[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Välkommen prövning i
Europadomstolen
Ledaren -Svenska Dagbladet -
14 oktober 2000
Sverige återigen inför rätta i
Strasbourg
Rättsosäkerhet. Skattemyndigheten
beslutar om skattetillägg vid oriktiga deklarationsuppgifter. Domstol kan
pröva beslutet, men oftast först efter flera år.
Sedan 1971 har mer eller mindre meriterade tjänstemän
vid landets skattemyndigheter kunnat lägga på den som har lämnat en
oriktig eller ofullständig uppgift i deklarationen en avgift, ett s k
skattetillägg. Till skillnad från böter som kan uppgå till maximalt
150 000 kronor och döms ut av domstol, existerar inte någon övre gräns
för skattetilläggets storlek. Tillägget tas ut i relation till den
undandragna skatten, och kan i det enskilda fallet bli mycket högt.
Skattetillägget kan drabba den enskilde hårt, och det
utan att skattemyndigheternas administrativa sanktionssystem är
underkastat de rättssäkerhetsgarantier som gäller för domstolarnas prövning
av om en misstänkt har lämnat felaktiga uppgifter med uppsåt.
När det administrativa sanktionssystemet infördes applåderades
det som en radikal nyhet i det svenska rättsväsendet. Tidigare kunde
domstolarna till regeringens förtret fria en misstänkt
skatteundandragare i brist på bevis. Så kunde vi inte ha det, i stället
infördes en ordning som alltjämt går på tvärs mot den mest överordnade
rättsprincipen av alla: rätten att bli betraktad som oskyldig tills
motsatsen är bevisad.
I strid med grundläggande rättsstatliga principer som
Sverige annars bekänner sig till har tyngdpunkten i påföljdssystemet
sedan 70-talet förskjutits från domstol till fiskus. Själva poängen
med skattetillägget är att det inte är definierat som straff, utan som
en administrativ avgift. Det underlättar hanteringen och är en
inkomstbringande affär - närmare två miljarder kronor dras in till
statskassan varje år.
Årligen beslutar skattemyndigheterna om cirka 100 000 skattetillägg,
medan antalet dömda i domstol för skattebrott stannar vid ett hundratal.
Vilka ärenden som hamnar i domstol respektive avgörs av
skattemyndigheten bestäms av den enskilde skattehandläggarens dagsform,
kompetens och nitisk läggning.
Dagens taxeringsförfarande låter inte vidare rättssäkert,
och är det inte heller. Särskilt inte som det kan gå över tio år från
det att skattemyndigheten beslutar att lägga på en person skattetillägg
tills högsta rättsliga instans har överprövat beslutet. Under den
tiden hinner t ex en företagare som sedermera får rätt mot
skattemyndigheten, gå i konkurs och få sitt liv slaget i spillror. Och
detta enbart på grund av en enskild tjänstemans beslut att påföra
honom en sanktionsavgift.
Häromdagen inträffade dock något som kan få
dramatiska effekter. Europadomstolen i Strasbourg beslutade på talan av
Skattebetalarnas förening att pröva om det svenska taxeringsförfarandet
och hanteringen av skattetillägg går att förena med Europakonventionen
angående skyddet för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande
friheterna.
Att konventionen sedan 1995 är införlivad med svensk
rätt betyder inte att Sverige i alla delar lever upp till konventionens
krav.
Enligt artikel 6 skall t ex den som misstänks för
brott ha rätt till prövning av en opartisk domstol inom rimlig tid. En första
fråga är då om en skattemyndighet kan anses utgöra en domstol och om
skattetillägg skall jämställas med straff?
Till skillnad från 1995 års skattekontrollutredning
tycks den nu sittande skattetilläggskommittén anse, med justitierådet
Johan Munck som särskild utredare, att avgiften i själva verket är ett
straff, men att systemet trots allt kan behållas under förutsättning
att det blir mer rättssäkert. Som Munck konstaterar i Tidskrift för
Sveriges domareförbund från i mars har "utvecklingen av praxis lett
till en ordning som framstår i flera hänseenden som ganska diskutabel.
Skattetillägget slår ofta alldeles för hårt och blint... man kan inte
bortse från risken att systemet, om ändringar inte vidtas, kommer att förlora
i legitimitet". Så sant, så sant.
Europadomstolen kommer knappast att hinna meddela dom i det svenska
skattetilläggsmålet innan Munck senast vid årsskiftet skall presentera
sina förslag. Men redan nu står det helt klart att det svenska
taxeringsförfarandet är förenat med en rad rättssäkerhetsbrister som
omgående måste rättas till.
En förutsättning för att Sverige skall kunna leva
upp till konventionens krav är att rättsväsendet kan tillförsäkra
medborgarna deras rätt att få bl a skattetillägg prövade av domstol
inom skälig tid. Europadomstolen godtar varken ursäkter om att
domstolarna lider brist på ekonomiska resurser, eller det faktum att rättsprocesser
kan vara mer eller mindre komplicerade.
Genom att ta medborgarnas rättssäkerhet på allvar även
i skattesammanhang skulle vår nyutnämnde justitieminister Thomas Bodström
betydligt kunna förbättra landets anseende som rättsstat.
Det borde vara en angelägen uppgift, inte minst för
den som till helt nyligen stod på den lilla människans sida.
Ledaren Svd
|