[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Svenskt och europeiskt rättssystem
Av Walter Kölzer - Bankrättsföreningen
- 7 juni 2003
Del 1
Rättssystem och rättssäkerhet
Del 2 EMU/EU
Del 3 Europarådet
Del 4 Europadomstolen
Del 5 Memento
Del 6 Din integritet och Din rätt
Del
1 Rättssystem och rättssäkerhet
Detta debattinlägg är avsedd att informera om rättssystemen
i europeiska länder och om rättssäkerhet. De flesta människor torde
fortfarande ha stor tilltro till det svenska rättssystemet.
I andra länder har deras befolkning större eller mindre tilltro till
sina rättssystem. De senaste årtionden har dessutom kunskapen om och
tilltron till först Europarådet med Europadomstolen i Strasbourg, och
sedan EU-Kommissionen med EU-rätten i Bryssel ökat avsevärt.
Ännu finns det tyvärr ett stort informationsbehov att tillgodose, främst
för att inte de mest blåögda optimister skall slå sig alltför hårda
när de kommer i kontakt med verkligheten.
Faktum är, vi har fått mindre rätt, vi har i gemen fått sämre rättssäkerhet
genom EU och Europarådet, inte mera rätt eller bättre rättssäkerhet
som de flesta tycks tro. I en serie artiklar vill jag informera därom. De
kommande handlar dels om Europadomstolen, dels om EU-domstolen.
Nästan alla länder i Västeuropa har likartade rättstraditioner. Dessa
grundas på den s. k. Romerska rätten så som den utvecklades under den
Romerska storhetstiden. Här och var finns det dock avvikande versioner, så
som t.ex. i Portugal, där rättsystemet bygger på Codex Napoleon.
Skillnaden i detaljer kan vara betydande.
Genom århundradens lopp har rättssystemen i olika länder varit mera
eller mindre humana, mera eller mindre rättvisa, mera eller mindre
korrumperade av särintressen i samhällen. I detta historiska perspektiv
är det förfall, den rättsröta som nu kännetecknar det svenska och de
flesta europeiska rättssystem till synes inte på något sätt märkvärdigt.
Ett och annat land kan t.o.m. under överskådlig tid förvänta sig bättre
rättsordning än det nu har eller någonsin har haft. I stort sett tycks
det tyvärr snarare ske en anpassning åt negativa rättsförhållanden än
tvärtom.
Här visar det sig igen, att i grund och botten är det emotionella
faktorer, i detta fall framförallt upplösning av allmänna och allmänhetens
moralbegrepp, som bäddar för det pågående rättsförfall mera än vad
de styrande politiska system i sig gör.
Till synes har det funnits långt allvarligare kriser i europeisk rättsutveckling.
Men bara till synes! Det förfall som vi nu kan se, som vi är del i eller
drabbas av, det sker nu i långt större skala än någonsin förr någonstans
i Västeuropa.
I det följande begränsar jag min framställning till de svenska rättstraditioner
i relation till Europa- och EU-rätt. I ett par tidigare inlägg under
rubriken ”Politik och Juridik” har jag överskådligt redovisat vem
som styr vad i Sverige.
De facto styr politikerna, men i verklighet gör sig särintressen gällande,
framförallt juristernas. Politikerna är för svaga, kan inte, vill
inte, törs inte eller orkar inte regera.
Det är nämligen inte endast lagarna som garanterar rätt: Den mänskliga
faktorn gör sig lika förhärskande och ödesdiger gällande inom
juridiken som i någon annan disciplin. Det är där det brister:
Våra lagar och deras tillkomst är imponerande bra, även om man har
anledning att inte bara lyfta på ögonbryn, utan även rynka på näsan
åt somlig lagbastard som föddes de senaste säg 20 åren.
Under dessa 20 år har urvals- och utbildningskriterierna vid
universiteten medverkat till juridikens förfall. Värre tycks det beställt
med den juridiska nomenklaturans moraliska brister:
Lagarna följs inte, rättare sagt: Lagarna följs godtycklig. Och det är
inte endast domarnas fel! Säg mig den människa som orkar stå emot när
massmedia fokuseras på rättssak i orätt. Endast mycket få människor
har nog civilkurage därtill. Dessutom:
Sofistikerade nätverk, en mängd med varandra förenade spindelnät från
Ystad till Haparanda förbinder var vrå, omfattar var individ i det så
genomreglerade och datoriserade Sverige: Rör Dig i Ystad, och det rycker
i trådarna i Haparanda.
Det finns oerhört mäktiga intressegrupper som enskilda gör klokt i att
inte söka sak med. Man kan behöva vara rädd om sin anställning eller
om sin hälsa. Man kan behöva en advokat, eller behöver så förtvivlad
väl t.ex. en banktjänst eller en läkare.
Det finns de ibland oss, som har fått känna på att vara ute i kylan,
som inte längre fick vare sig det ena eller det andra. Och detta har
smittat av sig även till rättssektorn, som på olika nivåer sammantaget
torde ha tillgång till nästan samtliga dataregister.
CCBE, Conseil des Barreaux de la Communaute Européenne,
är den för alla EU-juristsamfund gemensamma organisationen.
Här skulle jag vilja göra uppmärksam på en utveckling som mig veterlig
ingen talar om och få vet om:
Det var inte länge sedan som man i Sverige införde prövningstillstånd
även i hovrätter och kammarrätter. Detta var ett stort och rättsförkrossande
ingrepp i vår rättstrygghet.
Införande av prövningstillstånd i hov- och kammarrätter gick praktiskt
taget ”som på räls”, tyst och snyggt.
Det som nu tycks vara på gång i det tysta, är än värre:
I Sverige har vi inte advokatmonopol. Vem som helst kan vara sin egen
jurist inför domstol. Detta förhållande är inte bara en nagel i ögat
hos svenska advokatsamfundet. CCBE gör ett mycket förtjänstfullt jättearbete,
relativt sett i det tysta. Det finns dock mycket och bra officiell
information om CCBE och dess verksamhet på nätet.
I verkligheten sträcker sig CCBE:s inflytande mycket längre än till EU:
En del länder utanför EU har delegerade anslutna till CCBE som
”Observers”, och det finns ganska intima kontakter ”overseas”.
Sveriges advokatsamfund hade således i många år innan anslutningen
till EU sina delegerade som ”observer” vid CCBE i Bryssel.
MEN: I första hand skall CCBE verka för, att studera alla frågar som rör
juristernas yrkesutövning inom EU, och att formulera lösningar för att
koordinera och harmonisera deras yrkesutövning inom EU.
Ifrån CCBE initieras mycket av den rättsbildande lagstiftning som sker
runt om i Europa, varvid juristernas intressen tillgodoses i första hand.
Deras redan så starka och stora privilegier cementeras och armeras till järnbetong:
Oantastliga. Där passar den svenska rättsordningen inte in, och svenska
intressenter är med bland de första att uppmärksamma detta.
Ibland de många arbetsuppgifter som CCBE har tagit på sig, uttalas nära
slutet av katalogen även ”skydd för konsumenter av juristers yrkesutövning”.
Nu är det så, att endast CCBE:s medlemmar har rätt till talan inför
CCBE. Dessa medlemmar är EU-juristsamfunden, ingen annan.
Det normala förutsättes vara då, att gemene man vänder sig till sitt
lands advokatsamfund, och ber dem på nåder att ta upp ärendet hos CCBE.
Vid ett tillfälle i mitten på 90-talet testade jag CCBE (innan Sverige
var med i EU):
En EU-advokat hade påtagit sig ett uppdrag för en fastighetsköpare fast
advokaten i hemlighet hade varit säljarens advokat i många år och många
affärer. Köparen förlorade minst 300.000 SEK till säljaren, och totalt
en mera än dubbelt högre summa, varav advokaten tillgodogjorde sig en
betydande del.
Varken advokatens eget samfund eller det svenska advokatsamfundet eller
CCBE gjorde någonting åt det, annat än att informera varandra om köparens
aktiviteter. Längre än så sträcker sig inte EU-advokaters föregivna
konsumentskydd.
Det ärende av oåtkomlig advokatbedrägeri som jag under flera års
arbete hade tröskat igenom advokatorganisationerna är som bekant på
intet sätt en isolerad företeelse, men i det EU-land där det förekom
kan gemene man inte föra talan i domstol utan att företrädas av
advokat: Därför blir bland annat advokatbedrägerier oåtkomliga när
man tyst och snyggt inför advokatmonopol även i Sverige.
Advokater och deras samfund har som sagt redan stora privilegier som av många
missbrukas. Om advokatsamfundet får rättegångsmonopol, då nåde oss
Gud! Men vi tycks vara på väg dit! Det ser faktiskt ut (egen
erfarenhet!), som om advokater och domstolar tar ut ett sådant monopol i
förväg genom att köra över gemene man som rättssökande. De skäms
inte ens att ta hutlöst betald för överkörningen!
Fråga ärliga människor som är initierade: Det är redan i dag
praktiskt taget omöjligt att få tag på en advokat som är beredd att stämma
en annan advokat! Just nu håller jag på att testa, om man kan bli
svartlistat bara för att man anmäler svensk advokat till Sveriges
Advokatsamfund.
