[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]

Regeringsrätten har ansvar att driva EG-rätten framåt
Av Gunnar Rabe - Dagens Industri - 29 januari 2002

Skattejuristerna Franciska Pettersén och Helena Wiklund Persson, Ernst & Young, skriver den 8/1 om Regeringsrättens tillämpningar det gäller avdragsrätt för ingående moms. Problemet gäller i grunden om svenska momspliktiga företag ska få avdrag för ingående moms i sin helhet. Att så skulle vara fallet borde egentligen vara självklart.
   Som bekant styrs svensk momslagstiftning av direktiv från EU. Problemen nu har sin grund i EG-domstolens tillämpning av sjätte momsdirektivet, särskilt BLP-domen från 1994. Sedan dess hur det tillkommit ett antal domar på området, där domstolen verkar ta några steg tillbaka från de tuffa skrivningarna i BLP.

Praxis utvecklas alltså hela tiden, men för att EG-domstolen ska kunna utföra sin uppgift att utveckla praxis, krävs att de nationella domstolarna ställer frågor till EG-domstolen.

En domstol som dömer i sista instans måste begära förhandsavgörande hos EG-domstolen, om inte innehållet i EG-rätten är uppenbart. Men inte ens i något mertveksamma fall brukar de nationella domstolarna begära förhandsavgörande.
   Med nuvarande bemanning och organisation av EG-domstolen är detta enligt min mening rätt. De nationella domstolarna måste ålägga sig viss restriktivitet för att inte EG-domstolens arbete helt ska blockeras.

Att inte ställa frågor på ett område där EG-domstolens egen praxis är under stark förändring är dock förvånande. Att frågan är komplicerad visas också av att Riksskatteverket hade begärt förhandsbesked, och av att Skatterättsnämnden var oenig.

Parallellt med osäkerheten om EG-rätten för företagen kvarstår grundproblemet med att momspliktiga företag inte får full avdragsrätt för ingående moms.
   Inom UNICE, topporganisationen på företagssidan inom Europa, har detta tidigare uppmärksammats och vi skrev där redan 1998 till EU-kommissionen och begärde ändring av direktivet.
   Sedan dess har kommissionen gjort en större genomgång av beskattningen av finansiella tjänster och flera gånger nämnt detta som ett angeläget lagstiftningsområde.
   Av olika skäl blir det inga förslag till förändring förrän tidigast om några år. Erfarenhetsmässigt vet vi dessutom att ministerrådets arbete, särskilt på skattesidan, rar tid och att det kommer att dröja många år innan det blir någon ändring av direktivet.
   Mot den här bakgrunden är det desto angelägnare att Regeringsrätten i betydligt högre grad än för närvarande utnyttjar sin möjlighet att fråga EG-domstolen, så att vi åtminstone kan få mer likartad tillämpning av nuvarande regelsystem i medlemsländerna.
   Det är dags för Regeringsrätten att ta sin möjlighet att påverka EG-rätten på allvar.

Gunnar Rabe
skattejurist, Svensk Näringsliv

Copyright


Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida