[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Hur kan Riksbanken förneka
bankernas samhällsansvar?
Av Stefan Ravelin - Dagens
Industri, 26 nov. 1999
I utredningen
"Invandrare som företagare för lika möjligheter och ökad tillväxt"
(SOU 1999:49) uttalades att bankerna har ett kollektivt ansvar för att
in- och utlåning och betalsystem för privatpersoner och företag kan ske
under rimliga villkor. Bankerna har således ett samhällsansvar,
samtidigt som de är företag med krav på lönsamhet.
- Det finns en konflikt mellan ett brett och generellt agerande och kravet
på lönsamhet. Denna konflikt - eller snarare avvägning - måste enligt
utredningen av statsmakterna ständigt uppmärksammas.
- I sitt remissvar över utredningen säger Riksbanken - remissvaret är
undertecknat av vice riksbankschefen Lars Nyberg - bland annat att det som
gör bankerna speciella och skyddsvärda utifrån ett samhällsperspektiv,
är i första hand att de har en central betydelse för stabiliteten i det
finansiella systemet.
- Utöver detta ansåg Riksbanken att bankerna inte har något särskilt
samhällsansvar som gör att särskilda krav bör ställas på hur de
bedriver sin verksamhet. Ett häpnadsväckande uttalande, som noga bör
begrundas från politisk/ideologisk synpunkt. Delar regeringen och
riksdagen denna ståndpunkt?
- I Finland pågår nu en intensiv, ibland hätsk, debatt om bankerna
även ska tillhandahålla betaltjänster till kundgrupper som inte är
"lönsamma".
- Debatten tog fart efter det att Pertti Voutilainen, vice VD för Merita
i Finland (den finländska delen av Merita Nordbanken), uttalade att samhället
på något sätt borde ta ansvar för vissa betaltjänster. Troligen avsåg
han att bankerna av staten/skattebetalarna skulle få ersättning.
- Här bör uppmärksammas på att bankkrisen i Finland kostade
skattebetalarna cirka 50 miljarder mark (75 miljarder kronor).
Inte blev debatten i Finland lugnare sedan en bankdirektör uttalat att
"75 procent av bankkunderna bara för in sand i banklokalerna".
- I Sverige har som bekant bankkrisen inte lösts genom insatser från
staten/skattebetalarna, utan genom att bankkunderna betalar höga
avgifter, får låg ränta på insatt kapital med mera. De större
bankerna nådde för övrigt snabbt en hög lönsamhet (se
Finansinspektionens rapport från november 1998). Avkastningen på eget
kapital efter skatt hade då periodvis varit över 20 procent.
- Konkurrensen på de finansiella marknaderna har starkt förändrats
efter Sveriges EU-inträde. Banker och försäkringsbolag har kunnat gå
ihop. Utländska - ofta specialiserade - aktörer har kommit in på den
svenska marknaden. De är ofta inriktade på vissa målgrupper och har därmed
inte det breda utbud av tjänster som de sedan länge etablerade bankerna
har.
- Av de specialiserade företagen kan inte något annat samhällsansvar krävas
än att de ska agera i enlighet med svenska lagar. Bankernas tillstånd för
inlåning från allmänheten medför enligt min bedömning också en
skyldighet att bland annat utföra betaltjänster. Staten kan gärna peka
på denna skillnad mellan bankerna och andra finansiella företag, och därigenom
bidra till en goodwill för de traditionella bankerna.
Bankkunderna är ofta i underläge gentemot bankerna. Privatpersoner får
genom konsumentkreditlagen och Allmänna Reklamationsnämndens verksamhet
ett viktigt stöd.
- Vad gäller bankernas företagskunder utgår lagstiftaren däremot från
att bankerna och deras företagskunder är jämställda. Detta är en
felaktig utgångspunkt. Eftersom särskilt de mindre och medelstora företagen
- till exempel vid oenighet om bankens rätt att ändra avtalsvillkor - sällan
har råd att börja processa mot banken, blir begreppet god banketik inget
annat än vad bankerna själva bedömer.
- Samhället bör mera aktivt än hittills sätta spelreglerna.
Finansinspektionen skulle kunna fylla denna funktion, men tar inte tag i
dessa frågor. Inspektionen ser kravet på bankernas "sundhet"
som en avgörande uppgift - innebärande en uppmärksamhet på bankernas
ekonomiska stabilitet - men har föga intresse för bankkundernas
situation.
- En utredning ledd av förre riksbankschefen Bengt Dennis har föreslagit
att ett "banketikråd" inrättas. Banketikrådet föreslås lämna
en rekommendation till lösning vid tvister mellan en bank och ett småföretag;
särskilt mindre och medelstora företag har sällan möjlighet att
processa mot banker, även om dessa har uppträtt maktfullkomligt eller
oetiskt.
- Riksbankens tidigare refererade remissvar står i bjärt kontrast mot
utvecklingen i Norge, där bestämmelser klart anger att bankerna måste
utföra betalningsuppdrag på rimliga villkor. Och att tidigare och nya
kunder ska behandlas likvärdigt; de norska bankerna kan inte genom
orimliga avgifter diskriminera vissa kundgrupper.
- Det behövs också i Sverige en grundlig diskussion om bankerna ska
verka enbart som renodlade affärsföretag, eller om de även ska utföra
tjänster som inte ger samma - höga - vinster som andra delar av
verksamheten.
STEFAN RAVELIN
I Norge ålägger nya regler bankerna att utföra
betalningsuppdrag på rimliga villkor och det går inte att diskriminera
vissa kunder med högre avgifter, påpekar jur kand Stefan Ravelin,
tidigare verksam på Konkurrensverket.
Copyright |