[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Att hantera nästa
bankkris
Av Dagens huvudledare - Dagens
Nyheter, 15 november 2000
Nu tjänar bankerna pengar. Men det är inte så länge
sedan hela banksystemet var pressat av förluster. En utredning föreslår
hur en eventuell ny bankkris ska hanteras.
BANKERNA BEHÖVER göra goda vinster, så att de kan
klara kriser i ekonomin. Det hävdade Gunnar Sträng i en av de många
debatterna på partikongresserna. Han fick då alltid slåss för att
freda banksektorn undan ideologiskt mer renhjärtade partivänner som
ville socialisera affärsbankerna. (Till dem hörde den nuvarande
finansministern.) Antag att de hade vunnit en votering . . .
För några år sedan kritiserades bankerna för att de gjorde förluster.
Nu får de kritik för att de gör vinster. Tidningen Affärsvärlden
varnar för en ny övervinstdebatt. Vi fick en sådan 1975, när en
internationell inflationstopp givit skogsindustrin tillfälliga vinster. Följden
blev en specialskatt som bidrog till att försvaga företagen inför den
kommande nedgången.
En ny "övervinstskatt" på banksektorn förutsätter att
beslutsfattarna totalt tappat även minnet.
Från 1992 fick vi en kris i banksystemet, helt oväntat; något liknande
hade inte hänt sedan 1921. Den föregicks av ett lyft i konjunktur,
investeringar och börskurser, och i kreditgivning. Och alla instanser var
totalt oförberedda. Alla nödåtgärder, från kapitalinjektionen i
Nordbanken till Bankstödsnämnden, fick improviseras fram. Frågan är:
riskerar vi att något liknande kan inträffa igen?
FÖRST EN ÅTERBLICK. Till hösten 1985 var det svenska
kreditsystemet praktiskt taget självtätande. Riksbanken reglerade både
räntor, inlåning och utlåning. Och Riksbanken var i sin tur reglerad av
regeringen. Därmed var behovet av övervakning av kreditgivningen inte så
stort.
Men hösten 1985 slopades regleringarna. Det var nödvändigt för att vi
skulle få en kreditmarknad som fungerade i takt med den internationella
omgivningen. Hur primitivt regleringssystemet var, i utformning och framför
allt i tillämpning, beskriver bland andra Lars Jonung i den utmärkta översikten
"Från räntereglering till inflationsnorm" (Lars Werin, red,
SNS).
Och då blev Bankinspektionen (numera Finansinspektionen) viktig. Det var
då bankerna för första gången sedan tjugotalet fick agera fritt på en
marknad. Och då borde regeringen ha förstärkt inspektionsmyndigheten
med ordentlig kompetens. Men Bankinspektionen ägnade sig mycket åt att
övervaka bankernas avgifter, i tron att detta var något väsentligt.
DET GICK SOM det gjorde. Ett av skälen var att finansbolagen belånade
fastigheter till 100 procent av marknadsvärdet. Bankerna var försiktigare,
i de flesta fall. Men de finansierade i sin tur finansbolagen. Och de ursäktade
sig efteråt med att de inte kunde bevaka finansbolagens aktivsida, det
vill säga kontrollera hur pengarna investerades. Det var den bevakningen
Bankinspektionen kunde och borde utövat. Skandalen på åttiotalet låg
inte i avregleringarna - de var nödvändiga - utan i inspektionens
misstag.
Nu är allt lugnare. Visserligen lånar hushållen alltmer; deras upplåning
motsvarar cirka 40 procent av BNP och närmar sig det slutande åttiotalets
nivåer. Men vice riksbankschefen Lars Nyberg förklarade i ett tal i
somras (14/6) att läget inte ger skäl till oro. Bankerna är i gott
skick, och fastighetsbolagen har starka balansräkningar. Att krediterna
ökar kan ses som normal reflex av konjunkturlyftet.
Och för säkerhets skull har Finansinspektionen startat en översyn av
hushållens krediter. Vidare har en utredning, Banklagskommittén, föreslagit
åtgärder för hur en eventuell ny kris ska hanteras. Kommittén vill ha
en särskild myndighet som hanterar en ny kris, detta för att
funktionerna som likviditetsskapare (Riksbanken), övervakning
(Finansinspektionen) och krishantering inte blandas samman.
ENLIGT KOMMITTÉN LIGGER ett "moral hazard-problem" - ett
moraliskt riskspel - i att bankernas ägare och långivare vid en kris räknar
med att staten utfärdar en generell garanti för bankerna; detta kan öka
deras riskbenägenhet; alltså bör en statlig garanti begränsas.
Det går att argumentera längs den linjen, från den utgångspunkten.
Men med det förgångna i minnet kan vi vända på perspektivet. Vem har
ansvaret om det är den ekonomiska politiken som skapat kris i
betalningssystemet?
Visserligen steg kreditgivningen under slutet av åttiotalet. Men det som
vållade bankerna förluster var fastighetsbolagens fall. Och det som knäckte
fastighetsbolagen var realräntechocken. På kort tid steg realräntan från
ungefär nollstrecket till 10-12 procent. Det hade inte hänt sedan 1921.
Och denna realräntechock berodde på att överbeskattningen och löneinflationen
från 1971 lett till devalveringar, om och om igen. Och de hade inom och
utom landet mot slutet av åttiotalet skapat förväntningar om en ny
devalvering.
Mycket kan skyllas på bankerna, men inte detta - det var inte de som
devalverade fem gånger.
Vem stod för moral hazard i det här perspektivet?
Dagens Huvudledare |