Walter Kölzer
Del
2 - EMU/EU
Ja till EMU! Nej till EU!
Detta är en personlig deklaration av mig, som kanske kan förklara min något
märkliga inställning, men den är min och inom denna serie som helhet
ett dagsaktuellt utropstecken till mitt vuxenliv i Sverige.
Därför låter jag deklarationen ingå i serien. Att jag trots detta
fortfarande och alltid engagerar mig mera för Sverige än för något
annat land, det är som ett innerligt TACK för de möjligheter som
Sverige erbjöd mig till personlighetsutveckling. Det som jag har lyckats
med i Sverige, det skulle knappast ha varit möjligt i något annat land.
Det enklaste först:
Ja till EMU går principiellt inte alls att diskutera, är förnuftsmässigt
och finanstekniskt sett helt överlägset ett ”Nej”.
För att inte tala om de praktiska fördelarna med en gemensam valuta i
Europa. På vår resa till och från Algarve vart år hade min hustru ett
styvt arbete att hålla reda på de 7 olika valutor i de länder som vi
passerade. Den vanliga mänskliga hjärnan kan inte hålla reda på
prisrelationer med hänsyn till kursutveckling mellan fler än 2-3
valutor. I dag tycker jag mycket bestämd, att två valutor är en för
mycket! Det är den enkla och enda sanningen!
Att därutöver diskutera EMU med hänsyn till var dags och var
medborgares verklighet är helt meningslös: Förutsättningarna för
om EMU är bra eller inte skiftar ständigt även efter en övergång,
liksom den svenska kronans om vi skulle stå utanför EMU.
Dessa förutsättningar kan inte förutses. Dessutom är det så, att
skillnaden mellan hur olika individer drabbas i Sverige är större, än
vad skillnaden är emellan Kronaland eller Euroland, var sig vi går med
eller inte.
Vad värre är, kan valutors värde manipuleras både före en eventuell
övergång, och efteråt för de valutor som är kvar. Så sker nu
och så kommer att ske. Även om man reglerar finanssektorn aldrig så hård
via EU-Central-banken eller vår Riksbank, så finns det andra mekanismer
kvar som reglerar vad som kan köpas för en myntenhet i det ena eller
andra landet. Mekanismer som kan manipuleras, vare sig vi går med i EMU
eller inte! Dessa avgör till syvende och sist hur mycket pengar vi har
kvar i plånboken efter att vi har köpt det vi måste ha.
Arbetsmarknaden, den offentliga sektorn, lönebildningen och logistik,
dess möjligheter och begränsningar är bara de mest närliggande exempel
av manipulatorer på hemmaplan. Storstaternas eller länderblockens
agerande, se krigen i Afghanistan, Irak, mm, är exempel på globala
manipulatorer.
Mot den bakgrunden är det mesta av vad som sägs för och emot EMU ett
spel för gallerierna, kanske i akt och mening att dra en mera tilltalande
slöja över bilden av manipulering. Man beslöjar även de penningvärdeförluster
som kommer att drabba alla som äger en svensk krona vare sig kronan blir
kvar eller vi går med i EMU.
Dessa förluster kan vara avsevärda för somliga, men har inget att göra
med diskussionerna om de prishöjningar eller -sänkningar som följer en
övergång. Visserligen kan mycket av sådan manipulering skyllas på
”samvetslösa” finanshajar, men ingen skall tro att staterna är sämre
finanshajar. Skillnaden är väl, att stater vanligen är så mycket större,
deras finansmanipulering så oerhört mycket mera kännbar. Stater är
endast ”samvetslösa” därför att de inte kan ha något samvete. En
akademisk distinktion!
Mångmiljardförluster, storleksordningen 100-tals miljarder SEK,
realiseras vid en svensk konvertering till EMU. Även om vi skulle avstå
från EMU måste dessa förluster realiseras, förr eller senare. Det
finns många mekanismer som därvid kommer till användning.
Några har vi erfarenhet av:
Fastighetsspekulationen, i samförstånd mellan främst banker och staten,
höll på att ruinera Sverige, innan man lät den produktive
skattebetalaren stå för följderna av miljardrullningen.
Den är i gång igen, staten har ett stort intresse av höga
fastighetspriser: Fastighetsskatten. Därtill: Pensions- och annan försäkringskapitalbildning
formligen inbjöd staten och näringslivet att ta för sig, ett slags
legaliserat stråtröveri.
Sedan 1958, när Erlander sjösatte ATP, har direkta överföringar till
statsbudgeten och subventionering av bl.a. kärnkraft- och bostadssektorn
med ”billig” kapitalförsörjning resulterat i dold konsumtion av säkert
över 1000 Miljarder kronor.
Ser man på denna konsumtion i relation till helheten, är det helt klart
fråga om överkonsumtion, om lyxkonsumtion som vi inte har haft råd
till, och som därför belastar den svenska kronans värde. Vi har haft
och vi har alldeles för stor mygelekonomi.
När man i många kommuner tvingas riva relativt nya och högt belånade
hyreshus, trots bostadssubventioner som lär vara de högsta i Europa och
troligen i hela världen, så är detta endast ett exempel på hur man
skuldsätter medborgarna genom att pumpa luft i svenska kronan.
Konvergenskraven kommer även att påverka mycket av den dolda arbetslösheten
som vi har i Sverige. Relationerna mellan den närande och den tärande
sektorn kommer att behöva normaliseras. De produktivt arbetande människor
inom del av den offentliga sektorn, i processindustri och annan
tillverkning, inom jordbruk och skogs- och vattenbruk kommer att kräva
sin del, deras behov måste tillgodoses. Däremot kan stor del av
myndighetssverige och t.ex. finansvalparna, de mångmiljardbelopp som
dessa representerar, skrotas för att minska Sveriges enorma låneskulder,
men jag är tveksam att så kommer att ske.
Förmodligen försvinner miljarderna i statens många och stora svarta hål,
det vill säga i somligas fickor, om inte det politiska klimatet förändras
radikalt.
Jag har givit upp hoppet på en radikal ändring till bättre och sann
demokrati inom överskådlig framtid. Förmodligen kommer människorna
inte att bry sig förrän katastrofen är ett faktum.
Men inför mig själv låtsas jag att jag kan påverka skeendet, om än
aldrig så lite, även utan hoppets styrka. Jag vill inte ge upp tron på
förnuft och det goda i människan. Frågan är då om man föredrar en ände
med förskräckelse, eller förskräckelse utan ände.
Skall man medverka till en snar katastrof, eller fortsätta tro på att färdriktningen
kan ändras dessförinnan? För egen del tror jag på det senare
alternativet. Skulle jag ha fel, så kanske ett eller annat av det jag gör
kan medverka till en rekonstruktion efter katastrofen. Om en sådan är möjlig:
Människan har fått potential att utplåna sig själv och hela
jordklotet!
Men varför då Nej till EU? I sanning och av bergfast övertygelse
är jag en utpräglad kosmopolit. För mig finns inga gränser. Jag
tvingas respekterar de osynliga skiljelinjer som av ”det-är-mitt-fundamentalister”
med lag och våld hävdas existerar.
Jag tvingas respektera gränsdragningen mellan grannens och vår tomt. Så
länge det är så försvarar jag min rätt till mitt och grannens rätt
till sitt enligt den lag som finns. Men jag har aldrig lärt mig att
acceptera denna ordning. Jag vet nämligen, att med förnuft och god vilja
kan vi äga och bruka allt gemensamt, visa respekt för de osynliga gränser
som skiljer grannens och min identitet, integritet och suveränitet. Med
kultur och sociala normer, med fundamental aktning för var individs människovärde,
kan relationerna människor emellan styras långt riktigare och enklare än
med lag och våld. Att visa detta i detalj kräver en bok eller en ny
bibel.
Även vardagsverkligheten ger mig rätt: Det kändes befriande när jag första
gången bara kunde blåsa igenom de rader av tomma passagekurar som påminde
om den tid då man inifrån dessa kurar mer eller mindre övermyndig
utsattes för tull- och passkontrollanter.
Förnuft hade segrat, EU hade raserat en del av den artificiella gränseffekten.
Inte enbart förnuft, tyvärr! Tankens van var ännu starkare än
emotionella bevekelsegrunder till bildandet av EU:
Den politiska, militära och ekonomiska konstellationen runtom i världen
förändrade sig så att maktbalansen krävde en starkare motpol i Europa
än vad vart land kunde ställa upp med.
Inte någonstans i Europa kunde jag överblicka skeendet så väl som ifrån
Sverige.
Likväl sade jag upp mitt svenska medborgarskap och flyttade utomlands.
Det som fördrev mig ifrån Sverige var den ständig tilltagande rättslösheten
och den samtida förvandlingen av individuell och ansvarskännande
medborgare till numrerat kollektivpaket, kontrollerat av kollektivet ifrån
avlandet till förmultning.
