AXPLOCK UR SVENSK TILLÄMPNING EFTER
INKORPORERINGEN AV EUROPAKONVENTION 1995. Av advokaterna Percy Bratt och Jan Söderberg 1. Inledning. Såsom har angivits i den föregående
artikel, utgör denna en näransluten artikel till den förra. Som antyds i rubriken gör vi
inte anspråk på att uttömmande redovisa alla mål där konventionsaspekter har aktualiserats
sedan inkorporeringen. Redovisningen blir ändå fyllig. Främst har vi tagit sikte på sådana mål
där vi anser oss ha funnit en ojämn rättstillämpning. Även om huvudsyftet med genomgången inte
är att ”finna fel”, vill vi därtill peka på avgöranden som vi anser har intagit en allt för
snäv inställning till tolkningen av främst Europadomstolens praxis. Vi försöker fånga de
inhemska domstolarnas olika attityder till konventionsfrågor. Redovisningens främsta syfte är att
tjäna som stöd för de slutsatser vi anför i den tidigare artikeln. För att balansera framställningen
har vi under rubriken övrigt även tagit med avgöranden som vi anser väl uppfyller Konventionens
krav. De flesta avgörandena rör artikel 6 men även andra konventionsfrågor avhandlas. Först behandlas emellertid ett mål där frågan
om tillämpning av uppenbarhetsrekvisitet i RF 11 kap 14 aktualiserades i konventionsrättsligt hänseende.
Därefter behandlas i tur och ordning rätten till domstolsprövning (access to court), domarjäv, rätten till muntlig förhandling,
rätten till prövning inom skälig tid, det svenska skattetilläggets förhållande till
Konventionen samt slutligen övriga mål. Ett mål som inrymmer många aspekter såväl ur svensk konstitutionell, EG-rättsliga
som konventionsrättsliga aspekter är Regeringsrättens avgörande i det sk Barsebäcks-målet (
not 1 ). Dvs rättsprövningsmålet där Regeringsrätten hade att pröva lagligheten av Regeringens
avstängningsbeslut av kärnkraftverket i Barsebäck, samt därvid fann att beslutet inte stred mot
några rättsregler. Målet var komplext och en djupare analys av det faller utanför ramarna för
denna artikel. Domen har därtill livligt diskuterats i olika samman där Regeringsrätten såväl
har fått ros av professor Fredrik Sterzel, som anser att domen i alla hänseenden är ”vattentät
( not 2 ) samt ris i olika avseenden av b l a professor Bernitz ( not 3 ), Joakim Nergelius ( not 4
), Carl Michael Quitzow ( not 5 ), advokat Towe Wiwen-Nilsson ( not 6 ). Mest ris synes dock Sterzel
ha erhållit för sitt oreserverade rosande. Av ovan nämnda anledningar kommer Barsebäcksdomen här
kommenteras mer sparsamt än den kanske förtjänar. Vi uttalar oss enbart om vissa
konventionsaspekter som aktualiserades i målet och då i mer allmänna termer ( not 7 ). Redan här
kan dock nämnas att vi inte kritiserar utgången i Barsebäcks-målet vad avser
konventionsaspekterna samt att vi anser att Regeringsrätten på allvar har prövat sökandenas många
konventionsinvändningar på ett sätt som sannolikt hade varit otänkbart även de närmaste åren
efter inkorporeringen. Detta anser vi vara ett tydligt fall framåt ( not 8 ). 2. Tillämpningen av uppenbarhetsrekvisitet i RF 11 kap 14 §. Såvitt vi har kunnat utröna har en svensk
domstol i ett refererat och lagakraftvunnet mål enbart vid ett tillfälle uttryckligen hänfört
sig till uppenbarhetsrekvisitet i RF 11 kap 14 § samt därvid funnit att en nationell bestämmelse
inte uppenbart stod i strid mot en Konventionsbestämmelse, varför den inhemska påstått
konventionsstridiga bestämmelsen har tillämpats. Däremot har detta förekommit i underrättsavgöranden
som sedermera har överklagats, där den högre instansen inte tillämpat uppenbarhetsrekvisitet. En dylik explicit tillämpning av
uppenbarhetsrekvisitet skedde således i RH 1995:85. Omständigheterna var tragiska. Ett barn avled
i plötslig spädbarnsdöd. Modern begick självmord före det att hon undertecknade en
faderskapsbekräftelse. Fadern väckte en ”positiv” faderskapstalan mot modern och moderns dödsbo
medgav käromålet. Enligt svenska regler hade fadern ej talerätt, varför tingsrätten avvisade
talan. Hovrätten anslöt sig till tingsrättens bedömning
vad gäller de internt svenska reglerna men fann emellertid att frågan även skulle prövas jämlikt
artikel 8 i Konventionen som stadgar rätt till familjeliv. Hovrätten fann att mycket talade för
att Konventionsregeln skulle anses vara överordnad Föräldrabalkens regler, försåvitt en
konflikt skulle föreligga. Vid prövningen om så var fallet konstaterade Hovrätten initialt att
Europadomstolen har givit artikel 8 en mycket extensiv tolkning samt att en ogift fars förhållande
till sitt barn faller under begreppet familjeliv ( not 9 ). Såvitt Hovrätten bekant, hade
emellertid Europadomstolen inte prövat den fråga som var aktuell i målet. Den hänförde sig till
ett avgörande av Kommissionen ( not 10 ), som skulle kunna tolkas så, att en lagstiftning som helt
utesluter en far från att upprätta varje form av rättsligt band med sitt barn innefattar en kränkning
av rätten till skydd för familjelivet Hovrätten fann emellertid att kommissionsavgörandet
lämnade ett stort tolkningsutrymme och att det i avsaknad av auktoritativa uttalanden från
Europadomstolen, inte kunde läggas till grund för slutsatsen att talerättsreglerna i Föräldrabalken
uppenbart skulle stå i konflikt med artikel 8. Därför fanns det inte heller förutsättningar att
tillämpa RF 11 kap 14 § samt åsidosätta de svenska reglerna om taleförbud i angivet hänseende.
