[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
EG-rätten går före
svenska lagar
Av Mats Lönnerblad - 1 juni 2000
Principen om EG-rättens företräde innebär att när
det blir konflikt mellan EG-rätten och nationella lagar och regler är
det EG-rätten som gäller. Detta faktum har inte lämnat de politiskt
valda domarna i våra högsta rättsinstanser någon ro.
Senast var det Gustaf Sandström, domare i
regeringsrätten, som officiellt uttalar sig om att EU-lagarna
skulle vara "otydliga" och därför svåra att tolka. Detta
ursäktar självfallet inte domarna i våra högsta rättsinstanser att
låta bli att begära förhandsbesked från EG-domstolen, i alla de
frågor som de är skyldiga att fråga. Det är snarare regel än undantag
att våra högsta domare väljer att inte fråga EG-domstolen, i
många av de fall där de har en ovillkorlig frågeskyldighet.
Redan EES -avtalet betydde stora förändringar för våra svenska
domstolar och myndigheter. Nu när Sverige sedan 1995 är medlem i EU är
det faktiskt våra inhemska domstolar, som sämst har förstått hur de
skall bära sig åt för att anpassa sig anpassa sig till EG-rätten.
Domarna lever fortfarande kvar i föreställningen, att man i stället
skall döma efter många av de ofta dåligt formulerade, svenska lagarnas
politiska förarbeten, som inte längre gäller.
Inför EES-avtalat ändrades eller anpassades många svenska lagar för
att stämma överens med EUs regler och inför Sveriges medlemskap i EU
borde resten av lagstiftningen också ha ändrats och anpassas till den
europeiska lagstiftningen. Men så skedde aldrig i den utsträckning som
krävs. Fortfarande tror många av de svenska lagstiftarna och politikerna
att svensk lag gäller framför EUs direktiv och att Sverige inte behöver
anpassa sin lagstiftning i den utsträckning som är nödvändig.
Dessa lagstiftare har fortfarande inte förstått att EU är en
internationell organisation av nytt slag. Den har övernationella drag som
innebär att medlemsländerna avstår från rätten att fatta egna beslut
i en rad frågor.
Sverige har valt att lämna ifrån sig en del av sin formella suveränitet
för att i stället tillsammans fatta beslut inom EUs institutioner. Det
är detta som många av våra politiker och domare inte gillar.
Svenska domstolar och myndigheter är därför skyldiga att tillämpa EUs
regler även om lagarna i hemlandet inte ändrats i enlighet med de
gemensamt beslutandet. Att vissa EU-lagar döljer maktkamp som Gustaf
Sandström påstår är helt riktigt, eftersom det självfallet är svårt
med en gång att länka ihop lagstiftningen mellan alla EUs medlemsstater.
Det är därför som högsta rättsinstanserna i Sverige numera måste
betraktas som hovrätter och kammarrätter ( näst högsta
rättsinstanser ) i EG-rättsliga frågor. EG-domstolen är i
själva verket den domstolen som avger de flesta prejudikatmålen
inom EU.
EG-rättens företräde gäller alla slags lagar i ett land, även
grundlagar, och oavsett om de nationella reglerna tillkommit före eller
efter en viss EU-regel. Vad gäller EG-rättens företräde framför
grundlagar, har fortfarande inte Sverige varit villig att acceptera denna
princip i många frågor.
Den främsta skillnaden mellan EG-rätten och nationell rätt är att en
nation måste ha kompletta regelverk inom olika samhällsområden och att
dessa regelverk inte krockar med varandra som ofta sker i den svenska
lagstiftningen.
Det är också viktigt att känna till att EUs rättsregler bara gäller
inom de frågor som EU-länderna valt att samarbeta om. EU har således
aldrig haft som mål att ta några samlade mål över hela
lagstiftningsområden.
Eftersom Sverige "nästan" ( det påskrivna beslutet om
EMU-anslutningen har fortfarande inte accepterats av våra svenska
politiker ) är fullvärdiga medlemmar i EU gäller således att den s k
gemenskapsrätten har företräde framför svensk rätt och under vissa
förutsättningar får direkt effekt. Många
rättsakter är skrivna på ett sådant sätt att de i efterhand måste
tolkas av
juridiska experter för att det skall bli klart vad som gäller. Det är
säkert detta Sandström menar när han säger att EG-rätten generellt
sätt är av dålig kvalitet.
Principen om direkt effekt innebär kortfattat att EG-rätten inte bara
kan åberopas av medlemsländerna och institutionerna i EU, utan även av
enskilda personer och företag under vissa förutsättningar.
Kvalitén på EG-rätten är det inget fel på ! Det är snarare så
att det är fel på de svenska domarna som allför länge suttit fast i
den svenska lagstiftningen med alla dess politiska förarbeten, som inte
existerar i övriga Europa. Ofta gör detta de svenska lagarna extremt
svåra att tolka, eftersom förarbetena i sig innehåller många
motsatsförhållanden.
EG-domstolen i Luxemburg ger därför viktiga bidrag till utformningen av
EG-rätten genom de domar som bildar prejudikat i olika frågor . Några
av de viktigaste principerna inom EG-rätten har i själva verket kommit
till genom domstolens arbete.
Det är heller inte medlemsstaterna, som sopar problemen under mattan, som
Gustaf Sandström hävdar. Det är i stället de svenska domarna som sopar
de EG-rättsliga frågorna under mattan ! Ibland tillåter man sig också
att sopa hela mål under mattan som skulle skapa prejudikat i vissa
rättsliga frågor.
Senast detta skedde var den 15.5. 2000 i mål nr Ö 1282-00 där Högsta
domstolen avvisade en stämningsansökan i ett mål som vare sig blev
prövat i tingsrätt, hovrätt eller högsta domstolen.
Eftersom högsta domstolen inte hade några argument att anföra för att
vägra prövning, i strid med såväl EG-rätten som Europadomstolen
skrev domstolen bara: " Högsta domstolen finner ej skäl att meddela
prövningstillstånd, i följd varav hovrättens beslut skall stå
fast."
|