Vi fick lagar som medger kollektivet att tränga sig ända in i sovrummen
för att kunna registrera individens eventuellt avvikande sexvanor, andra
lagar som reglerar vad som skall ske med vår kropp innan och efter vår död.
Yttrandefriheten delegerades till Journalisthögskolan och dess adepter. För
bokutgivning finns en ganska så effektiv, fullt laglig censur inbyggd i
systemet.
Banksektorn, advokater och läkare, storföretag och andra monopoliserade
delar av etablissemanget bildar stater i staten med gammaldags utsugning
och modern manipulering av dem som saknar inflytande.
Rättsvården har brutit ihop till en karikatyr av sig själv. En
tillspetsad bild? Ja visst, det kan jag hålla med om, nödvändigt för
att göra mig förstått, men bilden saknar inte relevans till
verkligheten!
Så upplever jag verkligheten i Sverige och mera eller mindre inom EU. Därför
lämnade jag Sverige. Exemplifierande detaljer visas i kommande avsnitt av
serien.
Walter Kölzer
Del 3 - Europarådet
Året var 1949, dagen den 5. Maj. Sverige tillhörde signatärstaterna,
var ibland de första 10 stater, som tills i dag har blivit 45 stater: The
Council of Europé, Europarådet, hade fötts i London!
Det var den första ansatsen till det som senare skulle bli EU. Fast fullt
så enkelt var/är förlossningen inte:
Vi skulle få uppleva Kol- och Stålunionen, EFTA, etc på vägen, minns
jag. Det engelska lejonet Winston Churchill var den främste, den förste
tillräckligt starke pådrivaren. För att riktigt förstå vad han hade
givit sig in på:
Ännu i dag, ännu 50 år senare stretar staterna emot fast folken, människorna,
vill innerst inne inget hellre än ett enat och tryggt Europa. Men
staterna gör sina medborgare osäkra. Staterna måste tvingas in i det
ofrånkomliga:
För Europa räcker det gott med kontinentgränserna och de relativt få
makthavare det skulle erfordras för att styra kontinenten. Man måste
få alla dessa samband klart för sig, Europas ställning i den globala
strukturen och dess utveckling, för att riktigt förstå vilket
banbrytande experiment Europadomstolen utgör.
Europarådet har många fler funktioner och institutioner (har personlig
erfarenhet av en av dem, EUROPA NOSTRA, som hedrade mig och mina arbeten
flera gånger), men egentligen är det bara Europadomstolen som kommer att
ge rådet dess stora historiska betydelse. Om experimentet lyckas, vill säga.
Europas stater var och en har inte en chans att hävda sig mot existerande
och blivande kontinentmakter i Afrika, Amerika, China och Australien. Om
vi inte får Winston Churchills Förenade Europa (och bättre upp!), så
byter vi roller med det som vi i dag kallar ”den tredje världen”
eller ”de underutvecklade länder”.
Medan somliga redan talar om globala strukturer, klamrar bromsklossarna
sig desperat fast vid köttgrytorna:
Det blev inte ett EU i stället för Europarådet, det blev både och. Det
enda som envist påminner om Winston Churchills intentioner och visioner
av ett förenad Europa är Europaflaggan, som Europarådet och EU har
gemensam.
Snart har somliga stater (däribland den störste, Tyskland) tre
regeringar ovanpå varandra och alla tre regeringar topprider ovanpå dem
som skall regeras. Och så har vi Europarådet och Europaparlamentet
dessutom!!! Redan har vi tre olika lagsystem att hålla reda på inom
EU-staterna: Det nationella, Europakonventionen och EU-lagstiftningen!
Det är så löjligt så det är inte klokt. Människan är nog det mest tåliga
djur med hjärna när det gäller att tolerera utsugning och förtryck. En
gång om året går det stora flyttlasset mellan Bryssel och Strasbourg
och tillbaka igen.
Europas ”skuggkabinett” av mycket högt betalda representanter (det
betyder väl att dom lär vara duktiga på att representera, ha-ha-haa!)
tar sitt pick och pack för att under ett halvt års tid residera i den
andra metropolen. Var och en av de flera hundra har tonvis med akter och böcker
och annat som skall flyttas med till det andra byråkratipalatset, medan
det ena får stå tom under tiden och vila sig. Man skulle kunna tro att
jag fantiserar, men Nej, denna noja är verklighet!
Fast utvecklingen mot ett förenad Europa går i uppförsbacke;
fast det kräver enorma ansträngningar och generationer för att övervinna
och nivellera de stora skillnader mellan olika kulturer, ekonomier och rättssystem,
söker bromsklossarna uppbåda människorna till att bemanna skruvarna för
ännu hårdare åtdragning:
Residera åtminstone i två städer på kontinenten. Byt ordförandena
titt och tätt. Värna Ert självbestämmande och Er frihet, säg nej till
Förenade Europa och NEJ till EMU. Som om gemene man och -kvinna hade något
i den vägen, hade t.ex. någon frihet att värna om!
Läsaren vet att vi har nästan full valfrihet (fast inte alla, förstås),
gränsande till valtvång, när det gäller tapeten i vardagsrummet, tvål
eller tandkräm. På senare år har vi även fått välja el-leverantör
och tele-operatör, våra likaledes med lag pådyvlade pensionsfonder inte
att förglömma, men icke så mycket mera.
Efter denna långa inledning (som förtjänar göras mycket längre och
mera utförlig) har jag därmed äntligen kommit in på rättsutvecklingen:
Medan Förenade Europa bromsas i uppförsbacke, rullar rättsutvecklingen
ohejdat baklänges.
Lite statistik, inte för att den är rättvisande, utan endast för att
visa trenden: Under de första 32 åren av Konventionens exekutiva
existens t.o.m. år 1987 hade i snitt 1250 anmälningar per år kommit in
till Europadomstolen. År 1988 var siffran ännu så lite som 4 246 anmälningar.
År 2001, det senast helt redovisade år, hade det kommit in 33 052, under
en tioårsperiod således 7,9 gånger så många anmälan av brott mot de
mänskliga rättigheter per år. Under den senaste femårsperioden från
1996 (12 704) till år 2001 (33 052) mera än fördubblades antalet anmälningar
per år till Europadomstolen. Accellerationskurvan är som synes ingen
berg- och dalbana, den pekar med skrämmande tydlighet brant uppåt, för
att så småningom plana ut när människorna inser hur små chanserna är
att få rätt.
Det inser de kanske bäst, om de får reda på hur få anmälningar som
verkligen leder till dom. Det finns
nämligen filter på filter på filter på filter som en ansökan måste
passera på sin väg till prövning. Totalt från år 1955 till år 2002
avkunnades 3 442 domar vid 259 891 anmälningar, motsvarande endast 1,3 %.
Annorlunda
uttryckt endast drygt 1 dom per 100 anmälningar. Det är nog långt ifrån
alla dessa få som har fått tillstymmelse till rätt i sina domar.
Anmälningar på andra språk än franska och engelska är först illa
ute, det svenska språket har varit särskilt
utsatt, såsom redovisat på annat ställe.
Överklagandena till Sveriges Högsta Domstol och Regeringsrätten visar
samma tendens. Dessa ensartade tendenser är ett direkt mått på den
explosivt accelererande rättsrötan i Sverige liksom i Europas
demokratier i övrigt. Jag ber läsaren att besinna sig ett ögonblick för
att fatta hur oerhört snabb denna utveckling går. Den är skrämmande även
för mycket starka och orädda människor.
Om någon satte stopp för rättsförfallet, om domstolarna skulle tvingas
att följa lag, om domarna t.ex. skulle avskedas när de inte gjorde det,
om därmed rättsröta skulle bli till rättssäkerhet, då skulle nämligen
överklagandena reduceras till en i sammanhanget obetydlig ofrånkomlighet.
Vi skulle hamna tillbaka på tidigt 50-tal, det smått idylliska tillstånd
då ett HD-mål. var en meriterande raritet för var anständig advokat,
en ödes ynnest att stilla bedja om. I dag finns det advokater som använder
HD som tummelplats för sina giriga eko-drifter.
Vid ovanstående utvärdering av Europadomstolens (och dess föregångare
Europakommissionens) statistik är att märka, att Europadomstolen endast
tar upp brott mot de mänskliga rättigheter som tillförsäkras i
Konventionens artiklar.
Artiklarna kan sägas motsvarar paragrafer i vår nationella lagstiftning.
En stor del annan lagstiftning som européerna kan bryta mot är tabu inom
Europarådsrätt. Så t.ex. är skattelagstiftning undantagen mänskliga rättigheter.
Samtidigt försöker EU, med Sverige som en av de första och starkaste pådrivare,
att skapa EU-skattelagstiftning. Motsatsen är så tydlig, att man frågar
sig om den är anledningen till att vi har två ”Europaföreningar”.
Min slutsats är, att skattemonopolet inte är den enda anledningen till
dubbla Europainstitutioner, men den av de mera väsentliga när man ser på
klyftan mellan ländernas ekonomier.
Vart lands politiker m.fl. vill ha fingrarna i landets egna köttgrytor,
vars påfyllning man själv råder över.