Hovrätten avvisade talan. Hovrättens slutsats kan med en mer extensiv
tolkning av rättskällorna under Konventionen kritiseras i materiellt hänseende. Fadern erhöll
inte ens möjlighet att få frågan om faderskapet prövad i domstol. Härigenom berörs även
artikel 6 och rätten till domstolsprövning avseende civila rättigheter och skyldigheter. Men det
är naturligtvis en riktig slutsats att det inte fanns - och såvitt veterligt ej heller finns idag
- något entydigt stöd för att Konventionen i varje situation garanterar rätten till en positiv
faderskapstalan. Mycket talar emellertid för att en faders rätt att erhålla en domstolsprövning
avseende faderskapet garanteras av Konventionen i sig samt att det ytterst blir fråga om en
proportionalitetsprövning ( not 11 ), sett i ljuset av de konkreta omständigheterna, som avgör
huruvida en förvägrad prövning utgör en kränkning eller inte. Hur en sådan prövning skulle te
sig i förevarande fall skall vi inte spekulera i här. Vi kan dock konstatera att hovrätten företog en tämligen snäv och inte helt
fullständig tolkning av innehållet i Konventionsrätten i kombination med en explicit tillämpning
av uppenbarhetsrekvisitet. Vi har - som ovan nämnts - inte sett en tillämpning av
uppenbarhetsrekvisitet i senare refererade avgöranden. I Barsebäcks-målet åberopade Regeringen uppenbarhetsrekvisitet mot sökandenas
åberopanden att den sk avvecklingslagen ( not 12 ) i olika hänseenden stred mot RF, Konventionen
och EG-rätten. I de konventionsrättsliga hänseenden fann emellertid Regeringsrätten att
avvecklingslagen ej stred mot de åberopade normerna, trots att Regeringsrätten således enligt
ordalydelsen i RF 11 kap 14 § kunnat inskränka prövningen till frågan om avvecklingslagen
”uppenbart” stred mot normerna. Det framgår i vart fall inte explicit att Regeringsrätten tillämpade
uppenbarhetsrekvisitet. Däremot återkommer Fredrik Sterzel - inte helt utan entusiasm - till detta
rekvisit i sin kommentar till domen ( not 13 ). Det kan med visst fog antas att åtminstone de högre instanserna så långt möjligt
försöker undvika en explint tillämpning av uppenbarhetsrekvisitet gentemot konventionens bestämmelser.
Professor Ulf Berntitz slutsats att ”[s]tadgandet, som
knappast hör hemma i en rättsstat, borde dock lämpligen helt slopas” ( not 14 ), har stort
fog för sig ( not 15 ). Det finns dock tydliga exempel på restriktiv tolkning av konventionsrätten,
med vilken domstolar underkänner tillämpligheten av åberopade konventionsregler; om än utan att
explicit tillämpa uppenbarhetsrekvisitet. Prov på detta återfinns i följande avsnitt. 3. Rätten till domstolsprövning - Stallknechtmålen
och dess fortsättning. De så kallade Stallknechtmålen är omskrivna och uppmärksammade ( not 16 ). De har emellertid fått en fortsättning i svensk rätt som gör det värt att rekapitulera dessa mål och redovisa nämnda fortsättning. Fråga var i Stallknechtsmålen om rätten till
domstolsprövning - access to court - enligt artikel 6. Brigitte Stallknecht väckte talan i Jönköpings tingsrätt
med yrkande om att Jordbruksverket skulle utge ersättning jämlikt vissa svenska - dvs ej EG-rättsliga
- förordningar om inkomststöd ( not 17 ). Tingsrätten avvisade talan med hänvisning till att
Jordbruksverkets beslut inte var överklagbart. Avvisningsfrågan hamnade så småningom i HD, som i
NJA 1994 s 567 uttalade att det fanns starkt stöd för uppfattningen att fråga var om civila rättigheter
i konventionsrättsligt hänseende och att Stallknecht därför hade rätt till domstolsprövning (
not 18 ). HD menade emellertid att starka skäl talade för att prövningen istället skulle ske i förvaltningsdomstol.
Stallknecht vände sig därför till förvaltningsdomstolarna och även där gick målet upp i högsta
instans. Regeringsrätten avvisade i RÅ 1995 ref 58
emellertid talan. Regeringsrätten diskuterade HD:s beslut och de avgöranden som HD hänvisat till
samt hänvisade även till betänkandet SOU 1994:117, Domstolsprövning av förvaltningsärenden. I
det betänkandet hade man funnit att rätt till stöd och bidrag vilka utgår som en ensidig
prestation från det allmänna inte omfattas av begreppet civila rättigheter. Regeringsrätten hänförde sig också till ett
senare fall – Procola ( not 19 ). Europadomstolen anförde där att artikel 6 är tillämplig när
en talan är pekuniär till sin natur och grundad på ett påstått inkräktande på rättigheter
vilka likaledes är pekuniära, oavsett tvistens ursprung och det förhållande att administrativa
domstolar är kompetenta. Utifrån detta fall måste man dra slutsatsen att nyss nämnda ståndpunkt
i betänkandet i vart fall är i hög grad tveksam. Detta synes även ha varit Regeringsrättens ståndpunkt.
Regeringsrätten uttalade emellertid därefter
att ”även om det finns omständigheter som i viss mån kan
anses tala för att rätten till ekonomiska bidrag av det slag varom
i målet är fråga faller inom tillämpningsområdet för Europakonventionens artikel 6 - några
säkra uttalanden om att så är fallet för närvarande inte låter sig göras. Grund för en
slutsats att Europakonventionens artikel 6 skulle göra en domstolsprövning av Brigitte S:s rättsanspråk
nödvändig föreligger således enligt Regeringsrättens mening inte.” Regeringsrättens slutsats måste anses utgöra
prov på en mycket snäv tolkning av konventionsrätten, även om det är korrekt att det ej förelåg
något avgörande utifrån vilket man kunde göra ”säkra
uttalanden” om Stallknechts rätt. Stallknecht förde målet till Strasbourg och den svenska
regeringen förlikte målet tämligen omgående. Regeringsrättsrådet Björne har senare i ett
offentligt sammanhang ( not 20 ) givit den i och för sig förståeliga förklaringen att det allmänt
sett blev svårt för svenska domstolar när de i ett slag 1995 fick såväl EG-rätten som
konventionsrätten på sina bord. Han antydde därmed att domstolarna har dömt fel i några mål.
Stallknechtsmålet måste rimligen vara ett av dessa, inte minst med beaktande av att Regeringen förlikte
målet i Strasbourg. Det sk Lassagårdsmålet - RÅ 1997 ref 65 - har
ansetts utgöra en vändpunkt i Regeringsrätten vad gäller synen på Europarätten. Även här var
det fråga om ett fullföljdsförbud i en jordbruksförordning avseende jordbruksstöd. Emellertid
vilade detta jordbruksstöd på EG-rättslig grund. Regeringsrätten fann att det förelåg en rätt
för klaganden att få sitt anspråk prövat i domstol. Regeringsrätten hänförde sig till
EG-domstolens avgörande i det sk Boreli-målet ( not 21 ), i vilket EG-domstolen anförde att
kravet på rättslig kontroll av varje beslut av nationell myndighet avspeglar en allmän princip
inom gemenskapsrätten och härrör sig från medlemsstaternas gemensamma konstitutionella
traditioner och som också återfinns i artiklarna 6 och 13 i Europakonventionen ( not 22 ).
