Konkurslagstiftningen och reglering av
bankverksamhet utgör en helhet som bör förstås i ett sammanhang.
Det måste till ett helhetsgrepp om vi verkligen vill lära av
bankkrisen och därmed förbättra företagsklimatet i Sverige,
skriver ekonomiprofessorn Clas Wihlborg.
1992 var det året då kreditförlusterna i bankerna formligen
exploderade. Redan två år senare var det värsta över för
bankerna tack vare en statlig garanti, deprecieringen av kronan
och inte minst bankernas höga intjäningsförmåga. Mer eller
mindre nödlidande lån hade i flera fall sålts till separata
enheter såsom Securum och Retrieva med uppgift att avveckla
fordringarna med snabbhet och maximal återvinning av värden. Följderna
blev mer långvariga för många företagare, som förlorade sina
företag, och för domstolarna, som måste handskas med
anklagelser att bankerna orättmätigt brutit kreditlöften och övertagit
företag och säkerheter. Bitterheten bland företagare är
fortfarande stor särskilt som domstolarna i stort sett alltid stödde
bankerna.
Jag vill hävda att det finns anledning att utreda närmare om vi
har ett finansiellt och rättsligt system som möjliggör en socialt
sett effektiv och rättvis lösning på företags finansiella
problem i kristider såväl som under normala förhållanden. Vi kan
vara säkra på att ekonomiska kriser med stora förluster för
bankerna återkommer i den globaliserade ekonomin. Trots att den
svenska modellen för lösning av krisen internationellt betraktas
som effektiv och framgångsrik har lärdomarna från krisen hittills
framför allt fokuserat på det svenska banksystemets stabilitet. Förbittringen
bland företagare bör inte negligeras i dessa tider då företagandets
villkor betraktas som en nyckelfråga för ekonomisk tillväxt.
Låntagare och långivare
Relationen mellan banker och företag regleras i lagstiftning angående
bankverksamhet och konkurs, av regler för tillsyn av och
risktagande i banker, och inte minst i sedvänja och kontrakt.
Traditionellt har den informella länken mellan långivare och låntagare
varit stark i Sverige med husbanker för företag som en
manifestation av detta.
Det som framför allt tyder på att en stor mängd
konkurser under krisen drabbade livskraftiga företag är att
konkurserna i många fall förklaras av att företagen inte kunde
producera ytterligare säkerheter för lån, då värdet på
existerande säkerheter framför allt i fastigheter föll drastiskt
med början 1991.
Konkurs eller ”försäljning” till en symbolisk
krona blev ofta en realitet då nya säkerheter krävdes även i
fall då företagen skötte betalningarna på lånen.
Det fanns stora olikheter mellan bankerna i deras sätt
att handskas med bristande säkerhet för lån. En bank gav ofta
”in -blanco-krediter” utan säkerhet men till lite högre ränta.
Detta beteende kan förväntas av en husbank utan att det är
specificerat i kontrakt då låntagarens betalningsförmåga på
sikt förväntas vara acceptabel. De andra storbankerna i Sverige
var mer benägna att antingen försätta låntagare med otillräckliga
säkerheter i konkurs för att därmed överta de tillgångar som
erbjudits som säkerhet, eller att utan konkurs köpa låntagares företag
till en symbolisk krona. På detta sätt omfördelades en enorm förmögenhet
till bankerna eller närstående företag..
En intressant frågeställning är varför bankerna så
ofta bröt det oskrivna ”husbankskontraktet” under och efter
bankkrisen. Det kan finnas legitima såväl som icke-legitima skäl
för en husbank att bryta de informella kontrakten. Bröts
kontrakten för att finansinspektionen skärpte kraven på hur
fastigheter skulle värderas (FFFS 1991,10) med följden att säkerheternas
bokförda värden sjönk ytterligare?
Enligt observatörer var en bank ovillig att acceptera
de nya bedömningsgrunderna under krisen. Detta tyder på att banken
i vissa fall önskade fortsätta kreditgivningen med säkerheter med
förväntan att värdena på dessa skulle återhämta sig. En annan
möjlighet är att banker sa upp lån på grund av att de hade förlorat
förtroendet för ledningarna för många företag. I dessa fall
skulle man dock vänta att företagarna förvarnats.
En tredje möjlighet, som knappast är legitim, är att
bankledningen såg en möjlighet att komma över fastigheter till
vrakpriser under en tid då marknadspriser knappast ens existerade i
förväntan att fastighetspriserna skulle återhämta sig. En fjärde
möjlighet är att bankledningen sett en möjlighet att ”komma åt”en
illa omtyckt eller obekväm låntagare.