Då kommer man förstås i konflikt med den så stränga
EU-antimonopollagstiftningen som dirigeras av sin egen kommissionär i
Bryssel. Så snart som det t.ex. gäller en större företagsfusion skall
den prövas för att inte snedvrida eller hindra fri konkurrens inom EU.
Men när det gäller skatterätt, då skall all konkurrens staterna
emellan strypas, då skall statsmonopol garanteras med EU-monopol.
Luxemburg och Irland har hittills kanske mest fått känna på hur
repressiv de eljest så liberala ”demokratiska” (?) lagarna utformas,
när det gäller konkurrens på skattskrivning. Och visst lär vi snart få
en EU-skatt! Tro bara inte att statsskatten blir mindre eller försvinner
helt för det.
Det är EU-rätt, det! Visst är det legalt!! Men det är inte
RÄTT!!!
Walter Kölzer
Del 4 -
Europadomstolen
Redan i November 1950 hade det då babyunga Europarådet sin
”lagstiftning” färdig. Vid ett möte i Rom antogs ”Den
Europeiska konventionen för mänskliga rättigheter”, i fortsättningen
”Konventionen”.
Att det gick så fort med Konventionen är inte så märkvärdig som det
syns: I stort sett ”plankade” man bara FN:s Universal Declaration of
Human Rights från 1948. Det bidrog även till den relativt snabba
ratificeringen av Konventionen, där Sverige tillhörde de snabbaste:
Redan 1952 blev därigenom Konventionen även internrättsligt sett
bindande för den svenska staten.
Till en början var det Europarådets ”Kommission” som agerade domstol
för övervakning av att medlemsstaterna följer Konventionen. På
1990-talet framtvingade rättsförfallet inom medlemsstaterna och den
bl.a. därav följande lavinartade ökningen av anmälan väsentlig större
resurser.
Därför bildades den nuvarande Europadomstolen med modern och slimmad
organisation. Uppläggningen och intentionerna kan man sannerligen inte
klaga på, tycker jag. Men det finns ett stort Aber, som hade utvecklats
redan av Kommissionen:
Förmodligen alla medlemsstater, i vart fall Sverige, hade redan då och
under många år en delegation vid Kommissionen, för att tillvarata den
Svenska statens intressen. Så vitt jag förstår, fungerade denna
delegation i praktiken som ett filter för de ansökan som kom in till
Kommissionen.
Inte alldeles oskyldigt i både positiv och negativ bemärkelse
förefaller det faktum att en svensk (Daniel Tarschys, 1994-1999) var en
av de Generalsekreterare (som väljs på 5 år) under den tid som
Europadomstolen organiserades.
”Den svenska välfärden” har exporterats (och exporteras!) på många
sätt, i många skepnader och i många riktningar runtom i världen, inte
så sällan med svenskar på guldstolar i internationella positioner. Är
det därför vi har så lite välfärd kvar i Sverige, för att vi har
exporterad den?
"Sudda gärna bort frågan, den är en sarkasm som
motiveras av att vilja tydliggöra allvaret i skojet!"
För övrigt visar utvecklingen i Tyskland det elände
som vår ideologi- och låtsasdemokratiexport medför.
Kommissionens ”svenska” filtermekanismer tycks ha effektiviserats,
formaliserats och permanentats i Europadomstolen. Snygg, prydlig, lömsk
och falsk, som det anstår svensk organisationsförmåga när den är som
bäst! Ett exempel:
Som svensk medborgare gjorde jag ifrån Portugal i slutet på 1990-talet
en anmälan mot Sverige. Jag skrev min anmälan på engelska, väl
medveten om att översättningar av anmälan formligen inbjuder till
”misstag” och ”tolkningar” vid översättningen. Översättningar
till andra språk förstärker därmed juristernas tolkningsraseri, som
t.ex. kommer till uttryck i det att enkla, entydiga och klara meningar på
svenska i svenskt rättsväsende anses behöva tolkas från svenska till
svenska till annan innebörd än den givna förståelsen i klarspråk. Löjligt
påstående av mig? Inte alls:
Numera smått legendariske svenske JO Nilsson var på sin tid (på
1980-talet) en hejare på god svenska, en lysande dialektiker. I ett av våra
telefonsamtal berättade jag för honom, att bankerna hade fått
instruktioner att vägra t.o.m. avtalsbunden förtidsinlösen av svenska
valutalån, fast det i en av valutalagens paragrafer stod:
”Företaget behöver ej söka tillstånd” (angående inlösen av
valutalån). Säger JO Nilsson: ”Det räcker inte med att kunna läsa
svenska, man måste kunna tolka och förstå det också”. Kort sagt:
Att behöva tolka en anmälan på svenska till engelska och franska
(Europarådets officiella språk) utgör ofta en enkel, snygg och effektiv
filtermekanism, oftast genom förfalskning av anmälan.
Se här:
Trots att jag som svensk medborgare, då bosatt i Sverige, gjorde min anmälan
ifrån Portugal på engelska till Europadomstolen i Strasbourg i
Frankrike, svarar mig en svensk jurist på svenska. Jag envisades med att
använda engelska (en rättighet som inte kan nekas).
På oklanderlig engelska gjorde han mig uttryckligen ”på uppdrag av
Europadomstolen” uppmärksam på vad som tycktes vara standardinvändningar
av honom i liknande fall, och som innebar att min ansökan var
”inadmissible” (ungefär ”oantagbar”), väsentligen därför att
endast svarande skulle ha rätt att klaga. Jag var kärande i den sak som
jag anmälde, och som gällde jäv i svensk tingsrätt, d.v.s. berättigad
till talan enligt Artikel 6, Konventionen.
På svenskjuridiska kunde den svenske The Legal Secretary ha uttryckt det
så, att hans påstående låter riktigt men ändå är fel. På engelska
blev det däremot enbart fel, vilket jag påtalade hos hans överordnade,
The Registrar. Min talan avvisades ändå, i det sista av flera filter
innan själva domstolen tar vid, med annan invändning som var lika fel i
sak, men helt uppenbart även den infiltrerat av svenskt domstolstänkande.
Detta är endast ett exempel på vad jag menar med när jag påstår att
Europadomstolen har förrått Konventionen. Jag kan tillhandahålla fler
exempel till den som inte vill tro mig!
1995 blev Konventionen gällande som svensk lag, vilket dock endast skall
ses som en kosmetisk operation. Svenska domstolar har därefter haft lite
lättare att hantera Konventionen. Dessförinnan hade domstolarna märkvärdigt
svårt att ens komma ihåg dess existens. Vår juridiska doktrin gav inte
mycket stöd heller:
Förutom javisst och jasså pendlade de lagkloka mellan full acceptans och
respektfullt avståndstagande. Inte undra på att Sverige fick några
domar av Europadomstolen emot sig, den första för omkring 30 år sedan,
om jag minns rätt. Det borde ha varit många, väldigt många fler!!!
Konventionen har varit och är en främmande fågel eller fisk i vårt rättssystem.
Egentligen är den inte svensk lag alls, kan varken ändras eller på
annat sätt varieras av Sveriges Riksdag. Konventionen är heller inte
svensk grundlag eller hirarkisk överordnad svensk lag, vilket ibland även
jurister hävdar. Lagen påstår det inte heller: Konventionen (inklusive
några tillägg) gäller som svensk lag, icke mera. Och det har den alltid
gjort under de 50 år alltsedan ratificeringen, både folkrättsligt och
internrättsligt sett.
Jämnförd med den omfattande statliga lagstiftningen i olika länder påminner
Konventionen mera om Guds 10 bud för Kristendomen. I detta är
Konventionen enligt mina värderingar föredömlig, resulterar inom mig i
jublande framtidshopp: Jag har alltid hävdat att RÄTT skall dikteras och
värnas med förnuft och emotionella värderingar snarare än med lag. I
själva verket finns det ingen annan realistisk möjlighet:
Hur många och hur detaljerade lagar vi än skapar, så kommer dessa
aldrig ens i närheten av vad vi behöver styra och ställa som RÄTT. Nu
varken tror jag eller påstår jag att denna goda rättsordning tillkom i
detta goda syfte eller ens i medvetenhet därom. Det bara blidde så! Därför
att helt andra och mera deprimerande politiska aspirationer sökte fördelar
i det. Den form som ”Universal”-Konventionen ursprungligen fick var
den enda som signatärstaterna kunde komma överens om, och skulle med
modern terminologi kunna kallas för ”urvattnat”.
Vilket inte hindrar, att människorna kanske kommer underfund med dess i
detta enastående riktighet, och tillsätter domare som är vuxna att
hantera en lagstiftning som endast består av ett fåtal ramlagar.
I ett sådant system, där förnuft och emotionella värderingar skall
styra, får domareämbetet en renässans och vinner ofantligt i betydelse.
Praxis kommer långt mera än nu att styra den ständigt pågående rättsutvecklingen
i de baner som stakas ut av kulturella och andra emotionella värderingar,
tidstypiska för var tid. Rättsutvecklingen blir flexibel och mänsklig,
blir äkta demokratisk.