Regeringsrätten hänvisade också till artikel F2 i Maastrichtfördraget som bl a stadgar att
gemenskapsrätten skall respektera rättigheterna i Europakonventionen. Fullföljdsförbudet stred därmed
mot EG-rätten - konstaterade Regeringsrätten - och eftersom EG-rätten har företräde framför
nationell lag fick den inhemska regeln vika. Även om fråga i Lassagård primärt var om EG-rätten,
bör det understrykas att EG-domstolen långt före Maastricht och i flera avgöranden har hänvisat
till att Europakonventionen utgör en del av EG-rätten ( not 23 ). Det kan med visst fog anföras
att grunden för utgången i Lassagård ytterst var konventionsrättslig och närmast grundad på
artikel 6. Fråga blir emellertid om de svenska domstolarna
kommer att uppfatta det som att det s a s finns två nivåer avseende tillämpningen av
Europakonventionen, där konventionsaspekter har anspråk på företräde framför nationell svensk
lag om aspekterna kommer in via EG-rätten - men där så inte är fallet om fråga enbart är om
nationell rätt jämte konventionsaspekterna. Teoretiskt blir detta konsekvensen till följd av att
Europakonventionen har införlivats med svensk rätt som vanlig lag. Ulf Bernitz har pekat på just
denna aspekt i en artikel i JT ( not 24 ) och funnit att inkorporeringen härigenom har blivit en
halvmesyr. Kammarrätten i Sundsvall synes i ett beslut från
1999 ha haft detta som utgångspunkt ( not 25 ). Saken rörde avvisning av talan i mål rörande
statligt bidrag för förbättring av bostäder ( not 26 ) och rätten att överklaga ett beslut av
Boverket. Kammarrätten gick noggrant igenom vad som anförts i såväl Stallknechtmålet som Lassagård.
Vad gäller Lassagård konstaterade Kammarrätten att Regeringsrätten underkände fullföljdsförbudet
eftersom EG-rätten är direkt tillämplig i medlemsstaterna och har företräde framför nationell
rätt. Den gjorde därigenom det mål som skulle avgöras och Lassagård, genom skillnad på att det
ifrågavarande bidraget inte vilade på EG-rättslig grund. Bidraget hade enligt Kammarrätten närmast
karaktär av stimulansstöd. Kammarrätten anförde härefter: ”Vid en jämförelse mellan de rättigheter som Europadomstolen hittills hänfört till civila rättigheter
enligt artikel 6:1 och det statsbidrag som nu är i fråga finner Kammarrätten med beaktande särskilt
av de överväganden Regeringsgrätten gjort i 1995 års ovan nämnda rättsfall [Stallknechtmålet],
att det för närvarande inte finns grund för slutsatsen att
enskildas anspråk på denna typ av statsbidrag skulle göra en domstolsprövning nödvändig”. Kammarrättens beslut kan inte tolkas på annat sätt
än att utgången hade blivit annorlunda om det aktuella bidraget hade vilat på EG-rättslig grund.
Detta är värt att notera - även om det inte är märkligt med tanke på att Europakonventionen
enbart har införlivats som vanlig lag medan EG-rätten har anspråk på företräde framför
nationell rätt. Att göra en skiktning på detta sätt av de mänskliga rättigheterna är
emellertid som har anförts i den tidigare artikeln, i hög grad tveksamt ur principiellt hänseende. Kammarrättens dom har vunnit laga kraft. Det har
naturligtvis inte någon större prejudikatvärde. Avgörandet är emellertid publicerat på
Notabenes databas - LexEuropa, vilket således gör det mer tillgängligt. Vidare måste det
uppenbara konstateras att RÅ 1995 ref 65 alltjämt är publicerat och sannolikt kommer att åberopas
av underrätter i framtiden, såvitt Regeringsrätten inte framhåller att det synsätt som
framkommer däri inte längre kan anses gälla. En betydligt mer generös tillämpning av rätten
till domstolsprövning intog Svea Det kan knappast med fog hävdas att den förordning som
Boverket hade att tillämpa och som var föremål för bedömning i Kammarätten i Sundsvall, i jämförelse
med Presstödsförordningen, var så till den grad mindre utförliga samt lämnade Boverket ett så
mycket större skönsmässigt utrymme att det motiverar en annan bedömning i här aktuell
konventionshänseende.
4. Domarjäv. Svea hovrätt kom under 1996 - inom loppet av ett
par månader - att med olika utgång avgöra två mål som behandlade jävsfrågor. Det ena avsåg
tvistemål ( not 30 ) och det andra brottmål ( not 31 ). Därvid aktualiserades i båda målen fråga
om tillämpningen av artikel 6 och rätten till en opartisk rättegång. Europadomstolen har utöver
direkt påvisbar partiskhet hos domare - sk subjektivt jäv - bl a utvecklat en princip om objektivt
jäv. Denna innebär i korthet att det inte för en objektiv betraktare får föreligga några
legitima tvivel om domstolens opartiskhet. Allmänt kan sägas att risk för objektivt jäv ofta
uppstår om samma domare har att pröva samma fråga mot samma person flera gånger, särskilt om
domarna tidigare har formulerat sig på ett sätt som riskerar uppfattas som att de har en förutfattad
mening. Det är värt notera här att man i tvistemålet
kom fram till att jäv förelåg när en domare, som tidigare deltagit i avgörandet efter återförvisning
till följd av visst rättegångsfel, på nytt deltog i avgörandet av målet. Samtidigt fann Hovrätten
i brottmålet - sedan den tilltalade uteblivit utan laga förfall och Hovrätten därför beslutat
att överklagandet hade förfallit - att samma domare som fattat det beslutet, och därtill
uttryckts sig väl kategoriskt om den tilltalade ( not 32 ), inte var jäviga när det gällde prövningen
av den tilltalades ansökan om målets återupptagande. I tvistemålet hänförde sig Hovrätten till Hauschild mot Danmark ( not 33 ),
samt att Sverige till följd av detta avgörande gjort vissa ändringar i jävsreglerna, främst vad
avser brottmål. Hovrätten hänvisade dock även till att föredragande statsråd i det
lagstiftningsärendet hade uttalat sig om att det kunde uppstå situationer där jäv fick anses föreligga
vid återförvisning också i tvistemål ( not 34 ). Hovrätten kom med ledning av uttalandena i
lagstiftningsärendet fram till att en prövning måste ske från fall till fall samt fann med hänsyn
till kravet i artikel 6 att jäv förelåg i det aktuella målet. Majoriteten vid den avdelning i Hovrätten som hade att pröva själva jävsfrågan
i brottmålet hänförde sig överhuvud inte till Europakonventionen eller de uttalandena som förekom
i förarbetena till ändringarna av jävsreglerna och som således främst hänförde sig till
brottmålsprocessen. Hovrättsrådet Drangel var emellertid skiljaktig och fann med hänvisning till i
princip samma rättskällor som hovrätten hänförde
sig till i tvistemålet, att jäv förelåg. Han ansåg bl a att frågan om laga förfall i det första
beslutet samt frågan om målet återupptagande i princip utgjorde samma fråga som Hovrätten
tidigare tagit ställning till. Han fann också att också att Hovrättens kategoriska uttalanden i
det första beslutet medförde att det förelåg objektivt jäv. De båda hovrättsavgörandena uppvisar ett tydligt prov på ojämn rättstillämpning
avseende konventionsrättsliga frågor i samma domstol även i situationer där det i de svenska förarbetena
återfinns hänvisningar till konventionsaspekter. Jävsfrågan i tvistemålet avgjordes bl a av
hovrättsrådet Torsten Cars, som är känd för sitt engagemang i MR frågor. Vad detta hade för
betydelse för utgången i tvistemålet känner vi inte till. Vad gäller jävsfrågor synes ojämnheten i Svea hovrätt ha varit övergående. I
RH 1997:74 diskuterades bl a Hauschild ingående, varvid Hovrätten fann att jäv förelåg då
samma sammansättning i tingsrätten efter ett långt uppehåll i förhandlingen och efter att ny
bevisning åberopats av försvaret, avgjorde skuldfrågan efter att den tidigare i ett beslut om rättspsykiatrisk
undersökning uttalat att övertygande bevisning om skuld förelåg. Senare har även HD prövat jävsfrågor
jämlikt Konventionen ( not 35 ). 5. Muntlig förhandling. Något som numera är någorlunda klarlagt i
Svensk praxis är rätten till muntlig förhandling jämlikt artikel 6. Huvudregeln enligt
konventionspraxis är att muntlig förhandling skall hållas ( not 36 ). Detta har också som nyss
antytts avspeglat sig i svensk rättspraxis ( not 37 ). Ett av undantagen från rätten till muntlig
förhandling är emellertid om klaganden avstått härifrån. I NJA 1999 s 544 avslog HD ett yrkande
om återförvisning till hovrätten till följd av att hovrätten inte tillåtit en muntlig förhandling.
