[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Så här kan Sverige
värna sin grundlag
Av Ledaren - Dagens
Industri - 13 februari 2002
Tre svenska medborgare med somaliskt ursprung har fått sina
tillgångar frysta. Det har skett på amerikansk begäran, men någon
svensk myndighet har inte varit inblandad i beslutet.
Formellt är det FNs sanktionskommitté som satt upp
trion på sin lista över misstänkta terroristfinansiärer. FN har
ingen rätt alt frysa svenska medborgares tillgångar, men i och med
att EU också utfärdat en förordning om det, har den automatiskt
blivit tvingande lag i Sverige.
Frysningen av trions tillgångar är ett uppenbart brott,
inte bara mot Sveriges grundlag, den strider dessutom mot
Europakonventionen och till på köpet mot FN-deklarationen om de
mänskliga rättigheterna.
Övergreppet visar på allvarliga brister i
rättssäkerheten inom EU.
HADE DET VARIT regeringen, med statsminister
Göran Persson och justitieminister Thomas Bodström i spetsen, som
beordrat frysning av tre svenska medborgares tillgångar - utan att
lägga fram några bevis eller ens några konkreta misstankar om brott
- skulle de själva bli fällda i domstol ror brott mot grundlagen.
Sveriges grundlag innehåller ett mycket starkt skydd av
de medborgerliga fri- och rättigheterna. Ingen, inte ens riksdagen
och regeringen, har rätt alt bryta mot dem.
Om en svensk domstol finner att en regeringsföreskrift
uppenbart strider mot grundlagen, får domstolen inte bara bryta möt
denna föreskrift - den är till och med skyldig att göra det.
Det här är den normala ordningen i en västerländsk
demokrati. Alla europeiska länder har liknande rättsordningar, där
det ytterst är domstolarna som hindrar staten från att
bryta mot lagen.
YTTERLIGARE EN säkerhetsventil är
Europadomstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg. Dit har
alla medborgare rätt att vända sig, om de anser att en lag som
stiftats i deras hemländer strider mot Europakonventionen.
Men i fallet med de tre svensk-somalierna, som fått sina
tillgångar frysta, har det uppenbarats en mycket allvarlig lucka i
rättsskyddet.
Alla EU-länder har skrivit under
Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. EU självt har
däremot inte gjort det.
Det innebär, att om en EU-bestämmelse strider mot de
mänskliga rättigheterna, så kan en drabbad medborgare varken vända
sig till någon nationell domstol eller till Europadomstolen för att
få hjälp.
Visserligen finns EG-domstolen i Luxemburg, men den kan
bara pröva ärenden som gäller den gemensamma marknaden (EG),
däremot inte det som faller under terrorist- och brottsbekämpning
(EU).
"EU kan lägga vilka förordningar och direktiv som
helst utan att dessa kan grundlagsprövas", konstaterar Charlotte
Cederschiöld, vice talman i Europaparlamentet (DN 7 februari
2002).
Det är en fullständigt oaccentabel situation.
EUROPEISKA POLITIKER och jurister är väl
medvetna om dilemmat, men de har olika förslag till lösning.
En del, bland dem en majoritet av ledamöterna i Sveriges
riksdag, pressar på för att EU ska skriva under Europakonventionen
om de mänskliga rättigheterna. Men Göran Persson och hans ministrar
är kallsinniga. Så här heter det i deras högaktuella proposition
(2001/02:72) om ändringar i grundlagen:
För närvarande finns inte någon formell möjlighet
varken för EG eller EU att ansluta sig till
Europakonventionen. En sådan anslutning kräver fördragsändringar,
bland annat för att relationerna mellan EG-domstolen i Luxemburg och
Europadomstolen i Strasbourg skall klaras ut."
ANDRA VILL att domstolen i Luxemburg tar över
skyddet av de mänskliga rättigheterna inom EU, så att domstolen i
Strasbourg blir överflödig. Förslaget diskuterades vid toppmötet i
Nice förra hösten men röstade ned, bland annat av den svenska
regeringen.
Då är frågan: Vem ska hindra EU från att bryta mot de
mänskliga rättigheterna?
Domstolen i Strasbourg kan inte. Domstolen i Luxemburg
får inte.
Så länge medlemsländerna inte kan komma överens
betyder det att unionen saknar ett fungerande rättsskydd.
SÅ KAN VI GIVETVIS inte ha det. Ansvaret för
att skydda de mänskliga rättigheterna inom EU måste därmed,
tillsvidare, anses ligga kvar hos medlemsländernas egna
rättsvårdande instanser.
Både i medlemskapsavtalet och grundlagen har Sverige
lagt in ett tydligt förbehåll: Riksdagen kan överlåta
beslutanderätt till EU, men bara om det finns ett fri- och
rättighetsskydd, lika starkt som det som ges av Sveriges grundlag och
Europakonventioner
DET INNEBÄR att en svensk domstol mycket väl
kan pröva om ett EU-direktiv är förenligt med den svenska
grundlagens krav på rättssäkerhet.
Vad som behövs är bara en polisanmälan, till exempel
mot SEB och Postgirot som vägrar låta svenska medborgare ta ut sina
pengar, för att målet ska komma upp tingsrätten.
Men det behövs också en rakryggad domare som vågar
värna Sveriges grundlag både mot EU och USA, och som vågar
försvara FNs deklaration om de mänskliga rätigheterna även när
det är FN som bryter mot den.
Ledare
FN-deklarationen om de mänskliga rättigheterna:
Artikel 17.
” Envar har rätt att äga egendom såväl ensam
som i förening med andra. Ingen må godtyckligt berövas sin egendom.”
Artikeln.
”Envar, som blivit anklagad för straffbar gärning, har
rätt att betraktas som oskyldig, till dess hans skuld blivit lagligen
fastställd vid offentlig rättegång, under vilken han åtnjutit alla
för sitt försvar nödiga garantier."
Ledaren
ledaren@di.se
Copyright
|