Ledande svenska ekonomer:
Vår ökade levnadsstandard hotar välfärdsstaten. I takt med att inkomsterna
stiger kommer efterfrågan på vård, skola och omsorg också att öka. i dag motsvarar
sjukvården 8 procent av BNP. Om bara 40 år är den uppe i 40 procent. Samma utveckling gäller
för skola och omsorg. Skattetrycket hamnar på en fullständigt orimlig nivå. Välfärdsstaten
blir i bästa fall en efterbliven låglönesektor med missnöjda kunder och missnöjda anställda. I
värsta fall går den mot någon form av sammanbrott. Det skriver två av Sveriges ledande ekonomer,
Magnus Henrekson och Nils Lundgren.
Välfärdsstaten i sin grundläggande mening har ett massivt stöd
från i stort sett hela svenska folket. De politiska motsättningarna är i huvudsak marginella och
samsynen är djupt förståelig. Få frågor är så avgörande för om Sverige kommer att vara ett
bra land att leva i. Om inte utbildningssystemet är av hög kvalitet, om inte omsorgen om barn och
gamla präglas av respekt och pålitlighet, om inte sjukvården ger god tillgång till behandling
med de yppersta metoderna och om inte allt detta är tillgängligt för alla medborgare på lika
villkor, så kan man knappast tala om ett välfärdssamhälle. Brister i dessa avseenden kan aldrig
kompenseras med ett överflöd av mobiltelefoner, bilar, bostadsyta eller charterresor.
Man skulle kunna tro att välfärdsstatens grundläggande inslag, vård-skola-omsorg, därmed är
säkrade för överskådlig framtid. I en demokrati bör väl ett så brett och starkt medborgerligt
stöd vara den yttersta garantin för välfärdens fortbestånd?
Tyvärr är det nog inte så. Det räcker inte med att medborgarna i dag stöder
välfärdssystemet och är (någorlunda) beredda att betala de skatter som i dag krävs för
dess finansiering.
Välfärdsstaten är hotad, och därmed kanske också välfärden, därför att kostnaderna kan
växa oss över huvudet. Vi är inne i en utvecklingsfas som kan komma att underminera
välfärdssystemets framtid.
Paradoxalt nog beror detta på att vi liksom flertalet andra västeuropeiska länder har velat
garantera dess fortbestånd genom att lägga finansiering och produktion av dessa oundgängliga och
allt viktigare tjänster i den offentliga sektorn. Tanken har naturligtvis varit att dessa tjänster
är så viktiga att de inte bör lämnas till marknaden att producera och fördela. Det betyder för
det första att välfärden i huvudsak finansieras med skattemedel och därmed är beroende av
landets skatteförmåga. Det betyder för det andra att verksamheterna i huvudsak inte bedrivs under
marknadsekonomiska villkor med valfrihet, konkurrens och decentraliserat beslutsfattande och att det
därmed finns ringa utrymme för djärvt entreprenörskap och okonventionella lösningar.
Men en skattefinansierad välfärdsproduktion bedriven i huvudsak inom ett offentligt monopol är
mycket sårbar med den utveckling som nu väntar. Sjukvården motsvarar i dag ungefär 8
procent av BNP, medan skolan och omsorgen är något mindre, cirka 7 procent var av BNP. Än så
länge tar dessa områden således bara en dryg femtedel av resurserna. Långtidsutredningen räknar
med en tillväxt i realinkomsterna per capita på i genomsnitt 1,7 procent per år under perioden
1998-2015. Om den tillväxttakten består även därefter, kommer genomsnittsinkomsten att ha
fördubblats år 2040, vilket vid första påseende kan förefalla betryggande. Om vi då är
dubbelt så rika, borde vi väl kunna finansiera välfärdssystemet lika bra som i dag?