Så fel Europadomstolen än tillämpar Konventionen och dess intentioner,
så rätt fungerar systemet precis som markerat, fast det skulle behöva göras
medvetet och därmed mycket bättre. Det finns nästan inga förarbeten,
ingen doktrin att åberopa i Europadomstolens arbete, ingenting annat än
artiklarna och levande praxis. Likväl blir även det fel, därför att människor,
därför att handläggare, domare, advokater och generaladvokater tillåts
att göra orätt.
Det skulle kräva en ny bibel för att förklara detta i detalj. En sådan
bibels realisation skulle komma att föra med sig ett modernt himmelrike på
jorden, jämfört med det träsk vi nu stretar i. Antingen kommer detta
himmelrike, eller så går mänskligheten under. Jag har tänkt mycket på
det, på vart rättsvård eller rättsröta kommer att leda, och kan inte
finna något annat överlevnadsalternativ. Tro nu bara inte att jag är någon
lunatiker:
Jag är fullblodstekniker ut i fingerspetsarna. Min livsgärning bevisar
det. Det är rationella värderingar, gränsande till teknikens
perfektionism, som grundar min slutsats, som jag kommer att upprepa vid
vart tillfälle:
Med RÄTT står och faller mänsklighetens framtid.
Walter Kölzer
Del 5 - Memento
Precis så viktig som i avslutning av föregående artikel bedömer jag
att all rätt är. Bankrätt och bankorätt är bara en liten del därav.
Bankrättsföreningen gör en mycket väsentlig insats som skulle förtjäna
större uppmärksamhet och uppskattning:
Det finns kanske inte någon annan samhällssektor som gör rätt och orätt
lika kännbar i svart-vitt belysning för moderna människor i modern tid,
än finansmarknaden med bankerna närmast människans vardag.
Nästa krasch kommer att göra detta ännu tydligare än den senaste på
1980-talet eller kraschen runt 1930-talet. Allting i modern tid, inklusive
juristernas övningar, handlar om pengar.
Om bankrätt är en liten del av rättsbegreppet, så är statsrätt =
folkrätt en stor och betydande del. I mitt tänkande finns varken dessa
stora eller små delar, finns endast RÄTT. Vad man än gör, vad man än
säger, så kan det bara vara antingen rätt eller orätt, och det i både
stort och smått. Egentligen har RÄTT ingen dimension alls:
RÄTT i det lilla är lika viktig som RÄTT i det stora.
Vi behöver några enkla och tydliga ramlagar för att stadga och styra en
sådan rättskultur som kännetecknas av relativt sett mycket moral men
lite makt, samt att den är totalitär omutlig. Strängt taget kan man
rationalisera sådan rättskultur till att moral och ideologi utgör den
enda makten som är tillåten.
Denna totalitära syn resulterar i ett samhälle med en social struktur
som är självsanerande och självkontrollerande. Därtill krävs det förnuftiga
och starka, men framförallt ärliga människor i samhällens ledning, och
en helt suverän domaremakt med motsvarande domareansvar. Den rätt som i
dag styrs av politiken, skulle i framtiden styras av folket, av dess moral
och rättskultur.
Detta är ingen utopi, utan fullt realistisk och väl genomtänkt. I
mycket primitiva kulturer finner man bevis för att det fungerar som det
är tänkt, och jag har moderna modeller att redovisa.
”Utveckling” skulle därför i första steget behöva innebära
”avveckling”, en återgång till mycket primitivt men förnuftigt tänkande,
och omedelbart följas av förfinad och varsam tillämpning av det som
historisk erfarenhet har lärt oss vara väsentlig.
För cirka en vecka sedan (2003-06-09) fick jag mig en tankeställare med
avseende på folkrätt:
Då visades i TV1 en dokumentär om ”Berlinmurens fall”, varmed man
symboliskt menar sammanbrottet av det kommunistiska väldet i öster. Det
hände nästan över natt:
Den ena öststaten efter den andra bytte system och regim. Programmet för
en vecka sedan var mycket verklighetstrogen:
Där fanns t.o.m. några av historiens aktörer livs levande med i
programmet. Tänk efter själv:
Vi har matats med uppgifter om s.k. totalitära regimers, om diktaturers
och diktatorers ohyggliga brott mot människorna, inte minst de
kommunistiska. Vad hände när muren föll, när dessa grymma och relativt
stabila makter med världens största eller näststörsta militärpotential
bara rasade?
Blev det ett blodbad? Nej, det blev inget blodbad i går kväll i Leipzig
eller i Berlin. Diktatorn fogade sig i att bli överröstat och bortröstat
för gott av centralkommittén. I går kväll mindes jag bilder från Röda
Torget i Moskva, där pansar med vita flaggor och blommor mötte människomassorna,
i stället för med kulspruteeld och kanonrök!
Vem kan glömma bilden av en ensam man som ställde sig i vägen för en
framrusande tank på Himmelska Fridens Torg i Peking? Och hur tanken
stannade några meter innan för att sedan köra i en båge runt mannen?
Jag minns bilder när torgen i Warszawa täcktes med blomsterkransar runt
Lech Walensas bild och andra frihetssymboler, och när SOLIDARITET tog över
praktiskt taget helt oblodig. Det var inte precis fråga om aktioner
vartill man hade ordningspolisens medgivande. Det kallar jag folkrätt,
det kallar jag demokrati. DET ÄR RÄTT!
Så vitt jag minns var det endast i Rumänien som ”kontrarevolutionen”
krävde fler dödsoffer än några enstaka ”olycksfall”.
Tänk efter en gång till: Vad skulle ha hänt om folket i vår sååå
representativa demokrati hade ”tagit över” Sergels torg i Stockholm
eller Masthugget i Göteborg? Kanske med stenkastning mot pistoler och
tanks som i Palestina? Troligen hade vår demokrati visat sig vara mera
repressiv än representativ.
Som Ni ser, tar jag mig här inte utrymme att gå in på Konventionens
lagtekniska detaljer, rättssektorns tekniska funktion eller
Europadomstolens utveckling. Alla dessa fakta finns föredömligt
presenterade på nätet. För mig känns det viktigare att belysa
tendenserna i rättsutvecklingen med vinklingar och fritt tänkande som
mera sällan förekommer i massmedia.
Därmed vill jag inbjuda till debatt, men framförallt till att
likasinnade upptäcker att de inte är ensamma i sina funderingar. Tvärtom
vore det angeläget att likasinnade finner varandra för att bilda en
plattform, kanske här på den så väl skötta Brf-sidan?
Lägg märke till att Brf sidan inte bara är föredömlig välskött i
datortekniskt avseende och funktionell Lay Out, utan framförallt i fråga
om yttrandefrihet. Det tycks vara himlahögt i taket, och det med plats för
både kreti och pleti.
Om Du inte har tid eller lust att framträda offentligen, här är min
e-mail-adress: >walterkolzer@yahoo.com<
Konventionen och Europadomstolen bebådar som sagt ett himmelrike. Det
gjorde Jesus också. Lika sant är, att de kristna kyrkorna svek och förrådde
den kristna läran, som även den handlade mest om det som rätt och
riktigt är, låt vara klätt i konfessionens snövita men blodbesudlade
dräkt.
Lika sant är, att Europadomstolen sviker och förråder Konventionen.
I mångt och mycket är Europadomstolen den sista möjligheten som den rättssökande
har, än viktigare den sista bastionen för RÄTT överhuvudtaget. Trogen
skriften tillåter den var och en individ, hur ringa dess samhällsställning
än är, att frambringa sin talan efter att alla statliga resurser i
individens hemland är uttömda.
Dess talan riktas således alltid ”versus” (mot) hemlandets stat, ännu
klarare sagt mot den stat av vilken brottet begicks. Av detta framgår att
det oftast står stora statliga intressen på spel.
Det kan lika väl gälla andra sektorers intressen, andra enskildas eller
företags intressen som statens. Att det alltid är staten som anmäls, härleder
Konventionen av det faktum att staten presumtivt har misslyckats att skipa
rätt.
För den rättssökande gäller därför kravet, att alla den anmälda
statens egna rättsmedel måste vara uttömda, innan en ansökan i
Europadomstolen kan prövas. Det är ett slags prövningstillstånd varvid
en anmälan prövas på dess ”admissibillity”; visst är det, fast
sett som konkret förutsättning, som en rättighet..
Så har vi den enligt mitt tycke mest förrädiske mekanism för att både
möjliggöra och skyla rättsröta i Europa. Enligt mina erfarenheter är
inte denna mekanism heller begränsad till svensk-europeiska rätts- eller
orätts-förhållanden. Den tycks heller inte vara ”planterad”, den plötslig
bara finns där.
I ”gamla” tider respekterade stater varandras lagstiftning och sina
egna medborgare ”sisådär”. Detta kom som bäst till uttryck, om
t.ex. ett annat lands medborgare i Sverige och i svensk domstol inte fick
sin rätt tillgodosett, diskriminerades i svensk domstol jämfört med
svenska medborgare och enligt svensk lag. I sådant fall kunde den
diskriminerade förr vända sig till sitt lands Utrikesdepartement, och
kunde påräkna effektiv hjälp därifrån så långt folkrätten och
internationell lag medgav det.
