[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"EU:s rättighetsstadga
skrämmer nyliberaler"
Av Lars Pålsson Syll -Svenska
Dagbladet - 2 oktober 2000
Skydd för svaga
Den fria marknaden bör inte gå fri från kritisk
granskning. För att rätt bedöma marknaden måste fundamentala värden
som frihet, rättvisa och hälsa vägas in. EU:s planerade stadga för mänskliga
rättigheter är nödvändig. Marknaden kan inte garantera alla människors
sociala trygghet, skriver nationalekonomen Lars Pålsson Syll i en replik
till Timbros Johan Norberg.
Inom EU pågår för närvarande ett omfattande arbete
för att skapa en särskild rättighetsstadga. Tanken är att EU:s olika
institutioner och medlemsländer ska bindas fastare till en uppsättning
principer och friheter som slår fast medborgarnas rättigheter. Utöver
de vanliga yttrande- och egendomsrättigheterna ska människor till
exempel ha rätt till undervisning och föräldraledighet, barn ska ha rätt
till skydd och omvårdnad och barnarbete förbjudas.
Speciellt med tanke på den förestående
utvidgningen av EU i Central- och Östeuropa är allt detta från
demokratisynpunkt viktigt. Även om Europarådets konvention om skydd för
mänskliga rättigheter redan existerar, skadar det inte att utvidga och
ge fastare form åt dessa rättigheter.
Men alla är inte av denna uppfattning.
Redaktionssekreteraren på Timbros tidskrift smedjan.com Johan Norberg har
i böcker och artiklar de senaste åren nu senast på Brännpunkt den 11
september gått till angrepp mot uppfattningen att vi som medborgare kan
ha andra rättigheter än yttrandefrihet, religionsfrihet och äganderätt.
- Sociala rättigheter rätt till sjukvård, utbildning, arbete och välfärd
är inga "verkliga" mänskliga rättigheter. Att hävda något
annat leder enligt Norberg bara till en farlig ansvällning av statlig överhet
och till att rättigheternas status "devalveras" och förvandlar
ovillkorliga krav "till intet förpliktigande babbel".
Norberg är en ivrig förespråkare för nyliberal
libertarianism och dess teori om "naturliga rättigheter" rätten
till frihet och egendom. Men han förklarar aldrig varför vi måste
acceptera dessa rättigheters särställning. Rättigheter och frihet är
klart viktiga och hänsynstagande till dessa värden bör därför göras
vid en bedömning av exempelvis samhälleliga fördelningskonsekvenser.
Men de får inte betraktas som absolut okränkbara begränsningar.
Också de institutioner som Norberg försöker legitimera med sin teori främst
den fria marknaden måste beaktas från en konsekvenssynpunkt. För att
bedöma marknadens värde måste vi ta hänsyn till fundamentala samhälleliga
värden som hälsa, frihet och rättvisa.
- Rättigheter och frihet hänger självklart samman. De möjliggör
tillsammans förverkligande av våra livsplaner och idéer om det goda
livet. Men Norberg vill inskränka betydelsen av begreppet frihet till att
bara avse negativ frihet avsaknad av tvång. Det är därför han blir så
upprörd när man inom EU arbetar fram förslag som skulle förbjuda
diskriminering och ge "rätt till bland annat utbildning, sjukvård,
socialförsäkringar, arbetsförmedling och betald semester".
- För Norberg är det bara om människor utövar tvång som friheten kan
sägas vara inskränkt. Om samhällsstruktur och egendomsförhållanden
berövar människor möjlighet till mat, utbildning och trygghet inskränks
minsann ingens frihet. Att avsaknaden av egendom inte bara begränsar den
egendomslöses självbestämmande utan också gör honom till ett medel för
andras mål föresvävar aldrig libertarianen. Lika lite som att någras
äganderätt inskränker andras frihet.
- Fixeringen vid negativa skyldigheter som att inte kränka liv och
egendom gör nyliberalismen blind för våra positiva skyldigheter att
aktivt bistå behövande medmänniskor.
