller yrken. Den enskildes
grundläggande rättigheter respekteras inte.
Men har vi inte statliga ombudsmän som ska ta till vara dessa rättigheter?
Justitieombudsmannen (JO) ska utöva tillsyn över tillämpningen i
offentlig verksamhet av lagar och regleringar. Men besluten är inte
bindande. Granskningen är påtagligt defensiv och leder sällan till mer
än kritiska uttalanden.
När vi har gått igenom de dryga 18 000 fall som JO har granskat de
senaste fyra åren konstaterar vi att endast tre fall har lett till åtal.
I dag är det över huvud taget tveksamt om man kan tala om JO som ett
skydd för konstitutionella rättigheter.
Övriga ombudsmän, oavsett om det gäller etnisk diskriminering (DO), jämställdhet
(JämO) eller sexuell läggning (HomO) gör åtskilliga positiva insatser.
Men deras uppdrag handlar ytterst om att se till att olika lagar
efterlevs. Politikerna är uppdragsgivare, inte individen. Denna
intressekonflikt förstärks när politiken som i dag mer och mer inriktas
på att driva fram särregler för olika grupper. Då kommer myndighetsutövningen
i praktiken att handla om åtgärder som går stick i stäv mot
grundprincipen om att skydda lika individuella rättigheter.
Men etablerade intresseorganisationer då? Erfarenheten visar att när
det kommer till kritan ser bland annat fackföreningar och
branschorganisationer främst till egna kollektiva intressen, snarare än
individens rätt.
Återstår möjligheten att vända sig till en advokat. Men då tillgången
till allmän rättshjälp på senare år har beskurits, saknar alltför många
ekonomiska resurser att få sin rätt prövad. Och eftersom maxbeloppet är
satt till 100 000 kronor riskerar den som driver komplicerade mål att
sitta utan ombud i andra instans - och med risken att ruineras om han
eller hon förlorar.
Nu växer det fram flera ideella initiativ för att täcka bristerna. Det
har bildats juristgrupper som till rabatterade priser hjälper enskilda
med vardagsjuridiska frågor, exempelvis hur man överklagar ett
myndighetsbeslut. Andra advokater bistår gratis när barn - som ju oftast
helt saknar ekonomiska resurser - måste få sina rättigheter säkerställda.
Det är viktiga komplement när rättsstaten krackelerar.
Däremot har det i Sverige hittills aldrig etablerats en ideell juridisk
verksamhet med uppgift att hjälpa enskilda när deras konstitutionellt
skyddade fri- och rättigheter äventyras.
Mot den bakgrunden har Centrum för rättvisa bildats.
Denna verksamhet bärs upp av personer som utifrån olika utgångspunkter
står bakom värdet av att stärka enskilda människors fri- och rättigheter
i Sverige. Vi kommer främst att driva människors fall rättsligt när de
har utsatts för offentligt maktmissbruk. Fall som i dag ofta inte blir prövade
därför att den drabbade saknar kunskap om sina rättigheter eller de
ekonomiska resurser som krävs för att hävda dem. Konkret handlar det om
att bistå med bland annat advokatstöd, rättslig expertis eller
finansiering av en eventuell process i domstol.
Dessutom kommer vi i den allmänna debatten att uppmärksamma
dylika missförhållanden och ställa krav på ansvariga politiker. Och vi
tvekar heller inte att granska särintressen i form av privata företag
eller intresseorganisationer om dessa gynnas av stat eller kommun på
enskilda människors bekostnad.
Till sin form är Centrum för rättvisa en ideell och partipolitiskt
oberoende insamlingsstiftelse, som inte tar emot några offentliga bidrag.
Vi tar däremot emot bidrag från privatpersoner och andra stiftelser.
Inspirationen kommer i första hand från USA. Där har ideella
organisationer - inte minst den svarta medborgarrättsrörelsen - varit
den mobiliserande kraften bakom de flesta pilotmål som har gällt mänskliga
rättigheter det senaste seklet.
Den moderna verksamhet som vi har tagit mest intryck av är
Washingtonbaserade Institute for Justice. Sedan drygt tio år tillbaka
drivs där ett av USA:s effektivaste program för att tillvarata bland
annat yttrandefrihet, näringsfrihet och fritt skolval.
Sverige är nu inte USA. Mycket av det amerikanska rättstänkandet
är varken möjligt eller önskvärt att "importera" till
Sverige. Men det finns en hel del att låta sig inspireras av. Inte minst
att en principiell och långsiktigt arbetande ideell verksamhet både kan
skydda vanliga människors rättigheter mot mäktiga motparter, och därigenom
åstadkomma ändringar av lagar och praxis som kommer människor i hela
samhället till del.
Till skillnad från USA har alltså det legala skyddet för enskilda rättigheter
historiskt varit svagt i Sverige. Men genom Sveriges EU-inträde 1995 har
förutsättningarna ändrats på ett avgörande sätt. EG-rätten medför
en generell skyldighet för svenska domstolar att pröva om inhemska lagar
och regler stämmer överens med högre EG-normer. Vidare är Europeiska
konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna numera svensk lag. Indirekt har vår egen grundlag fått ökad
betydelse.
Fallet med de tre terroristutpekade svenska medborgarna som fick sina
bankmedel frysta på grund av en EG-förordning, fick till slut en
politisk lösning. Men som många har pekat på hade det även varit möjligt
att stämma stat och banker i svensk domstol för att få ut pengarna.
Grunden för en sådan talan skulle vara att EG-förordningen i fråga var
ogiltig, eftersom den strider mot överordnade individuella rättigheter i
vår egen grundlag, EG-rätten och Europakonventionen. Svensk domstol hade
inte kunnat undvika frågan.
Sammantaget finns nu ett utrymme inte bara för enskilda processer
om rättigheter, utan även för en organisation av Centrum för rättvisas
slag. Arbetet för enskildas rättigheter får inte överlåtas till
myndigheter eller etablerade intresseorganisationer, utan måste få en
praktisk förankring mitt i det svenska vardagslivet.
Att värna individuella rättigheter måste bli ett genuint allmänintresse
i Sverige.
Tore Wiwen-Nilsson
|