Den begärande parten hade i ett mål angående bevakning i konkurs begärt omförhör med ett
vittne i hovrätten samt att muntligen få slutföra sin talan i samband med detta. HD tolkade detta
som muntlig förhandling inte begärdes för den händelse omförhöret inte tilläts. Eftersom sådant
inte beviljades i hovrätten ansåg HD att parten därigenom
”implicit [hade] avstått från sin rätt till muntlig förhandling i den situationen” ( not 38 ). Emellertid
har Europadomstolen i praxis framhållit att ett avstående från tidigare begärd muntlig förhandling
skall vara otvetydigt och samtidigt inte gå stick i stäv med viktiga allmänna intressen, för att
en nationell domstol skall kunna underlåta att hålla sådan ( not 39 ). Det kan möjligen ifrågasättas
huruvida avståendet i nämnda HD-avgörande var så otvetydigt som krävs i konventionshänseende.
I domen hänförde sig HD till Danelius kommentar och Danelius var själv med att avgöra målet. I detta sammanhang kan det vara lämpligt att
kort nämna något om Danelius kommentar. Såsom en kommentar är framställningen förträfflig.
Med hjälp av den finner man snabbt de rättsligt relevanta frågeställningarna, utifrån vilka man
sedan kan gå vidare. Danelius framhåller också själv i förordet till sin bok att just det sagda
är syftet och att hans framställning med nödvändighet är selektiv och ofullständig. Den ”som konfronteras med ett konkret problem för vars lösande en
viss dom av Europadomstolen...är av betydelse gör klokt i att inte nöja sig med den översiktliga
information som finns i denna bok utan rekommenderas att studera den fullständiga texten till avgörandet
i fråga”, framhåller han. Att döma av den praxis som återfinns avseende
Konventionen i det inhemska systemet efter publiceringen av Danelius bok, har emellertid hans framställning
i det närmaste upphöjts till en rättskälla av dignitet som - att döma av Danelius eget förord
- knappast var avsikten. Det som sägs här skall inte på något sätt betraktas som kritik mot
Danelius framställning. Lite tillspetsat kan det emellertid med visst fog hävdas att det inte räcker
med stöd i Europadomstolens praxis. För att med säkerhet kunna vinna gehör för ett konventionspåstående,
krävs främst stöd i Danelius bok. Som Danelius emellertid själv framhåller finns
inte allt redovisat i hans bok. Frågan om kravet på otvetydigt avstående från muntlig förhandling
utgör ett exempel härpå. Danelius gör å andra sidan inte heller någon hemlighet av att han
anser att Europadomstolen i flera speciella mål har hållit fast kravet på muntlighet, ”där värdet av muntlig handläggning ibland skulle kunna ifrågasättas
( not 40 )”. - Måhända finns det visst fog för denna iakttagelse. 6. Rätten till prövning inom skälig tid och
gottgörelse för kränkning därav. Artikel 6 stadgar också en rätt till prövning
av envars civila rättigheter och skyldigheter eller anklagelse om brott inom skälig tid. Vad gäller
brottmål har vi även i detta hänseende sett prov på ojämn rättstillämpning, åtminstone
avseende kravet på gottgörelse för en konstaterad kränkning på det inhemska planet till följd
av en dylik kränkning. Nedan diskuterade domar är på tingsrättsnivå. I vart fall ett utav dem
har vunnit laga kraft och är publicerat på Notabenes databas ( not 41 ); nämligen en dom från Örebro
tingsrätt ( not 42 ) som även diskuterats i vår huvudartikel. Målet i Örebro avsåg trolöshet mot huvudman
och tingsrätten fann således att åklagaren inte hade styrkt åtalet mot de tilltalade i någon
del. Emellertid fann den också att handläggningen oskäligt dragit ut på tiden på sådant sätt
att Konventionens krav på ett avgörande inom skälig tid var kränkt. Tingsrätten konstaterade
att ett frikännande till följd av att åklagaren inte hade styrkt åtalet, inte skulle innebära
en tillräcklig gottgörelse för konventionskränkningen. Med anledning härav samt med en analogi
till preskriptionsreglerna i BrB 35 kap fann tingsrätten att åtalet istället skulle ogillas på
den grunden att den långa handläggningstiden stred mot Konventionen. Tingsrätten ansåg att de
tilltalade härigenom var gottgjorda. I ett mål i Helsingborgs tingsrätt ( not 43 )
om grov förskingring fann tingsrätten att det starkt kunde ifrågasättas om inte den åtalades rätt
till prövning inom skälig tid hade kränkts. Något klart uttalande om huruvida en kränkning de
facto hade skett i målet eller ej, skedde emellertid inte. Under alla förhållanden konstaterade
tingsrätten att följden av en kränkning ändå inte kunde bli att åtalet skulle ogillas, vilket
den tilltalade hade invänt. Istället beaktade tingsrätten den orimligt långa handläggningstiden
under den internt svenska straffmätningsregeln i BrB 29 kap 5 § p 7 när den bestämde påföljden
till villkorlig dom och dagsböter, trots att straffvärdet motsvarade fängelse i fyra år. Det är
tveksamt huruvida tingsrätten på det sätt Konventionen kräver i tillräcklig grad har erkänt
Konventionskränkningen - för den händelse sådan kränkning kunde anses föreligga. Även i ett brottmål avseende grovt häleri i Ängelholms
tingsrätt ( not 44 ) gjordes invändningen att åtalet skulle ogillas till följd av den långa
handläggningstiden. Tingsrätten ansåg att analogislut från preskriptionsreglerna, innebärandes
att åtalat därmed skulle ogillas, inte kunde göras, särskilt eftersom reglerna om påföljdsval
och straffmätning gav utrymme för strafflindring när ovanligt lång tid förflutit sedan gärningen
begicks. Tingsrätten ville dock ytterligare markera den långa handläggningstiden och gottgöra de
tilltalade för konventionsbrottet, genom att döma för grovt häleri men meddela påföljdseftergift. Såsom advokat Hanserik Romlings också funnit i
en artikel i Advokaten ( not 45 ), är det här således fråga om tre olika sätt att hantera samma
konventionsfrågor. En tingsrätt ogillade; en annan underlät att uttala sig och explicit erkänna
en tämligen uppenbar konventionskränkning, men tillämpade internt svenska strafflindringsregler;
den tredje dömde till ansvar men meddelade påföljdseftergift. När det emellertid gäller fråga
om gottgörelse för inhemskt konstaterade kränkningar, har Europadomstolen funnit att staterna har
viss frihet på vilket sätt och med vilka medel detta skall ske. Huruvida de tilltalade i nämnda
brottmål har blivit tillräckligt kompenserade, måste bedömas jämlikt de regler och den praxis
som finns redogjord för i vår huvudartikel. 7.