SÅ ENKELT ÄR det emellertid inte. Allt pekar på att en mycket stor andel av den
efterfrågeökning som de stigande inkomsterna möjliggör kommer att gå just till
vård-skola-omsorg. Det finns flera skäl till detta. I ett modernt kunskapssamhälle blir
utbildning allt viktigare. Både kvaliteten på utbildningen och den totala utbildningstiden sett
över hela livscykeln behöver därför långsiktigt öka. En allt större del av livsinkomsten
kommer därför rimligen att gå till utbildning. Med stigande inkomster ökar också kraven på
kvalitet i barn- och äldreomsorg.
Därtill kommer den demografiska utvecklingen med ökad medellivslängd, som
innebär att det är en allt större andel av befolkningen som vill ha denna allt bättre
äldreomsorg i olika former.
Våra ökade inkomster medför dessutom att vi kommer att vilja ha allt mera sjukvård samtidigt som
sjukvården går igenom en mycket snabb teknisk utveckling och kan erbjuda alltmer avancerade
behandlingar.
Vi kommer naturligtvis att vara friskare och ha mindre behov av omsorg mellan 65 och 80 års ålder
än fallet är i dag. Den mycket dyra omsorg som ofta krävs under det sista levnadsåret är
knappast något växande problem. Däremot kommer allt fler att vara i "reparationsåldern"
och de kommer att vilja ha en mycket avancerad sjukvård med behandlingar som möjliggör för dem
att leva som de flesta hitintills bara har kunnat leva fram till sextioårsåldern.
STORA DELAR AV vård-skola-omsorgs-området präglas också av att de är personalintensiva
verksamheter, där det i de flesta fall inte går att dra ner på personaltätheten utan att
kvaliteten blir lidande. Maskiner kan inte ersätta människor på samma sätt som i exempelvis
industrin och därmed är det inte möjligt att få till stånd en lika snabb ökning i
produktiviteten, trots vissa undantag som dagkirurgi och nya läkemedel. I förhållande till
livsmedel, charterresor och mobiltelefoner kommer vård, skola och omsorg att bli allt dyrare. Ökad
tillväxt hjälper inte mot just detta problem, eftersom den offentliga tjänstesektorns kostnader
då stiger i ungefär samma takt.
Den demografiska utvecklingen talar också för stigande kostnader på andra vägar. Med en större
andel äldre blir det ökad konkurrens om arbetskraften, inte minst om individer med specialist-,
företagsledar- och entreprenörskompetens. Samtidigt minskar arbetskraftsutbudet i landet.
Antalet människor i arbetsför ålder stiger visserligen fram till 2008 med nuvarande
befolkningsutveckling, men de äldre (55-64 år), som deltar i arbetskraften i lägre utsträckning
och arbetar färre timmar när de gör det, är en växande grupp liksom de yngre (16-24 år), som i
allt högre grad studerar i stället för att arbeta. Som långtidsutredningen har visat, kommer
därför det totala antalet arbetade timmar att börja falla redan från nästa år. Och observera
att detta gäller vid oförändrad lagstadgad arbetstid. Börjar vi förkorta arbetstiden,
förvärras problemet.
Därmed blir arbetskraften allt dyrare och eftersom vård-skola-omsorg är personalintensiva
verksamheter, blir kostnadsökningarna särskilt kännbara där. Situationen är mer lätthanterlig
för företag som kan rationalisera eller förlägga den mest personalintensiva delen av sin
produktionskedja till andra länder med större tillgång på arbetskraft.
Om inte den ekonomiska tillväxten går i stå, kommer vi därför att vilja (och i viss
utsträckning tvingas) lägga en allt större andel av våra livsinkomster på vård-skola-omsorg.
Det är naturligtvis omöjligt att med säkerhet säga hur stor andel det kan bli fråga om. Enligt
långtidsutredningen kommer redan förändringarna i vår befolkningsstruktur att höja kostnaderna
för de kommunala verksamheterna på området med 16 procent fram till år 2030. Detta kan verka
vara en betryggande liten ökning, men den kalkylen är rent teknisk. Den bygger på sjunkande
barnkullar och därmed fallande kostnader för barnomsorg och skola, oförändrad resursinsats per
person i varje åldersgrupp, oförändrad servicenivå och oförändrad struktur i de olika
verksamheterna. Kalkylen blir naturligtvis helt annorlunda om man, som vi har gjort här, utgår
från att resursbehovet per person ökar och att servicenivåerna höjs påtagligt, samtidigt som
kostnaderna för välfärden stiger snabbare än för andra varor och tjänster.
