[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Justitieministern
inte vuxen uppgiften"
Av Sven-Erik Alhem - Dagens
Nyheter - 1 mars 2001
En synnerligen kompetent justitieminister, Laila Freivalds, har i
hast ersatts av en oerfaren och oprövad ung man vid namn Thomas Bodström.
För egen del känner jag viss osäkerhet om vad han räcker till för.
Det skriver överåklagare Sven-Erik Alhem. Han oroar sig för att allmänhetens
förtroende för rättsväsendet skadas när vardagsbrotten inte kan
klaras upp på grund av personalbrist och föråldrade tekniska hjälpmedel.
Det skapar en viss osäkerhet om vad som gäller på Fru Justitias område
med en så grön justitieminister när majoriteten av 1,2 miljoner
brottsanmälningar läggs ner i brist på resurser hos polisen, skriver
han.
På Fru Justitias område finns många viktiga frågor, som berör oss
medborgare nära och som ytterst gäller själva demokratin. Rättsväsendet
måste fungera väl. Det är i hög grad en demokratifråga. Medborgarna måste
ha tillit till själva systemet.
Den som utsätts för brott, oavsett om det är ett mycket allvarligt
brottsligt angrepp eller ett så kallat vardagsbrott, till exempel stöld
eller misshandel, så måste allmänheten kunna känna rättstrygghet när
det gäller handläggningen av det konkreta ärendet.
Det gäller allt från anmälningar hos polisen till dess fallet avslutas
genom lagföring, där sådan är möjlig. Handläggningen måste vara
snabb, effektiv och professionellt genomförd.
Kraven på det grundläggande regelsystemet för rättsväsendet och på
dess aktörer i deras dagliga arbete är med all rätt höga. Är
medborgarna nöjda i dag? Knappast. En analys av hur pass effektiv
och snabb den brottsutredande verksamheten är ger - generellt sett - för
närvarande inga överbetyg, om ens godkänt.
Det finns flera områden där lagstiftning krävs för en naturlig
anpassning till modern teknikanvändning. Detta för att komma åt den
allra grövsta brottsligheten. Möjligheterna måste öka att angripa
denna typ av brottslighet.
En sådan väg är att anamma det sedan flera år tillbaka framlagda förslaget
att möjliggöra buggning. I andra av- seenden krävs inga lagändringar
men väl förbättrade arbetsmetoder och resurser.
DET ÄR ANGELÄGET att vi - sent omsider - kan få till stånd en
snabbare kommunikation mellan polis och åklagare på elektronisk väg för
att effektivisera utredningarna.
Här har vi fastnat alltför mycket i ett ensidigt tal om värdet av en
samlokalisering polis/åklagare i stället för att se till att en
praktisk och snabb elektronisk kontaktväg etableras mellan åklagare och
polis. Dyrbar tid ödslas på andra och mindre effektiva kontaktsätt.
Att åklagare och polis ibland ska jobba nära varandra är viktigt. Men
den rent fysiska närheten är inte alltid den mest betydelsefulla.
Erfarenheterna av e-posten är numera så goda att jag själv och mina närmaste
medarbetare, fastän vi fysiskt sitter i närbelägna rum, i betydande
utsträckning kommunicerar elektroniskt med varandra. Men någon
elektronisk kommunikationsmöjlighet finns ännu i dag inte mellan åklagare
och utredningsmän hos polisen. Nu pågår en planering mellan polis och
åklagare för att inleda en försöksverksamhet i Skåne med elektronisk
kommunikation. Det är bra men samtidigt sent.
ÄVEN PÅ MÅNGA andra områden är jag övertygad om att vi med
enkla medel skulle kunna förbättra förutsättningarna att få en bättre
rättskipning. Ett exempel är videokonferenslagen. Den är fortfarande en
försökslagstiftning som tillämpas i alltför liten utsträckning. Om möjligheterna
att låta vittnen och målsägande inställa sig inför domstol genom
videokonferens vidgas så skulle vi få bättre förutsättningar att
minska påfrestningarna för förhörspersonerna.
I känsligare fall vore det lämpligt att ingen annan än domarna vid
processdomstolen och någon befattningshavare där förhörspersonen
fysiskt inställer sig och blir identifierad känner till var den hörde
faktiskt befinner sig. Detta är en i alla avseenden mycket angelägen fråga
som också har återverkningar när det gäller att få vittnen och målsägande
att visa större beredvillighet att under förundersökningen berätta vad
de sett och hört av betydelse för en brottsutredning.
HELA RÄTTSORDNINGEN BYGGER på att vittnen och målsägande fritt
vågar berätta om iakttagelser som har samband med brott. Ingen kriminell
gängbildning ska tillåtas skapa egna regelverk som en följd av att
"vanliga" människor inte vågar rapportera till polisen om anmärkningsvärda
iakttagelser.
I denna fråga bör också nämnas vikten av att Rikspolisstyrelsens i
december 2000 till regeringen redovisade uppdrag att ta fram ett
nationellt handlingsprogram för skydd av vittnen, målsägande och andra
bevispersoner leder till praktisk tillämpbara positiva resultat.