Definition på här avsedd juridisk diskriminering:
När en kärande från staten A för talan mot en svarande i staten B
enligt staten B:s lag, och käranden inte kommer i åtnjutande av rättigheter
som staten B tillförsäkrar rättssubjekt inom sin jurisdiktion
Nuförtiden händer följande, sett som exempel:
En svensk pedofil riskerade mycket strängt och långt fängelsestraff i
Thailand efter att ha ertappats vid sexuella övergrepp på barn. Detta är
helt enligt Thailändsk lag, inte ens antydan av någon diskriminering. Ändå
försåg Svenska UD svensken i Thailand med nytt pass, troligen i falskt
namn. Därmed möjliggjorde svenska UD att svensken kunde fly från
Thailand hem till Sverige.
UD inte bara gjorde det, utan skröt med sin bedrift i svenska massmedia för
att visa att man verkligen brydde sig om sina medborgare! Fast det i detta
fall var fråga om en riktig ful svensk brottsling som svenska staten
”fritar” med lagstridig list.
Om däremot en hederlig svensk medborgare råkar ut för att bli lurad i
ett annat EU-land, har han rätt att där få hjälp från polis och
domstol enligt det landets lag. När svensken inte får denna rätt
tillgodosett, då blir det enligt folkrättsliga principer fråga om
diskriminering.
Men:
Den diskriminerade kan inte påräkna stöd från svenska UD, eller från
t.ex. svensk ambassad i det EU-land som gör sig skyldig till
diskriminering. I tillämplig utsträckning hänvisar man till
Europadomstolen, i övriga fall till motsvarigheten av vår JO i det andra
landet, eller till EU-JO. Dessa JO fungerar mest som klagomurar.
Någon intervention eller ens bevakning genom svenska staten kan man inte
påräkna. Enligt mina erfarenheter ifrån två andra EU-stater så är
det där likadant.
Vi har fått en analog situation till advokaterna och deras samfund: På
samma sätt som det tycks vara omöjligt att få en advokat att stämma en
annan advokat, på samma sätt är det numera omöjligt att få en EU-stat
att hjälpa sin medborgare i en annan EU-stat där denne råkar ut för
juridisk diskriminering.
Filtreringsmekanismer i Europadomstolen missbrukas för att haverera nästan
alla anmälningar. Vår redan skamfilade rättstrygghet har genom
tillkomsten av EU fått sig en väldig knäck.
De flesta EU-stater saknar effektiv rättsvård, har komprometterade rättssystem
liksom Sverige.
EU-medborgare är rättslösa.
Walter Kölzer
Del
6 - Din integritet och Din rätt
Bakgrund.
I debattserien Svenskt och europeiskt rättssystem här på Brf-sidan ingår:
(1) INLEDNING; (2) JA till EMU! NEJ till EU!; (3) EUROPARÅDET; (4)
EUROPADOMSTOLEN; och (5) MEMENTO. Denna serie föregicks av (0) POLITIK
och JURIDIK, som ursprungligen inte var tänkt få någon fortsättning.
Läsarereaktioner gjorde mig uppmärksam på att det behövdes mycket längre
gående konkretisering av (0). Liknande läsarereaktion ledde till den härmed
föreliggande Del (6).
Ett läsarebrev, i kombination med vad som efter debattserien har sagts här
på Brf-sidan, gjorde klart för mig att jag långt ifrån har lyckats med
mitt syfte. Därför lämnar jag i denna debattartikel (6) mera och förhoppningsvis
tydligare information, med ett exempel ur verkligheten som läsaren påtalade.
Detta exempel är så enkelt, så typiskt för all den orätt som vi
trakasseras med. Vissa upprepningar har jag tillåtit mig för
sammanhangets och förståelsens skull. I det stora hela kan denna
debattartikeln läsas som ett apostrof, som del (6) i den förstnämnda
debattserien. Denna del (6) har jag skrivit så att den även kan läsas
fristående för sig själv, men jag tillåter mig påpeka att de mest
tungt vägande tankar och motiv till mitt syfte finns i (0)-(5).
Med ett exempel gjorde läsaren mig uppmärksam på hur galet det är.
Brevet belyser hur lite av galenskapen människorna är medvetna om. Få
har ännu sunt självbevarelsedrift och en oskadat integritetskänsla i
behåll så som denne läsare. Det är denne läsare som jag i det följande
tilltalar med ”Du”.
Men i avseenden på orätt kan detta ”Du” gälla vilken annan läsare
som helst:
Vi alla drabbas dagligen av rättsövergrepp, som de flesta av oss är
helt omedvetna om. I denna kollektiva likgiltighet, som på flera sätt
och faktiskt kan jämföras med drogeffekt, ligger den största faran för
framtiden:
Medvetna människor skulle inte tillåta det rättsförfall som kommer att
leda till undergång för människosläktet om det inte kan hejdas. Få
ser dessa konsekvenser. Ännu färre bryr sig. Nästan ingen har ens råd
att säga ”pip” för att inte bli utfrusen, för att inte förlora
sitt arbete, för att slippa trakasseras av etablissemanget och dess
legoknektar, för att …………
Folkbokföringslagen - en av de sämsta lagar
I all sin grötighet, språkmissbruk och övermyndig godtycklighet är
Folkbokföringslagen den sämsta lag som jag känner till.
OBS: Från födseln till graven kan Du inte bestämma Din egen vistelseort
eller bostadsort. Det ankommer hela tiden på myndighet att med ledning av
lagen ”anse” var Du skall vara folkbokförd.
Du skall anmäla när och vart Du flyttar, ja visst, men det är
myndigheten som bestämmer om Du bor där Du säger att Du bor. Och om den
bestämmer alldeles uppåt väggarna, så är det helt enligt lag, nämligen
det som myndigheten ”anser”. Visserligen och bevisligen kan
verkligheten vara en annan än vad som myndigheten bestämmer. Men enligt
Lag gäller vad myndigheten ”anser” om var Du bor.
Du har i princip ingenting att ”anse” alls. Vad Du än gör, om Du
flyttar hit eller dit, så ”anser” myndigheten var Du är bosatt, och
därmed om Du är berättigat till samhällsservice och/eller
skattskyldig. Granskar man lagstiftningen och anvisningsbestämmelserna
ingående och på djupet, så finner man att man alltid kan anses
skattskyldig, och samtidig sällan berättigat till samhällsservice, vare
sig Du bor i Sverige eller utomlands.
Ditt fall och mitt fall styrker att det förhåller sig så.
Så vitt jag kan se har myndigheten lagligt stöd för sitt
”anseende”, även i de fall där ”anse” innebär ”fjärr-skådning”
till utlandet.
Däremot så har Du anmälningsskyldighet om Du ändrar Din bostadsort
fast Du inte har rätt till samhällsservice! Och Gud nåde Dig om Du inte
sköter det! Då kan Du råka ut för kännbara penningböter, säger 43§
Folkbokföringslagen. Märkligt nog kan Du även t.ex. få ett nytt
svenskt körkort, det har i vart fall jag fått, t.o.m. med min tyska
adress. Men se, det tar dom rundligt betald för!
Min rättsliga process som jag i det följande pratar om gäller således
samma sak som Din fråga, men med omvända förtecken. Din enkla fråga är,
om Du själva bestämmer var Du vill vara och i verkligheten är bosatt,
eller om det är någon myndighet som kan bestämma annorlunda. Medan Du
är bosatt och vill vara bosatt i Sverige, är jag bosatt och vill vara
bosatt i Tyskland. Då är väl allt frid och fröjd? Pyttsan! De svenska
myndigheter ”anser” Dig vara bosatt utomlands (förmodligen därför
att resten av Din familj finns där), och ”an-ser” mig vara bosatt i
Sverige.
Därmed följer för både Dig och mig förlust av all svensk samhällsservice
inklusive sjukvård, men likväl ”obegränsat skattskyldighet” allt
enligt 5-års-karantänen.
Eftersom jag ändå sedan 20 år tillbaka bekostar all min sjukvård själv
(först i Hong Kong så länge det tillhörde England, och numera i
Peking), så spelar det ingen roll för mig. Dessutom har jag rätt till
och kan få svensk sjukvård om jag skulle behöva den när jag vistas i
Sverige på besök i min egenskap som EU-medborgare.
Som nybliven tysk medborgare efter nästan 50 års svensk medborgarskap
har jag en av de bästa tyska sjukförsäkringar, en av de bästa i
Europa, och som i det mesta gäller inom nästan hela världen.
Och Du som är svensk medborgare har inte rätt till sjukvård/sjukersättning
fast Du bor i Sverige, och är obegränsat skattskyldig där! Därför att
Du ”anses” vara bosatt utomlands! Sic!
Min position har jag noga undersökt, och därvid snuddat vid Din
position. Jag kan inte minnas, att jag någonstans har funnit något som
ger Dig rätt. Men det kan finnas någonstans i alla fall, därför att
jag brukar ar-beta helt målinriktat och inte beakta sådant som rör
annat. Den enkla frågan som Du ställer kan det ta måna-der att reda ut
ordentlig, och många år att kämpa för om det finns någon chans att få
rätt. Så illa är det.
