[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Svenska domare kämpar
mot EG-rätten i det tysta
Av Ulf Bernitz - Dagens
Industri - 26 okt. 1999
Hanteringen av Barsebäck är exempellös,
konstaterar Ulf Bernitz, professor i Europarätt vid Stockholms
Universitet.
Regeringsrätten, Arbetsdomstolen och Högsta domstolen
har i flera fall tolkat oklara regler i Europarätten självständigt utan
att fråga EG-domstolen. Trots att detta är påbjudet när rättsläget
är oklart. Vad skickar det för signaler till lägre instanser?
Ett slags tyst EU-motstånd finns på olika håll
i det svenska samhället. Man vill inte riktigt ta till sig Sveriges nya
roll i Europa och vara med i det europeiska samspelet. Oroande är att man
kan märka en sådan tendens också hos våra högsta domstolar.
- Kärnan i EU är den gemensamma rättsordningen. Vad Europarätten innebär
är det i sista hand EG-domstolen i Luxemburg som slår fast. När
domstolar i Sverige eller andra EU-länder är tveksamma om innebörden,
kan de fråga EG-domstolen som då ger ett förhandsavgörande. För sista
instans i medlemsländerna gäller det en skyldighet att fråga
EG-domstolen, såvida inte rättsläget är klart. Det har kommit
allvarliga exempel på att de svenska högsta domstolarna inte följer
detta.
- Viktigast är Regeringsrättens dom i somras i målet om stängningen av
den första kärnkraftsreaktorn i Barsebäck. Här har nu hänt något
exempellöst.
- Domen har föranlett Sydkraft att anmäla Sverige till EU-kommissionen för
fördragsbrott, därför att Regeringsrätten grundat sin dom på
omfattande egna uttolkningar om vad Europarätten innebär i tveksamma frågor
i stället för att begära förhandsbesked från EG-domstolen.
- Redan att en internationell koncern känner sig nödgad att vidta en sådan
åtgärd är allvarligt. Än allvarligare är dock att EU-kommissionen nu
tagit upp Sydkrafts anmälan till prövning i sak och bett svenska
regeringen om ett snabbt svar.
- Hur fallet än slutar är situationen pinsam.
Regeringen ska alltså yttra sig till EU om Sveriges högsta domstol begått
ett fördragsbrott vid sin juridiska bedömning av regeringens eget beslut
att stänga Barsebäck!
- Särskilt två frågor är problematiska. Den ena rör
miljöprövningen.
Regeringens beslut att Barsebäck 1 skulle stängas fattades utan att det
hade gjorts en miljökonsekvensbeskrivning enligt Europarättens regler.
- Regeringsrätten konstaterar i domen att det är oklart om EU-reglerna
krävt en sådan beskrivning i detta fall, men anser sig likväl inte behöva
begära besked från EG-domstolen om saken, utan gör själv bedömningen
att äldre svenska avvecklingsutredningar kan anses likvärdiga.
- Den andra frågan rör konkurrensförhållandena. Eftersom
avvecklingslagen inte ger full kompensation till ägarna, får det stor
effekt att regeringen beslutat stänga det privatägda Barsebäck och inte
något statsägt kärnkraftverk.
- Detta rör svåra och i Europarätten tämligen ouppklarade frågor om
konkurrensneutralitet med mera. Här kommer Regeringsrätten efter ett långt
resonemang fram till att de nationella regeringarna skulle ha mycket stor
rörelse-frihet.
- I båda fallen är det tveksamt om EG-domstolen
skulle ha gjort samma bedömning - något klart rättsläge är det i vart
fall inte fråga om. Men då skulle ju Regeringsrätten ha tillfrågat
EG-domstolen!
Det finns fler liknande exempel. Arbetsdomstolen har gått
långt när det gällt självständiga tolkningar av oklara bestämmelser
i EGs överlåtelsedirektiv om anställdas ställning när ett företag fått
ny ägare.
- HD har bara frågat EG-domstolen en gång och valde nyligen att inte fråga
om tolkningen av varumärkesdirektivet i ett fall där en fristående
verkstad skyltade om Volvo-Service.
- Bara några månader efter HDs dom tog dock EG-domstolen en delvis annan
ståndpunkt i ett parallellt fall från annat EU-land om BMW. Den domen
tar över vad HD kom fram till.
- Man hör ibland höga svenska domare tala om att man inte bör
"besvära" EG-domstolen för mycket. Det är dock ingen risk vad
gäller Sverige: bara cirka 20 svenska fall har gått till EG-domstolen
medan till exempel Österrike har skickat mer än dubbelt så många.
Barsebäck och de andra här nämnda fallen har ju dessutom stort
ekonomiskt och principiellt intresse.
Det ger ett egendomligt intryck när det tydligt
framgår av en dom från högsta instans i Sverige att Europarätten är
oklar och domstolen ändå inte begärt förhandsavgörande. Skickas det här
signaler till domare i lägre instanser att man inte behöver eller rentav
inte bör ta så hårt på Europarätten?
- EG-domstolen formar successivt den nya Europarätten
under medverkan av domstolarna i medlemsstaterna. De fall EG-domstolen får
speglar medlemsstaternas rättsordning och rättstänkande och styr
utvecklingen.
- Ställer sig svenska domstolar vid sidan, blir vi utanför och tappar
ett viktigt instrument för påverkan.
Ulf Bernitz
Copyright |