"Sverige väjer i EU för stärkt rättsskydd" Av Ulf Bernitz - Dagens Nyheter - 29 juli 2000 ULf Bernitz, professor i Europarätt, förvånas över svensk flathet. EU pågår just nu ett stort arbete med att skapa en särskild EU-stadga
om skydd för mänskliga rättigheter. Detta är en verkligt viktig sak.
Syftet är att ge EU ett mera mänskligt ansikte och stärka den
enskildes skydd mot EU-byråkratin. Arbetstempot är högt och
debatten livlig på många håll i Europa. Sveriges hållning är
dock rätt negativ. Den officiella linjen verkar vara att betona svårigheterna
och söka minimera stadgans betydelse. Varför? - I EU har ett särskilt sammankallat konvent
med bred sammansättning hand om arbetet. Ett långt kommet utkast finns
redan och ordförandelandet Frankrike prioriterar stadgan. Den anses
betydelsefull inför EU:s utvidgning mot öst och man räknar med
att slutligt beslut om stadgan skall tas redan vid regeringskonferensen i
Nice i december. - Sverige håller sig dock i periferin. Här förs
ingen egentlig debatt om saken och rätt litet information kommer fram. Hållningen
är avvaktande på de flesta håll, där den inte är direkt negativ. Vid
de hearings som hölls i maj i utrikesdepartementet och i
konstitutionsutskottet dominerade skeptiska och negativa inlägg. Inget
parti har klart ställt upp för stadgan. Man hör heller knappast
av de organisationer i Sverige som arbetar för mänskliga rättigheter. - För egen del har jag en annan, klart
positiv syn på stadgan. Jag tycker den är väsentlig och fyller
ett behov. Så omfattande befogenheter som EU numera har är det
betydelsefullt att EU:s institutioner är bundna av en katalog som slår
fast medborgarnas rättigheter och som skrivits med sikte just på EU:s
verksamhet. Det ger också EU ett mer demokratiskt drag. Inför östutvidgningen
är det också viktigt att man slagit fast ett starkt värn för människorätten
på EU-nivå. - Var ligger förklaringen
till den svenska hållningen? Stadgan är dock ett svar på kritiken mot
EU för bristande demokrati och engagemang för den enskilde. Förklaringen
är nog till stor del att vi lever kvar i medlemskapsdebatten. Man skyggar
inför allt som kan uppfattas som ökade befogenheter för EU. Talföra kämpar
för mänskliga rättigheter i andra sammanhang blir märkligt tysta när
det är EU som vill göra något. Den falang som ser Sveriges medlemskap i
EU en- bart som en ekonomisk fråga är ointresserad. - På officiellt håll döljs den negativa attityden till EU-stadgan om mänskliga
rättigheter främst bakom hänvisningar till vikten av att slå
vakt om Europarådets konvention om skydd för mänskliga rättigheter
Denna nyvunna omsorg om Europakonventionen är i och för sig, glädjande;
Sverige var ett av de sista länderna i Europa som införde den i
lagstiftningen. Men EU-stadgan hotar inte Europakonventionen. EU-stadgan
behandlar till övervägande del andra rättigheter än
Europakonventionen, anknutna till behoven inom EU (diskrimineringsförbud,
enskildas fria rörlighet med mera). Ett annat utslag av den negativa attityden är den officiella
svenska linjen att EU-stadgan i vart fall inte bör vara juridiskt
bindande utan bara bör vara en rekommendation. Också här är jag
kritisk. Hela syftet med stadgan är ju att säkra enskildas (och även företags)
rättsskydd i relation till EU:s institutioner. Vill man uppnå det syftet
bör naturligtvis stadgan binda institutionerna. En rekommendation räcker
inte för att skydda den enskilde när det kommer till konkreta fall, där
det gäller att få rätt mot en institution. - Den svenska attityden måste omprövas. Vi behöver en debatt om
stadgan och dess innehåll. Ger den egentligen ett skydd för asylsökande?
Skyddas den enskildes integritet när Schengenavtalet tillämpas? Ger
stadgan tillräckligt skydd mot retroaktiv lagstiftning? Får vi med
principen om allmänna handlingars offentlighet? Skall vi ha med sociala rättigheter
i stadgan? - Som det nu är finns
det en uppenbar risk att EU:s rättighetsstadga är fix och färdig och på
plats innan Sverige vaknar. Ulf Bernitz |
Copyright |
Hemsida |