Min process bevisar det.
Min process och 5-års-karantänen
I en OECD-konvention (Helsingforskonventionen), ratificerad av Sverige,
har jag funnit en artikel som ger mig rätt mot Sverige i fråga om min
mantalsskrivning, d.v.s. att jag har rätt att flytta ut ifrån Sverige
med allt vad jag äger och har, och att Sverige av den anledningen inte får
diskriminera och chikanera mig.
Men det är precis det man gör, man chikanerar mig genom att tillämpa
den gamla s.k. 5-års-regeln mot mig: Jag ”anses” vara bosatt i
Sverige, vilket enligt nya inkomstskattelagen, dess förarbeten och tillämpningsanvisningar,
är liktydig med att Sverige har full beskattningsrätt.
Med hänsyn till dubbelbeskattningsavtalet, enligt vilken jag är obegränsat
skattskyldig i Tyskland, erbjuder man mig att vart år ansöka om
befrielse från att betala preliminär skatt. Det vägrar jag, därför
att Sverige inte har någon som helst jurisdiktion (ungefär=överhöghet)
över mig längre. Således drar man vart år preliminär skatt.
På min slutliga skattsedel står sedan att jag får alltihopa tillbaka.
Vilket jag också får! Det är således inte fråga om något annat än
ren och skär trakasseri. Därför har jag överklagat Skattemyndighetens
beslut i Länsrätten.
Enligt lag kan skattemyndighet ”anse” att jag är bosatt på helt
annan plats än där jag verkligen är det, med åtföljande
skattetekniska konsekvenser. Ofta åberopar skattemyndigheten, att en
utlandsboende svensk har så stark anknytning till Sverige, att han skall
anses vara bosatt i Sverige upp till 5 år efter utflyttning, och därför
vara ”obegränsad skattskyldig” även i Sverige.
Bevisbördan för att man inte har anknytning till Sverige under dessa 5
år har den skattskyldige (OBS: VIKTIGT). Har Du någon gång försökt
att bevisa något som inte existerar? Det vill säga att man t.ex. INTE
har anknytning till Sverige? Tänk efter:
Det går inte att bevisa något som myndigheten enligt lag äger
”anse” vara si eller så, och som de facto inte existerar!
Skattemyndighetens ”anseende” enligt lag tillmäts i vanliga fall s.k.
”tolkningsföreträde” av domstolarna. Då skall och brukar
skattemyndigheten kunna åberopa en eller flera av de 7 st. s.k.
anknytningspunkter, som lag och anvisningar stadgar.
Efter lagens 5 år karantän är man fortfarande inte fri, lagen gäller
ytterligare 5 år, men nu ligger bevisbördan hos skattemyndigheten. Då
brukar dom inte bråka eftersom det är lätt att bevisa att man är
bosatt utomlands. Då skall skattemyndigheterna bevisa att Du INTE bor
utomlands utan i Sverige, vilket är omöjlig.
Jag flyttade ifrån Sverige på grund av all orättvisa som jag utsattes för.
Trakasseriet med fem-års-karantänen följde som ett brev på posten. Med
ty åtföljande överklagande till Länsrätten etc. Länsrätten tog inte
upp målet förrän två år efter överklagandet, och då först efter
anmälan till JO. OBS att jag har skriftligt yttrande ex officio av
Riksskatteverket, att en viss s.k. anknytningsfaktor inte utlöser 5-års-regeln.
Men enligt lag är det den lokala skattemyndigheten, inte
Riksskatteverket, som taxerar! Om dom tycker tvärtemot!
Det skulle inte förvåna mig om denna process kommer att medföra ett
nytt rekord för min del: Det senaste rekordet, för ett av 7 skattemål
som jag vann samtliga, lyder på 13 år!!!
Europadomstolen skall enligt Artikel 6 ingripa när rättegång så
demonstrativ fördröjs, men det struntar Europadomstolen i: Man sållar
bort sådana klagomål i något filter. De få fall som fälls, är inte
allmängiltiga nog för att stävja det systematiska fördröjande som kan
tillämpas i svensk förvaltningsrätt.
OBS: Jag gör mina inlagor till Europadomstolen på engelska, och
utesluter därmed översättningsfallgropar.
Trots detta har jag i något mål kommit på att handläggaren i
Strasbourg, som förstås är en svensk jurist, har bearbetat min anmälan
som om den vore gjort på svenska, d.v.s. sänkt mig i samma i och för
sig regelvidriga fallgrop som han tydligen brukar använda vid översättningar.
Har Du någon internationell rätt?
Du ställer Din förhoppning till international lag och rätt: Det förvånar
mig inte alls. När man läser Brf-sidan och massmedia tror man att man
kan söka internationell rätt för orätt begången av Sverige i Sverige.
En sådan rättsvänlig bild liksom legitimerar och skapar jordmån för
överseende med att svenska domstolar, JO och andra svenska myndigheter
inte följer svensk lag.
Redan tidigare och i den av Dig åberopade skriftserien på Brf-sidan har
jag försökt att upplysa om hur det verkligen förhåller sig. Med Ditt
brev har Du övertygad mig att jag måste skriva ännu bättre, en än
mera klargörande artikel. TACK läsare, och var så god!
Någon internationell lag finns strängt taget och mig veterligen inte,
och således inte någon international domstol heller. De få
multinationella domstolar som finns kan kallas specialdomstolar och har
som sådana begränsad jurisdiktion, t.ex. avseende deras
verksamhetsinriktning eller geografiska område. Inte någon av dem, på
ett undantag när, är till för kreti och pleti, är till även för
vanliga människor.
Den enda ”internationala” domstolen där var människa, varje individ
har talerätt, är Europadomstolen i Strasbourg. Den är således ingen
international domstol heller. Den kan endast ta upp anmälda brott mot mänskliga
rättigheter enligt artiklarna i Europakonventionen, och det endast i
process mot någon av signatärstaterna (= stater som skriver på en överenskommelse).
Europadomstolen har en förnämlig sida på Internet, med adressen http://www.echr.coe.int/,
där man kan få massvis med viktig
information om dess identitet och verksamhet. Därför begränsar jag mig
här till att redovisa erfarenheter som inte står att finna någonstans
som jag vet om.
För att få realistiska förhoppningar på rättvisa i den blågula yra
som somliga hänger sig i, bör man betänka, att väsentliga traktat
tillkommer efter vanligen tiotals år av förhandlingar. Olika särintressen,
nationella in-tressen, olika kulturer och traditioner har då framtvingat
en ofta till impotens gränsande urvattning av det egentliga syftet med
artiklarna i traktatet. (”Artiklar” i traktat motsvarar högtidligt
uttryckt paragrafer i Lag.)
Inte nog med det: Många stater har gjort ett eller annat förbehåll och
undantag ifrån Konventionen.
Efter Europakonventionens tillblivelse tidig på 50-talet har det tagit nästan
50 år att få en Europadomstol värt namnet att fungera. Under tiden har
Europarådet (The High Commission) skött de anmälningar som kommit in
mot olika stater för brott mot de mänskliga rättigheter.
Naturligtvis, skulle man kunna säga, växte anmälningarnas volym år ifrån
år. Därför byggdes det under den tiden undan för undan upp en hel del
filter, i vilka de flesta anmälningar kunde sållas bort innan de nådde
The High Commission.
Var signatärstat med självaktning hade redan under denna tid
delegationer i Strasbourg som såg till att de urvattnade traktaten
vattnades ur ännu mera. Inte minst Sverige, som bekant med ett enormt mått
av självaktning, höll sig med en delegation i motsvarande proportion.
Det var minsann inte bara ”Petréns lekstuga”, som Olof Palme vid lämpliga
tillfällen brukade kalla Europarådet.
Med ”Petrén” avsåg Palme vårt cyklande nationalhelgon (mina prefix)
Gustav Petrén, då regeringsråd, grundaren av Meborgarrättsrörelsen
(han brukade cykla till sin arbetsplats Regeringsrätten, sades det).
För att inte tala om alla de fallgropar i Europadomstolen, som översättningar
till franska och engelska (obligatorisk) erbjuder: Trots alla dessa manöver
blev högen av anmälningar så småningom överväldigande hög, och man
skapade på 90-talet den nu existerande Europadomstolen.
Det var en svensk (Tarschys) som under domstolens uppbyggnadstid var högste
chef i Europarådet. Europa-domstolen bär syn för det: Högeffektiv, högflexibel.
De få gånger som något mål överhuvudtaget passerar alla filter, så fälls
den anmälda staten relativ sällan.
I ännu färre fall döms det ut någon för den dömda staten kännbar påföljd.
Då, säger man, då får Sverige stå där med skammen! Men Sverige har
ingen skam längre, och många andra länder har aldrig hållit sig med sådan
lyx som skamkänsla numera är.