Under lång tid har vi inom rättsväsendet haft en synnerligen
kompetent, stringent och tydlig lagledare i bemärkelsen övergripande
ansvarig minister för vårt grundläggande regelsystem genom den förra
justitieministern Laila Freivalds. Hon har som justitieminister åtnjutit
ett allmänt sett mycket högt förtroende både inom rättsväsendet och
i övrigt men har - som bekant - hastigt ersatts av en förhållandevis
oerfaren och oprövad ung man vid namn Thomas Bodström.
För egen del känner jag en viss osäkerhet om var han står och vad han
räcker till för. Buggningsfrågan vill han till exempel utreda
ytterligare, trots att vidgade möjligheter erfordras med det snaraste att
på teknisk väg kunna angripa de grövsta brottslingarna. Något
tillspetsat har Thomas Bodström hittills visat att han verkligen behärskar
att hålla bara en boll i luften.
Frågorna han nu ansvarar för är så många och så svåra att
chefen för justitiedepartementet måste ha jonglörens skicklighet att hålla
en stor mängd bollar i luften samtidigt. Utan att tappa en enda. Det återstår
att se hur Thomas Bodström ska klara av den svåra uppgiften att fungera
väl som landets justitieminister.
Han har fortfarande tid på sig att visa sin kompetens men det är ändå
ägnat att skapa en viss osäkerhet om vad som ska gälla på Fru
Justitias område, när en synnerligen erfaren och kompetent
justitieminister så hastigt har ersatts av en tämligen grön och oprövad
kraft.
Låt oss emellertid hoppas att Thomas Bodström kan växa in i kostymen
som justitieminister! Vi behöver nämligen en stark chef för det viktiga
justitiedepartementet om en målinriktad och positiv utveckling inom rättsväsendets
område ska vara möjlig.
Detta gäller inte minst inom den viktiga sektor, där jag själv arbetar,
som gäller brottsbekämpningen.
Den höga brottsligheten i Sverige, polisens bristande resurser och därigenom
sämre förmåga att klara upp anmälda brott med rimliga handläggningstider
är ett allt allvarligare samhällsproblem. Polisen registrerar varje år
cirka 1,2 miljoner brottsanmälningar. Majoriteten läggs ner i brist på
resurser hos polisen. Eller därför att brottsspaningen inte ger något
resultat.
NÄR DET GÄLLER vissa brott som inbrott i bostad, vilka är i hög
grad integritetskränkande för dem som drabbas, är andelen uppklarade
brott på många håll katastrofalt låg. Inte minst ur ett
medborgarperspektiv är det dystert att alltför få brott kan klaras upp
och att de skyldiga inte i större utsträckning kan ställas till svars för
vad de gjort.
Även om en aldrig så väl fungerande västerländsk rättsordning, särskilt
vad gäller brottmål, inte kan garantera att alla som har rätt också får
rätt, så måste situationen bli bättre än den är i dag.
Riksåklagaren har i dagarna - efter samverkan med
Rikspolisstyrelsen - lagt fram ett förslag till regeringen om ett närmare
samarbete mellan åklagare och polis vid bedömningen av nya polisanmälningar.
Syftet är att genom en tidig straffrättslig prövning av varje ärende
skapa en ökad effektivitet i polisens utredningsarbete. Åklagare föreslås
delta direkt i den viktiga förstahandsbedömningen av nya polisanmälningar
när det gäller vardags- eller mängdbrottsligheten.
Om man genom ett delvis nytt grepp att tackla denna viktiga del av
brottsligheten når väsentligt bättre lagföringsresultat, tror jag att
det i hög grad är ägnat att öka medborgarnas förtroende för hela rättsväsendet.
För att en reform ska vara möjlig att genomföra krävs att
regeringen tillgodoser att åklagare får säker tillgång till tillräckligt
många kompetenta utredare inom polisen. Det är där vi har de mest påtagliga
bristerna i dagens rättskipning.
DAGLIGEN FRAMHÅLLER ÅKLAGARE för mig att utredningar inte kan
redovisas inom rimlig tid. Om man snabbt ska säkerställa ett bättre
utredningsläge hos polisen, räcker det inte att bara anta fler
polisaspiranter. Det gäller också att omfördela befintliga
personalresurser.
Polisen har i dag en mängd uppgifter. Förutom de centrala
uppgifterna att övervaka ordning och säkerhet samt utreda brott finns
det ett stort antal mer eller mindre udda ärendeområden, som med fördel
kunde kopplas bort från polisen, till exempel prövningen av bestridda
parkeringsanmärkningar.
Vid en närmare genomgång av alla uppgifter som lagts på polisen, är
det uppenbart att tiden nu verkligen är mogen för en renodling och
koncentration till vad som är mest centralt och viktigt ur ett
medborgarperspektiv. Inom åklagarväsendet har en betydande
specialiseringsprocess genomförts och fullföljs alltjämt. På åklagarsidan
behövs också resursförstärkningar för att en angelägen reform ska möjliggöras.
Om Thomas Bodström på detta för samhällsmedborgarna och för hela
demokratin så viktiga område vill visa handlingskraft och ge prov på
att han visst kan fylla justitieministerkostymen lika väl som hans företrädare
kunde fylla motsvarande dräkt, så finns här ett reformförslag som är
värt att ta tag i och effektuera.
Sven-Erik Alhem
Överåklagare
|