Skattetillägget. Den fråga som tydligast synes ha delat upp rättstillämparen i två olika läger
är fråga om det svenska skattetillägget är att anse som straff och anklagelse om brott i
Konventionens mening. 1995 års Skattekontrollutredning hade i uppdrag att bl a analysera denna fråga.
I betänkandet SOU 1996:116 fann utredningen efter en helhetsbedömning av praxis och annat material
att övervägande skäl talade för att det svenska skattetilläggsförfarandet inte omfattades
artikel 6. Om så emellertid är fallet, får det en rad konsekvenser. Den kanske främsta
konsekvens är att ett påförande av skattetillägg och ett straffande för samma gärning inte kan
ske, eftersom det kommer i konflikt med principen om ne bis in
idem. Det torde också bli problem med
oskuldspresumtionen i artikel 6:2 i Konventionen. Konsekvenserna skall inte närmare beröras här.
En del av dem har diskuterats i en artikel av Stig Alexandersson i JT ( not 46 ) och justitierådet
Johan Munck har fylligt gått igenom många av konsekvenserna i Tidsskriften för Sveriges domareförbund
( not 47 ). Munck är ordförande i 1999 års skattetilläggskommitté, vilken har i uppdrag att
analysera tillämpningen av nuvarande regler. Muncks klara ståndpunkt är att
Skattekontrollutredningens inställning numera inte kan vidhållas ( not 48 ) särskilt med
beaktande av senare praxis från Europadomstolen ( not 49 ). I slutordet i artikeln anför han att
man i såväl domar som doktrin enligt hans mening har gått alldeles för långt när det gäller
att underkänna vissa inslag i skattetilläggssystemet från konventionsrättslig synpunkt. Han
framhåller emellertid att utvecklingen ”av praxis har lett till en ordning som framstår som i flera hänseenden som ganska diskutabel. Enligt
[hans] mening kan man inte bortse från risken att systemet,
om ändringar inte vidtas, kommer att förlora sin legitimitet ( not 50 ).”. Frågan om det svenska skattetillägget förhållande
till Europakonventionen har också berörts i tillämpningen i många fall. Till de underrätter som
har funnit att skattetillägget utgör ett straff i Konventionens mening är Länsrätten i Skåne län
( not 51 ), Länsrätten i Göteborgs län ( not 52 ), Länsrätten i Stockholms län ( not 53 ) och
Kammarrätten i Sundsvall ( not 54 ). Kammarrätten i Stockholm fann 1998 ( not 55 ) att den svenska
skattelagstiftningen i och för sig fick anses falla inom tillämpningsområdet för artikel 6 i
Europakonventionen. Den diskuterade därvid även ovan nämnda SOU 1996:116. I sakfrågan fann dock
Kammarrätten att det inte var fråga om en kränkning. Samma Kammarrätt har i en dom från 2000 (
not 56 ) - med hänvisning bl a en egen dom under 1999 ( not 57 ) - funnit att den svenska
skattetilläggslagstiftningens utformning inte var sådan att den inte skulle kunna tillämpas på
grund av artikel 6 i Europakonventionen. Kammarrätten fann förvisso att det fanns vissa skäl som
talade för det motsatta men att de svenska reglerna inte har prövats av Europadomstolen samt att
Regeringsrätten i avgöranden såväl före den 1 januari 1995 som därefter och - under det att
praxis i Europadomstolen utvecklats - prövat frågan om skattetillägg i olika fall och därvid
inte har satts i fråga. I en tidigare dom har Kammarrätten i Stockholm dock funnit att det är
oklart om skattetillägg utgör straff i Konventionens mening och hänvisar till att frågan bl a är
föremål för prövning i Strasbourg. Till följd härav medgavs anstånd med betalning av den
tillkommande skatten jämlikt 49 § Uppbördslagen. Frågan om det svenska skattetilläggets förhållande
till Europakonventionen är nu föremål för prövning i tre höga instanser. Regeringsrätten
meddelade prövningstillstånd i ett antal skattetilläggsmål under 1999 ( not 58 ). Även HD har
under år 2000 lämnat prövningstillstånd i ett sådant mål ( not 59 ). Härvid bör dock noteras
att HD i ett resningsmål under 1999 ( not 60 ) konstaterade att det svenska skattetillägget i SOU
1996:116 hade bedömts som förenligt med Europakonventionen samt att HD i NJA 1998 s 283 hade dömt
till ansvar för skattebedrägeri trots att det tidigare hade påförts skattetillägg. Vidare är således
fråga det svenska skattetillägget föremål för prövning i Strasbourg ( not 61 ). Frågan ligger
uppe för ett sk anhängiggörandebeslut ( not 62 ).. Emellertid har det hållits en muntlig förhandling
i Strasbourg avseende såväl de materiella frågorna som frågan om anhängiggörandet. Det skall i
sammanhanget också framhållas att Sverige redan 1987 förlikte ett mål mot Max von Sydow, vilket
rörde det svenska skattetillägget ( not 63 ). Med anledning av att frågan om det svenska
skattetilläggets förhållande till Konventionen livligt har diskuterats i olika forum i Sverige -
samt således är föremål för prövning av höga instanser - saknas här anledning att närmare
analysera sakfrågan. Det kan enbart noteras att mycket starka skäl talar för att skattetillägget
i vart fall utgör ett straff i Konventionens mening. Det är emellertid tydligt att frågan har föranlett
problem inom båda domstolssystemen på i det närmaste alla nivåer. Enligt uppgift har länsrätten
i Stockholm gjort en stor intern utredning till följd av den rådande osäkerheten. Denna skall -
tillika enligt uppgift - även ha kommit Skattetilläggsutredningen tillhanda. 8. Övrigt. Ovan har vi pekat på svensk rättstillämpning
som vi i viss mån har funnit vara ojämn och inkonsekvent, varav vissa avgörande måste anses utgöra
prov på inskränkt syn på konventiosrätten. Detta ger emellertid inte en komplett bild av tillämpningen.
