"Det kan bli fråga om kompensation till småföretagen"
Sagt i Ekonomieko 12.05 den 9 oktober 2000 - Reporter Hanna Holmquist (HH).

HH:  Nu vill riksdagsmän från tre partier granska 90-talets bank- och finanskris. Genom en motion till Riksdagen med företrädare för Centern, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet, att de mindre bankkundernas problem efter krisen inte granskats tillräckligt. Vänsterpartiet vice ordförande Johan Lönnroth (JL) säger att det behövs en kommission.

JL:   Ja vi hoppas få fram dokumentation om vad som verkligen hände, om man kan belägga att det är riktigt att man behandlade framförallt småföretagare så att de tvingades gå i konkurs. Om det var ett orättfärdigt handlande från både storbanker och Staten.

HH:  Har man fokuserat fel i tidigare granskningar, menar Du?

JL:   Nej men man har fokuserat väldigt mycket på dom makroekonomiska, vad gjorde Riksbanken och vad gjorde Regeringen under dom här viktiga krismånaderna hösten 1992? Man har kanske inte intresserat sig så mycket för den här efterprocessen.

HH:  Vad han säger, om det skulle visa sig att småföretagarna blivit särskilt hårt drabbade, kan det bli frågan om kompensation till dom. De lagändringar som den tänkta kommissionen skall titta på kan t.ex. var ändringar i konkurrenslagstiftningen säker Johan Lönnroth.

JL:   Vi har fyra storbanker, som har en mycket dominerande ställning och vi har en bankförening, som har mycket nära samarbete med Staten. Lite är det väl så att vi skulle behöva lagar som på något sätt stärkte de småföretagens position.

Sveriges Radio P1 - Ekonomi 12.05