Det intressanta är att relationerna mellan låntagare
och långivare sedan länge varit så informella att ingen av dessa
förklaringar kan uteslutas. När företagarna hävdade att kreditlöften
brutits inför domstolarna borde det därför ha varit domstolarnas
uppgift att försöka förstå varför informella kreditlöften
brutits. Sådana löften torde av sedvänja ha legat i
husbanksrelationen och kanske därmed ha varit bindande så länge låntagarna
skötte sina betalningar.
Det är uppenbart från rättsfall att domstolarna helt
enkelt gav bankerna tolkningsföreträde beträffande anledningarna
till att lån hade sagts upp. Eftersom kontrakten till sin natur var
så lösa och i hög grad baserade på praxis är det anmärkningsvärt
att domstolarna inte lade ner mer möda på att försöka tolka
kontraktsrelationerna mellan banker och företagare.
Detta är än mer anmärkningsvärt med tanke på de
oerhört stora värden som stod på spel. Den misstanke, som
infinner sig är att domstolarna helt enkelt inte hade kompetens att
tolka något annat än det som formulerats skriftligt i kontrakt.
Dock var endast en mindre del av en komplicerad relation mellan företag
och banker specificerade i skrift. Naturliga frågor tio år senare
är om kontrakten förändrats efter krisen och om domstolarnas
uppgift och kompetens förändrats?
En annan aspekt på lagstiftningen är att om en bank säljer en låntagares
säkerhet, som erhållits vid utebliven återbetalning, till ett högre
pris än det ursprungliga lånebeloppet skall överskottet gå
tillbaka till låntagaren. Finns det en tidsgräns för denna
princip? Vad händer om banken säljer en kredit med säkerhet till
ett annat företag, eller, som i Securum fallet, Nordbanken ”sålde”
krediter till bokföringsvärde till Securum och Securum sedermera sålde
säkerheterna till högre priser än lånebeloppen?
Förfaller de ursprungliga låntagarnas rätt så fort
krediter med dess säkerheter fått nya formella ägare? Säkert är
att en stor mängd fastigheter, som användes som säkerheter, steg
i värde efter bankkrisen långt utöver de ursprungliga lånebeloppen
och att låntagarna, som förlorade sina fastigheter, inte sett något
av denna värdeökning.
Konkurslagstiftningen
Konkurslagstiftningen har utretts och diskuterats flitigt under
90-talet utan direkt koppling till bankkrisen. Sverige har även i
normala tider långt fler konkurser per företag, per capita, och
per BNP- krona än de flesta industrialiserade länderna. Detta
betyder inte nödvändigtvis att verksamheter lägges ner i högre
grad i Sverige.
Efter bankkrisen genomfördes en rekonstruktionslag i
Sverige, som gäller sedan 1996 för att underlätta
rekonstruktioner då skuldbördan blivit övermäktig. Lagen har
emellertid blivit i det närmaste betydelselös.
Förmånsrättsutredningen, som förväntas utgöra
underlag för en proposition under detta år kan få större
betydelse. Det föreslås att utrymmet för företag att ställa
dess allmänna tillgångar som säkerhet i så kallade företagshypotek
skall reduceras avsevärt. Det är svårt att se hur det skall kunna
vara till gagn för företagsverksamhet. Det är troligt att
bankerna reagerar med att reducera krediterna till mindre och
medelstora företag.
Den konkurslag, som inte diskuterats men som hade stor
betydelse under krisen, gäller personliga konkurser. Många företagare
ställde personlig egendom som pant för finansiering av företaget.
Den hårda lagstiftningen beträffande skuldbördans överlevnad
efter personliga konkurs innebar att personlig konkurs var ett
reellt hot för skuldbelastade företagare, som ville arbeta vidare
och inte acceptera en erbjuden krona för företaget.
Det jag vill ha sagt med detta är att konkurslagstiftningen
för företag, motsvarande lagstiftning för personer, och
lagstiftning och reglering av bankverksamhet utgör en helhet som bör
förstås i ett sammanhang. Ett helhetsgrepp måste tas på den
problematik, som diskuterats här om vi verkligen vill lära av
bankkrisen och därmed förbättra företagsklimatet i Sverige.
Clas Wihlborg,
Professor i finans Handelshögskolan
i Köpenhamn