Som angivits inledningsvis finns det även anledning att peka på några avgöranden som får
betraktas som konventionsvänliga. I RÅ 1996 ref 6. förelåg den ovanliga
situationen att Europadomstolen tidigare hade avgjort ett mål som i alla rättsligt relevanta hänseenden
var identiskt med det som skulle prövas. I fallet Darby mot Sverige ( not 64 ) fann Europadomstolen
att ett krav på mantalsskrivning här i riket för viss lindring av skattskyldighet för den som
inte tillhörde svenska kyrkan utgjorde en otillåten diskriminering jämlikt artikel 14 sammantaget
med artikel 1 i första tilläggsprotokollet (äganderätten). Eftersom det mål som skulle prövas
av Regeringsrätten således var identiskt med Darby, var det inte svårt finna att ett upprätthållande
av mantalskrivningskravet skulle utgöra en kränkning. Emellertid avsåg målet ett inkomstår som
låg långt före tiden för inkorporeringen. Oaktat detta uttalade Regeringsrätten att
Konventionen inkorporerades till svensk rätt utan några särskilda övergångsbestämmelser, varför
konventionsbestämmelserna ändå skulle tillämpas. Motiveringen i 1996 års fall måste anses vara
vågad och det har också åberopats och tillämpats i senare avgöranden. Ett helt annat fall där det fanns relativt
tydlig vägledning från Europadomstolen är AD:s dom 1998 nr 17 i det sk Kellerman målet. Det var
fråga om konventionsenligheten med fackliga stridsåtgärder och berörde den negativa föreningsfriheten
i artikel 11. Europadomstolen hade dessförinnan avgjort det uppmärksammade Torgny Gustafssonmålet
( not 65 ) där samma rättsliga fråga var uppe till prövning; låt vara med något annorlunda
sakomständigheter. AD analyserade Gustafssonfallet tämligen ingående när den bedömde att stridsåtgärderna
i det konkreta fallet inte var oproportionerliga i Konventionens mening. Vad avser proportionalitetsprincipen i andra
sammanhang kan här även nämnas att Regeringsrätten sedan inkorporeringen har utvecklat och
preciserat denna princip under äganderättsstadgandet i Konventionen i ett antal mål ( not 66 ).
En diskussion härom i samband med det sk Barsebäcksmålen har förts i denna tidsskrift av
advokaterna Claes Lundblad och Mikael Wärnby ( not 67 ). Enligt deras och vår uppfattning har
denna tillämpning varit generös, vilket också kan bero på att proportionalitetsprincipen sedan
tidigare och oberoende av Europakonventionen har ansetts föreligga i svensk rätt. Därtill
preciserades egendomsskyddet i RF 2 kap 18 § i samband med inkorporeringen av Konventionen ( not 68
).. Vad gäller Barsebäcks-målet anser de båda författarna att domen reser en del
frågetecken som närmast har med hur en proportionalitetsprövning skall gå till, b l a avseende
den sk strikta proportionalitetsprövningen. Den senare innefattar en prövning om åtgärder som
har bedömts vara både lämpliga och nödvändiga, ändå kan anses innefatta en jämförelsevis för
stor börda för den enskilde. Regeringsrätten ansåg att ett underkännande av ett
myndighetsingripande såvitt angår en avvägningsfråga där myndigheten givits ett betydande
handlingsutrymme kräver att det råder ett klart missförhållande mellan det allmänna och det
enskilda intresse. De båda författarna finner inte resonemanget invändningsfritt. Det torde också
vara svårt finna stöd för en sådan allmän regel i Europadomstolens praxis ( not 69 ). Emellertid kom Regeringsrätten att pröva målet innan ersättningsfrågan var
avgjord och kom därför att pröva huruvida ersättningsreglerna in abstractum kunde anses vara så stötande att det borde
inverka på proportionalitetsprövningen ( not 70 ). Med beaktande av att Europadomstolen till syvende og sidst alltid gör en helhetsbedömning med beaktande av samtliga relevanta omständigheter
i det enskilda fallet samt aldrig prövar en lag in abstractum, går det - enligt vår uppfattning -
inte uttala sig om huruvida Regeringens beslut stred mot proportionalitetskravet i Konventionen. Det
torde överhuvud vara mycket svårt avgöra huruvida det råder en rimlig balans mellan statens och
den enskildes intressen, före en sådan väsentlig del som vilken kompensation den enskilde skall
erhålla till följd av ingreppet är fullt klarlagd. Frågan var därför enligt vårt förmenande
illa lämpad för en prövning inom ramen för rättsprövningsärendet. I detta sammanhang skall något ytterligare nämnas om en fråga som nära ansluter
till Barsebäcksmålet. I detta diskuterades även de påstådda retroaktiva effekterna av den sk
avvecklingslagen. Det skall redan här framhållas att det enligt vår uppfattning är tveksamt om
det fanns några inslag av retroaktivitet som kunde åberopas som hinder för en tillämpning av
lagen. Regeringsrätten fann att så inte var fallet. Det torde enligt vår uppfattning vara förutsebart
att lagstiftning om tillståndspliktig och riskfylld verksamhet över tiden kan komma att förändras
t o m på sådant sätt att tillståndet återkallas - i vart fall mot att ersättning utgår; särkilt
om det har hållits en folkomröstning om avvecklingen. Detta torde gälla även för mindre säregen
verksamhet än kärnkraftsdrift. Det finns dock i viss mån något att invända i principiellt hänseende mot
Regeringsrättens resonemang, som emellertid inte torde behöva ändra utgången i denna del. Samma
invändning kan i högre grad riktas mot ett uttalande av lagstiftaren i
inkorporeringspropositionen. Regeringsrätten framhöll att det i konventionens artikel 7 återfinns
ett förbud mot retroaktiv lagstiftning. ”I övrigt saknar
konventionen regler som uttryckligen rör retroaktiv normgivning även om artikel 1 i det första
tilläggsprotokollet i praxis ansetts ge visst generellt skydd mot sådana regler och ett
motsvarande skydd för berättigade eller legitima förväntningar”. I
inkorporeringspropositionen framhöll lagstiftaren att det inhemska rättighetsskyddet i vissa hänseenden
gick längre än Europakonventionen. ”Det gäller främst
skyddet mot retroaktiva skatter och avgifter...” ( not 71 ). Lagstiftaren synes därmed avse
att det i Konventionen enbart återfinns ett skydd för retroaktiv strafflagstiftning, men till
skillnad från i Sverige inte avseende skatter. Även om det inte explicit framgår av Konventionen är det oriktigt att
Konventionen inte skyddar mot oförutsebar retroaktiv lagstiftning i andra fall än vad gäller
strafflagstiftning. Tvärtom torde Konventionen i princip skydda mot all oförutsebar retroaktiv
lagstiftning som på något sätt inskränker en rättighet i Konventionen. I Konventionen - som
Jacob W.F. Sundberg uttrycker det- ”hänför man sig ideligen till ett samhälle ’under the rule
of law’, underkastat ’la préeminence du droit ’.” ( not 72 )
I detta koncept ligger också att rätten skall vara förutsebar. Ett av rekvisiten för att
en inskränkning av en rättighet skall vara konventionsenlig är att den är föreskriven i lag.