Europadomstolen är i det mesta ett spel för gallerierna, en klagomur för
att beslöja och legitimera rättsförfal-let i Europa, liksom alla
ombudsmän i EU-länderna och i själva EU är. Även det senare är en
svensk ”rätts-uppfinning” som tillåts skyla och främja rättsförfallet
i stället för rättvisa. Får jag anledning, så kommer jag att bevisa
det sagda med exempel ur min egen erfarenhet från Sverige i Norr till
Gibraltar i Söder. Är det att undra på att de nationella domstolar
praktiskt taget struntar i Europadomstolen?
En lömsk trend
Jag har inte hunnit titta på så värst många mål, men: Det tycks
finnas en trend att begränsa fällande domar till sådana fall som
knappast har följdtunga konsekvenser. Domar, som i Sverige skulle förändra
den systematis-ka orättvisan och de systematiska övergrepp på människors
integritet som finns inbyggda i banksystem, i folkbokföringen, i
skattesystemet (utan att ha med beskattning i sig att göra), i socialvårdlagstiftning,
i bar-navård och åldringsvård, för att inte tala om skadestånd- och
egendomsskydd, ja, snart sagt på alla områden, sådana mål har mig
veterlig hittills inte kommit att prövas i Europadomstolen.
När det någon gång händer, att ett för etablissemanget känsligt mål
slinker igenom alla filter, så kan man vara säker på att Sverige -
eller den stat det gäller - snabbare än ögat träffar förlikning, som
därefter med sekretess begravs i vederbörligt arkiv.
Allard-målet som exempel
Det senaste målet som någon som Allard van mot Sverige, utlöste som
vanligt en ovation i blågul yra. Man kan se det som ett typiskt exempel,
som tycks ha statuerats för att visa att rättvisa finns. Men det gör
det inte: Förköpsrätten och byggnadslagstiftning missbrukas systematisk
dag in och dag ut för att inkräkta på egen-domsrätt eller för att tvångsmässigt
omfördela/överföra mera eller mindre stora värden till annan rättighets-havare
för exploatering. Det är i många fall fråga om legaliserad stöld och
våldtäkt, i andra fall om en mo-dern variant av gammaldags stråtröveri.
Allard-målet däremot kan knappast få någon större betydelse för alla
dessa systematiska orättvisor. Målet ut-gör inget hot mot något av
alla de orättfärdiga system som Sverige med sådan rättspatos lyckas dölja
bakom hycklande humanistisk världspolismentalitet: Förhållandena i
Allard-målet är så specifika och ovanliga, att knappast någon kan åberopa
detta mål för att värna sin rätt i svensk domstol. Målet kommer inte
att ändra något i de laglig orättfärdiga system, än mindre i det
faktum att svenska domstolar allt som oftast inte följer varken svensk
lag eller Konventionen, inte heller bilaterala eller unilaterala avtal och
traktat.
Bilaterala och andra traktat
Det finns nämligen i internationell rätt även traktat som träffas två
stater emellan, t.ex. de s.k. dubbelbeskattningsavtalen. Ett exempel hur
ett dubbelbeskattningsavtal kan hanteras: I strid med ett sådant avtal
beskattar Sverige i Tyskland intjänad pension. Efter tre veckors hårt
utredningsarbete (och då är jag van vid svåra sa-ker som denna) kunde
jag påvisa, att detta inte bara stred mot dubbelbeskattningsavtalet, utan
även mot in-tern svensk skatterätt. Jag minns, nämnd som en kuriositet,
att jag i ett avseende kunde finna rätt som gick så långt tillbaka som
till Gustav Wasa.
OK, jag slapp skatten på över 30 % på min lilla tyska pension. Men år
efter år forstsatte man att beskatta andra i motsvarande läge i Sverige,
trots att jag skriftligen hade informerat Riksskatteverket, Regeringen och
Riksdagen (= dess Skatteutskott) om mitt utredningsresultat.
Vid ett av mina många samtal med högste ansvarige handläggaren på
Riksskatteverket, undrade jag varför man inte tidigare hade rättat till
denna felbeskattning: ”Det måste väl finnas fler i Sverige som liksom
jag har i Tyskland intjänad pension”, sade jag. Svar: ”Ja, det gör
det säkert, men dom betalar väl skatt”. Sic!
Det är därmed inte längre fråga om beskattning, det man gör, det är
fråga om medveten brottslighet, om sys-tematiserad statlig stöld. De två
fall som jag känner till vågar inte bråka med skattemyndigheterna, är
rädda för eviga trakasserier som inte vägs upp av den lilla
pensionsskatten! Liksom jag, har de endast några få ungdomsår med
pension ifrån Tyskland.
Blågul yra när Konventionen införlivades med svensk lag
Utöver nationell lag finns något som kallas folkrätt, och som vanligen
härleds ifrån traktat, d.v.s. ifrån multinationella överenskommelser
som har ratificerats (skriftligen godkänts) av vederbörande lands
lagstiftande överhöghet, i Sverige av Riksdagen. Det mest kända
traktaten är FN:s Konventionen om Mänskliga Rättigheter, som i stort
sett kopierades till den Europeiska Konventionen om Mänskliga Rättigheter.
Förmodligen har Du den senare, den finns även på Europadomstolens
hemsida. Men OBS: Det finns några Protokoll till Konventionen, som också
är ratificerade av de flesta signatärmakter.
I och med att ett land ratificerar ett traktat, förbinder sig landet att
respektera och följa innehållet i traktatet.
I massmedia gjordes det stort väsen av, att Sverige införlivade
Konventionen i svensk lag.
Somliga tycker att svenska domstolar därmed måste följa Konventionen
mera än innan, och väcker stora förhoppningar hos allmänheten. Faktum
är, att införlivandet av Konventionen i svensk lag bara var en formsak
som har gjort lagboken lite tjockare än innan:
Ända sedan Sveriges Riksdag ratificerade Konventionen 1953, har den gällt
som svensk lag. Exakt samma är förhållandet nu, uttryckligen uttalat i
den svenska lagen: Konventionen skall gälla ”som svensk lag”, är
inte svensk lag. Helt korrekt: En akademisk finess som helt saknar
betydelse.
Det mesta av folkrätten består av Praxis, det vill säga av fall som
tidigare har dömts i någon av domstolarna med internationell prägel,
och av sådant som är statsbruk, handelsbruk eller annan sedvana. Det kan
åberopas och ofta påverka dom i nationella domstolar. En del av detta lär
vara formaliserad i traktat. Tillfälliga specialdomstolar och deras avgöranden
kan få stor betydelse för internationell rättsutveckling i nationella
domstolar.
Det mest kända exemplet är Nuernbergrättegången i Tyskland strax efter
andra världskriget.
Även nationell lag kan ofta i internationala sammanhang få så stor
betydelse, att man brukar referera till den som internationell rätt.
Speciellt på handelsrättens område och via Den Haag-domstolen lär det
finnas många sådana exempel.
Annat som bidrar till vad som kan kallas internationell rätt är de
traktat som kommer till stånd i stora multi-nationella organisationer,
t.ex. OECD. Men det finns ingen specialdomstol, ingen exekutiv myndighet!
Med påföljd, att traktaten endast tillämpas när det passar
etablissemanget. Det passar sig aldrig för lilleman-nen. Inte ens jag,
som inte har vett att skämmas för att bära Don Quijote-stämpeln, har försökt
att grunda en stämningsansökan i vanlig domstol på t.ex. OECD-traktat.
Det hindrar mig givetvis inte ifrån att åberopa traktat i min plädering.
Vilket domstolarna helt självklart bortser ifrån! Så enkelt är det!
Den äldsta och därmed på sin tid enda internationala domstolen finns i
Den Haag i Holland. Den finns fortfa-rande, jag vet mycket lite om den därför
att dess verksamhet tycks vara begränsad till globalkommersiella och
statsrättsliga angelägenheter. Gemene kvinna eller man göre sig inget
besvär, har där ingen talan.
Sak samma gäller för EU-domstolen. Dess jurisdiktion är begränsad till
av EU stadgade författningar och till EU-medlemsstater och deras
mellanhavanden. EU-författningar har samma rättsliga status i svenska
domsto-lar som vad Konventionen har, d.v.s. de skall respekteras ”som”
svensk lag. Likaså struntar svenska domsto-lar i det, annat än när det
passar etablissemanget. Struntandet sker därmed visserligen högaktningsfullt,
men är lika fullt respektlöst strunt.
AMEN!
Nu hoppas jag att jag med detta debattinlägg har lyckats med att visa,
hur lite rätt Du och jag egentligen har, att vi har en accelererande rättsröta
på det lokala planet i varenda kommun, drabbande varenda individ, och på
det globala planet där Irakkriget är ett av de mest övertygande bevis.
Samtidigt vet vi, att människan tekniskt sett har kapacitet att med massförstörelsevapen
utplåna sig själv, och troligen nog för att förstöra jordklotet för
allt liv.
Samtidigt har flera betydande personligheter med fog påstått, att
utvecklingen har passerad ”The Point of No Return” (punkten utan återvändo).
SLUTSATS:
Det är hög tid att skapa en ny Sverige-ordning, och därmed inleda
skapandet av en ny och bättre världsordning.
Walter Kölzer
|