Men varför är Norberg så upprörd över något
som de flesta andra tycker är självklart? Jo, därför att han anser
att varje omfördelning av välfärd som åsidosätter egendomsrätten
är oförsvarlig. Men varför ska egendomsrätten överordnas vår rätt
till sjukvård, utbildning och hälsa?
För de nyliberala elitisternas undantagsmänniskor är
det kanske självklart. För oss andra är det lika självklart att
tryggandet av möjligheter till ett anständigt liv kan kräva omfördelning
och att meningsfull frihet förutsätter att vi kan utveckla våra förmågor
och har del i välfärden. Frihet måste handla om något mer än egendom.
Den handlar inte bara om avsaknad av tvång, utan om att skapa lika förutsättningar
för att alla ska kunna leva ett gott liv.
- Libertarianism och välfärdssamhälle är oförenliga storheter. Det av
EU tillsatta konventet för utformande av den övergripande rättighetsdeklarationen
ger i sitt arbete uttryck för insikten att marknad och inskränkta
konstitutionella rättigheter inte om vi verkligen vill försvara ett samhälle
där allas mänskliga rättigheter upprätthålls kan garantera
uppfyllandet av grundläggande individuella och sociala mål.
- För Norberg är rättigheter och frihet främst en fråga om att
"slippa ha att göra med myndigheterna" och att få leva i
frihet från statsingrepp. Kanske är detta frihet för marknadens övermänniskor
och fallskärmsdirektörer. Men för alla oss andra, vi som inte
accepterar nyliberalernas omvärdering av alla värden? För gamla, sjuka
och fattiga? Upplever uteliggaren det verkligen som en frihetsinskränkning
att kommunen försöker förse honom med en hygglig bostad?
- Libertarianer är blinda för att avsaknaden av egendom gör den
egendomslöse till ett medel för andras frihet. Att försvara äganderätten
med hänvisning till en övergripande frihetsprincip går inte. Därför
kan man inte heller försvara det fria marknadssamhället med någon sådan
princip. Om fria marknader leder till större frihet eller inte beror på
vad för slags frihet vi talar om och hur friheten definieras. Privat äganderätt
inskränker vissa människors frihet och välfärdsstaten kan på
motsvarande vis både skapa och begränsa människors frihet.
Det är cyniskt att förneka att ojämlika omständigheter
skapar orättvisa. De frihetsdyrkande nyliberalernas försök att visa
att fattigdom inte är en inskränkning i friheten visar bara hur svagt
deras försvar av den fria marknaden är.
Den rättighetsbaserade nyliberalismen libertarianismen
är i grunden en politisk-ekonomisk filosofi som försvarar marknadens
frihet och uppfattar alla försök till socialpolitik och
skattefinansierad samhällelig omfördelning som en kränkning av oförytterliga
mänskliga rättigheter.
- Dessa rättigheter är så starka och vittgående att statlig
inblandning jämställs med tvångsarbete och stöld. Om var och en har rätt
till sin egendom så är den fördelning som uppstår via marknadens fria
byten rättvis och kräver därför inte någon omfördelningspolitik.
Staten ska vara en minimal nattväktarstat underordnad marknaden och utan
andra ambitioner än att upprätthålla lag och ordning.
- Att EU håller på att utarbeta en stadga för mänskliga rättigheter
är bra. Det visar på en insikt att marknaden inte kan garantera
uppfyllandet av grundläggande individuella och sociala mål som vi alla värdesätter.
Trygghet och välstånd för alla och inte bara för
mjuklandande fallskärmsdirektörer kan bara
uppnås om marknadens krafter balanseras av en väl fungerande
demokrati. Denna insikt är inte uttryck för "ideologiska särintressen
och okloka kompromisser". Den reflekterar snarare ett uppvaknande
ur vanföreställningen att den fria marknaden skulle kunna ersätta
politik och gemensam handling.
Lars Pålsson Syll
Nationalekonom och ekonomihistoriker
Lunds Universitet |