Med begreppet ”lag” avser Europadomstolen samma sak oavsett under vilken artikel begreppet
diskuteras eller tillämpas ( not 73 ). Enligt Europadomstolens praxis innebär rekvisitet också
att lagen ifråga skall vara tillräckligt tillgänglig, klar och förutsebar ( not 74 ). Regeringsrätten nämner förvisso
detta, men uttalar således ändå att Konventionen - med undantag för principerna om b l a
legitima förväntningar - enbart skyddar mot retroaktiv strafflagstiftning. Det är emellertid
klart att otillräckligt förutsebar lagstiftning som inskränker någon rättighet i Konventionen i
sig utgör en kränkning av den ifrågavarande rättigheten. Det är en annan sak att alla
retroaktiva effekter inte är så oförutsebara att det utgör ett brott mot laglighetsrekvisitet (
not 75 ). Regeringsrättens slutsats att det inte återfinns ett förbud mot retroaktiv lagstiftning
som har den räckvidden att avvecklingslagen inte kunde tillämpas på fallet är enligt vårt förmenande
riktig. Detsamma är däremot inte fallet med lagstiftarens ovan nämnda uttalande. Sannolikt har vi
i de inhemska rättsreglerna allmänt sett ett otillräckligt skydd mot retroaktiv lagstiftning,
sett i ett konventionsrättsligt perspektiv. Även om olika synpunkter kan framföras mot enskildheter i Barsebäcks-målet, måste
dock framhållas att Regeringsrätten gjorde mycket ingående prövningar avseende spörsmål som
ligger nära det politiska området Utgången i målet vad gäller de konventionsrättsliga
aspekterna är inte ägnat att förvåna. Det är inte heller utan betydelse att Europadomstolen senare har uttalat att ”hur
att bäst reglera användandet av kärnkraft är ett policy-beslut för varje fördragsslutande stat
att ta i enlighet med demokratiska processer” ( not 76 ). Det senare innebär emellertid inte
att staterna kan förbise rättsäkerhetsgarantier, men det antyder att staterna har en vid sk ”margin of appreciation” på området. Detta kan få stor
betydelse när det gäller att bedöma frågor som ”allmänhetens intresse” och
proportionalitetsfrågor m.m. vid en eventuell prövning av Europadomstolen. Europadomstolen har värjt
sig från politiskt kontroversiella påståenden om konventionskränkningar genom hänvändelse till
denna ”margin of appreciation” förr ( not 77 ). Mer vardagligt uttryckt förefaller det dock uppenbart att Regeringsrätten tog sökandenas
konventionsinvändningar på mycket stort allvar. Hur det ligger till med de andra invändningarna,
får andra bedömma. 9. Slutord I många av de konventionsmål som HD har avgivit
har justitierådet Hans Danelius varit med ( not 78) Det förhållandet att han tidigare har varit
ledamot av Europakommissionen samt fortlöpande bevakar Europadomstolens rättspraxis och redogör för
dem i Svensk juristtidning, borgar naturligtvis för att konventionsfrågorna får tillräckligt
beaktande i vart fall i HD. Vi anser oss också ha konstaterat ett svängning i Regeringsrätten mot
en mer konventionsvänlig inställning och att denna svängning sannolikt kom i nära anslutning
till Lassagård 1997. Vi har i denna artikel och i huvudartikeln kanske
vari mer ”personfixerade” än man normalt borde vara i den här typen av framsällningar. Vi har
haft ett särskilt syfte med detta, vilket torde ha framgått. Vi anser att konventionstillämpningen
sammantaget i allt för hög grad är godtycklig i så motto att bedömningar av konventionsfrågor
i det inhemska systemet blir beroende av och varierar till följd av enskilda domares olika kunskap,
intresse för ideologiska inställning till konventionsrätten. Detta är naturligtvis inte
tillfredställande. not 1. Regeringsrätten dom den 16 juni 1999, i mål nr 1424-19998, 2397-1998, 2939-1998. not 2. Se Fredrik Sterzel, Barsebäcksmålet, JT 1999/2000 s 658. not 3. Barsebäcksdomen i Regeringsrätten, JT 1999/2000 s 964. not 4. Barsebäcksmålet - kommentar till en rättsfallskommentar, JT 1999/2000 s 970. not 5. Sterzel och Regeringsrätten, JT 1999/2000 s 973. not 6. Barsebäcksmålet - politik eller juridik, JT 1999/2000 s 978. not 7. Den kritik som framförts som synes ha mest fog för sig förefaller vara av EG-rättslig natur, främst konkurrensrätten och därmed sammanhängande frågor samt frågan om Regeringsrätten bort begära förhandsbesked av EG-domstolen. Dessa frågor faller utanför ramen för denna artikel. not 8. Därmed inte sagt att vi helt ansluter oss till Sterzels oreserverat positiva hållning. Quitzow är av en helt annan uppfattning som anser att Regeringsrätten ”...sökt efter alla upptänkliga vägar att slippa göra en konkret prövning av spörsmål som skulle kunna innebära ett ifrågasättande av ett politiskt fattat beslut” (a a s 973). En reservation måste här emellertid göras. Vi har inte läst all skriftväxling och åberopad skriftlig bevisning i målet. Det är inte alltid tillräckligt att enbart ta del av en dom i ett mål. Ibland är det nödvändigt att även ta del av ovan nämnda material för att fullt ut kunna bilda sig en uppfattning. Detta hänger samman med att domstolar i allmänhet anstränger sig i att författa väl sammanhängande och logiska domar som är kliniskt fria från motsägelser. Det händer att de i denna strävan anstränger sig all för mycket, så att sådant material och sådan omständigheter som stör sammanhanget och logiken har en tendens att falla bort; trots att de borde redovisas. not 9. Hovrätten hänvisade till Peer Lorenzen m.fl., Den Europeiske Menneskeretskonventionen, Jurist- og Okonomforbundets Forlag, 1995, och E.C.H.R. Series A no. 31 (1979), E.C.H.R. no. 94 (1985)). not 10. i mål nr 3100/67 X vs F.R.G. (slutligt beslut 1970-02-05) not 11. Antingen direkt under artikel 6 eller under artikel 8, med stöd av Europadomstolens uttalanden exempelvis i W mot Storbritannien (dom den 8 juli 1987, Serie A nr 121) om att artikel 8 också innehåller processuella garantier. not 12. Lag (1997:1320) om kärnkraftens avveckling. not 13.
Op.cit. not 14. i Europakonventionens införlivande med svensk rätt - en halvmesyr, JT 1994/95 s 259, här s 265. not 15. Demokratiutredningen har i vart fall föreslaget ett utökande av lagprövningsrätten genom ett slopande av uppenbarhetsrekvisitet. not 16. Se exempelvis Danelius, Mänskliga rättigheter i europeisk praxis, Norstedts 1997 s 150 f. Se även Rune Lavin, Domstolskompetens enligt artikel 6 i Europakonventionen, JT 1994/95, s 731. not 17. Förordning (1990:941) om inkomst, omställning- och anläggningsstöd till jorbrukare m.m. samt förordning (1989:896) om vissa bidrag till jordbruksföretag. not 18. HD hänförde sig b la till Europadomstolens domar i Deumeland mot Väststryskland, dom 1986-05-29, Serie A nr 99, Feldbrugge mot Nederländerna, dom 1986-05-29, Serie A nr 99. not 19. Procola mot Luxemburg, dom 1995-09-28, Serie A nr 326. not 20. Cityuniversitetets seminarium om konstitunella frågor i november 1999. not 21.