Lägger vi därtill möjligheten att Göran Perssons plädering för ökat barnafödande
förverkligas för att långsiktigt se till att det finns mer arbetskraft och därmed en lägre
försörjningsbörda per förvärvsarbetande, så stiger även barnomsorgs- och skolkostnaderna
redan under de närmaste åren.
Det finns alltså argument för att vi kan komma att hamna på bortåt en fördubbling av den
andel av BNP som går till vård-skola-omsorg, det vill säga omkring 40 procent om fyrtio år.
Amerikanerna, vars inkomst per person redan i dag ligger på ungefär den nivå vi svenskar
uppnår först 2030 enligt långtidsutredningen, lägger en dubbelt så stor andel av BNP som vi på
sjukvård.
Kanske vill någon invända att det beror på att den amerikanska medel- och överklassen
överkonsumerar sjukvård och att kostnaderna är orimligt höga på grund av uppdrivna löner i
sektorn. Men det är ju just den utvecklingen vi pekar på som den sannolika även i Sverige.
DÄRTILL KOMMER ATT kanske en tiondel av amerikanerna står utanför
försäkringssystemen och därmed får mycket litet sjukvård, vilket vi verkligen hoppas inte skall
bli fallet i Sverige. Vi bör nog räkna med att vi kommer att spendera dubbelt så stor andel av
BNP på sjukvård om fyrtio år och att utgifterna för utbildning och omsorg kan komma att stiga
kanske lika mycket.
Redan dessa utgifter skulle alltså kräva ett skattetryck på 40 procent av BNP, det vill säga
den nivå som många utvecklade länder ligger på i dag för alla offentliga utgifter. Om vi
därtill lägger övriga offentliga skattefinansierade utgifter, ser vi att skattetrycket i Sverige
skulle behöva stiga till närmast absurda nivåer.
SAMTIDIGT VET VI att Sverige inte kommer att kunna upprätthålla ett så högt skattetryck i
den globaliserade ekonomin, därför att de internationellt rörliga skattebaserna då tenderar att
lämna landet. Kapitalägare och välutbildade ser till att bli beskattade i länder med lägre
inkomst- och förmögenhetsskatter och hushållen köper kapitalvaror, öl, vin och cigarretter i
länder med lägre moms och punktskatter. Då blir skattetrycket på de skattebaser som inte kan
komma undan desto högre. Kvar att beskatta blir framför allt de tre f:en, det vill säga fattiga,
föda och fastigheter.
Den oreformerade välfärdsstaten går i bästa fall mot en successiv
utarmning till en grådaskig, efterbliven låglönesektor med missnöjda kunder och missnöjda
anställda. Symtomen är redan påtagliga. I värsta fall går den mot någon form av sammanbrott.
Välfärdssamhället, till skillnad från välfärdsstaten, behöver däremot inte vara hotat av
undergång. Problemet är ju inte att vi inte skulle ha råd. Tvärtom är det ju så att vi i stor
utsträckning förklarar den växande efterfrågan på välfärd med att vi blir allt rikare.
Problemet är att det offentliga har åtagit sig att stå för produktion och skattefinansiering av
dessa tjänster som möter den snabbast ökande efterfrågan och har den mest oförmånliga
kostnadsutvecklingen samtidigt som globaliseringen gör det allt svårare att upprätthålla en hög
skatteandel av BNP.
Ekvationen går inte ihop och diskussionen om hur vi skall komma ur detta dilemma bör komma i gång
så fort som möjligt. I den politiska debatten talar många för lagstadgad arbetstidsförkortning,
lägre pensionsålder och fortsatt skattefinansiering och offentligt produktionsmonopol för
vård-skola-omsorg. Sådana förslag utgör ett hot mot välfärdssamhället!
Magnus Henrekson
Nils Lundgren,
f.d. chefekonom Nordbanken
|