C97/91-/1992/ Rec. I s 6313. not 22.
Para 14 i domen. not 23. Först redan 1970 i Internationale Handelsgesellschaft, mål 11/70, (1970) ECR 1125. not 24. JT 1994/95 s 259, Europakonventionens införlivande med svensk rätt - en halvmesyr. not 25. Beslut 1999-03-17 i mål nr 1901-1997. not 26. enligt förordning (1994:1994) om extra statligt stöd för förbättring av bostäder. not 27. Eller rättare sagt dess uppmärksammade utgivare Dalslänningens Aktiebolag. not 28. Svea hovrätts beslut 2000-01-26 i mål Ö 5156-98. Mer exakt var frågan om rätten att överklaga Presstödsnämndens beslut att återkalla ett tidigare beviljat presstöd, vilket medförde ytterligare komplikationer i ärendet som inte skall diskuteras här. not 29.
SFS (1990:524) not 30.
RH 1996:58. not 31.
RH 1996:68 not 32. Hovrätten anförde: "Att Jan N på kvällen före huvudförhandlingen lät lägga in sig på sjukhus under uppgift att han hade vänstersidiga bröstsmärtor framstår mot bakgrund av övriga omständigheter som i hög grad anmärkningsvärt. Avgörande är dock att han inte har visat att han hade laga förfall för sin underlåtenhet att komma till huvudförhandlingen i hovrätten." not 33. dom
1989-04-29, Serie A nr 154. not 34. (prop. 1992/93:25). Sådana jävssituationer rymdes dock enligt föredraganden redan under generalklausulen i RB 4 kap 13 § 10, varför en lagändring ej ansågs erforderlig. not 35. Se NJA 1998 s 82 och NJA 1998 s 228 i ett brottmål. not 36. Se Danelius, a a s 164. Se även härefter s 166 om kriterierna för undantag. not 37.
Se exempelvis NJA 1999 s 602, NJA 1998 s 232, NJA 1999 s 113, RH 1996:59 och RÅ 1995 not 179. not 38. Huruvida det var rätt i konventionshänseende att avslå begäran om omhörandet av vittnet i sig kom att förbigås. Det främsta syftet med begäran om muntlig förhandling torde emellertid vara just att få höra parten eller vittnen uttala sig om sakförhållandena, snarare än att ombudet sakframställningsvis erhåller möjligheten att muntligen lägga fram klientens sak och/eller muntligen plädera. not 39. Se Håkansson och Sturesson mot Sverige, dom den 21 februari 1990, Serie A nr 171, para 66 och Schuler-Zgraggen, dom den 24 juni 1993, Serie A nr263, para 58. not 40.
a a s 165. not 41. Publiceringsdatum: 1999-06-23. not 42. dom 1999-05-07 i mål nr B 973-92. not 43. dom 2000-01-10. Domen är överklagad. not 44. dom 2000-01-12, även denna dom är överklagad. not 45.
nr 4, 2000 s 18f. not 46. 1998/99 s 251. not 47. Nr 1/00 s 7. Se även fd regeringsrättsrådet Bertil Wennergrens artikel i samma tidskrift i det påföljande numret nr 2/00, Oskuld och objektivt ansvar, s 7, i vilken Wennergren bemöter Munck avseende oskuldspresumtionen och skattetillägget. not 48.
a a s 8. not 49. Härvid kan nämnas exempelvis AP.MP och TP mot Schwiez, dom den 29 augusti 1997, Reports 1997 V s 1477. not 50.
a a s 20f. not 51. dom 1998-04-08 i mål nr 4965. not 52. dom 1999-05-12 i mål nr 1155-99, dom 1999-06-11 i mål nr S 934-97, dom 1999-06-24 i mål nr 1390-99. not 53. dom 1997-07-09 i mål S 1695-96. not 54. dom 1999-12-14 i mål nr 3552-1996. not 55. dom 1998-11-17 i mål nr 221-1997. not 56. Kammarrätten i Stockholm, dom 2000-06-22 i mål nr 2696 - 2698-2000. not 57. Kammarrätten i Stockholm, dom den 17 september 1999 i mål nr 1459-1988 och 1460-1998. not 58. I exempelvis mål 433-1999, Pentti K mot Riksskatteverket. not 59.
beslut 2000-05-02. not 60. Beslut 1999-09-08 i mål not 61. Europadomstolens mål 36985/97 Västberga Taxi mot Sverige samt mål 34619/97 Janosevic mot Sverige. not 62. Enligt uppgift i september i år, vilket är före det att detta skrivs men efter publiceringen. not 63. ansökningsnr 11464/85 not 64. dom den 23 oktober 1990, Serie A nr 187. not 65. mot Sverige, dom den 25 april 1996, Reports 1996-II s 637. not 66.
RÅ 1996 ref 22, 1996 ref 40, 1996 ref 44, 1997 ref 59 och RÅ 1997 not 107. not 67. ERT 2000 s 209, Proportionalitetsprincipen inom förvaltningsrätten efter Barsebäcksdomen. Särskilt avsnittet 3, s 217 f. Allmänt om proportionalitetsprincipens tillämpning inom den svenska förvaltningsrätten efter 1995. not 68. Även Lundblad/Wärnby anser att den allmänna rättsutvecklingen avseende proportionalitetsprincipen har varit tillfredsställande. Emellertid menar de att Regeringsrättens dom i Barsebäcksmålet reser en del frågetecken om proportionalitetsprövningens närmare innehåll. För en närmare diskussion om Barsebäcksdomen, hänvisas till nämnda framställning. not 69. Regeringsrätten hänvisade till RÅ 1997 ref 59. not 70. Vilket i sig - enligt Regeringsrätten - inte hindrade att frågan skulle kunna prövas i en särskild process avseende ersättningsfrågan. not 71.
Op cit, s 39. not 72. Om rättssamhället i det nya Europa, Tidskrift, utgiven av den Juridiska Föreningen i Finland, häfte 3/2000, s 251, här 254. not 73. Se exempelvis målet BA Kaya och Okcuo LU mot Turkiet, dom den 8 juli 1999, para 36. not 74. Se exempelvis Hentrich mot Frankrike, dom den 22 september 1994, series A nr. 296-A, para 42. not 75.
Se The National & Provincial Building Society, The Leeds Permanent Boulding Society and the
Yourshire Building Society mot Storbritannien, dom den 23 oktober 1997, Reports 1997 VII s 2325,
para 81. not 76. Se Athanassoglou mfl. mot Schweiz, dom den 6 april 2000, para 54 (äer). not 77. Se exempelvis Jan Södergrens artikel, Gäller Europadomstolens principer Europadomstolen, ERT 1999 s 316. not 78.
Se exempelvis NJA 1998 s 204, 1998 s 32, 1998 s 228 och 199 s 544. |
Copyright |
Hemsida |