[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Bankerna har
upplysningsplikt
Av Mats Lönnerblad - 4 oktober 2000
Den f d riksbankschefen Bengt Dennis enda åtgärd för att stabilisera
räntenivån under den svenska bankkrisen ( 1987 - 1993 ), när han
äntligen förstod att bankerna inte skulle kunna uppfylla utlovade
kapitaltäckningsgrad per den 1 februari 1990, var att se till att
hans egen och riksbankens anställdas tillvaro tryggades i detta avseende.
Det gjorde han mitt under den svenska bankkrisen, genom att införa
förmånliga bolån till sig själv och personalen. Detta skedde redan
1989.
Fortfarande fungerar dessa lån, som blivit hårt kritiserade i pressen,
eftersom dessa lån tagna i Nordbanken i mitten av bankkrisen, och enligt
mitt förmenande måste betecknas som mutor. Lånen har tidigare inte
offentliggjorts. När riksbankens förmånliga personallån avslöjades
först i juni i år, beslutade bankens direktion omgående att de skulle
avvecklas för direktion och ledning.
Trots direktionens beslut, uppbär vice riksbankschefen Villy Bergström (
s ) fortfarande ett sådant bolån där han i dag bara betalar 2,25 %
ränta på sitt bostadslån, vilket för många känns stötande.
Bankproblemen, som upptäcktes av den svenska riksbanken först 1988 hade
två orsaker. Den ena var att bankverksamheten hade blivit mer riskfylld.
I början av sjuttiotalet släpptes valutakurserna lösa och började
svänga kraftigt. Några år senare hände samma sak med räntorna, när
centralbankerna i flera stora länder övergick till att kontrollera
penningmängden i stället för räntan.
Den andra orsaken var att bankernas kapital inte hängt med i
utvecklingen. Att banker tar risker är varken nytt eller fel, men då
måste de ha ett eget kapital, som kan ta smällarna. När kreditvolymen
ökar och riskerna växer, måste kapitalet följa med, så att de täcker
riskerna. Det hade man försummat på många håll. Skärpta krav från
myndigheterna hade inte lett till några förbättringar, men sedan mitten
av åttiotalet var många banker underkapitaliserade, särskilt när man
tänker på de växande engagemangen utanför balansräkningen.
Eftersom krisbankerna, med Gota och Nordbanken i spetsen inte uppfyllde de
nya kapitaltäckningsreglerna som gällde från och med den 1 februari
1990 var krisbankerna skyldiga att informera sina kunder om detta.
Därefter borde de upprättat kontrollbalansräkningar efter
februari 1990, och sedan begärt sig själva i konkurs.
Sanningen är att ingen av bankerna lämnade korrekt information om sin
kapitaltäckningsgrad under denna period. Regering och riksdag har
fortfarande inte beordrat, att nya uträkningar skall ske, så att
bankernas verkliga balansräkning under denna period tydligt framgår.
Regeringens undfallenhet sker i ond avsikt.
Det är meningen att det är bankernas kunder, som skall förlora
alla processerna, vilka fortfarande pågår mot krisbankerna !
Hade t e x Gota och Nordbanken informerat sina befintliga kunder och
låntagare om de kommande kapitaltäckningsreglerna, hade man givetvis
förlorat sina kunder, men kunderna hade haft en rimlig chans att byta
bank.
Bengt Dennis hade redan 1988 bundit sig för de nya internationella
kapitaltäckningsreglerna, som skulle tvinga många banker att söka nytt
kapital. Åtgärderna var till för att skapa ett stabilare
internationellt banksystem med likartade konkurrensvillkor som skulle öka
kostnaderna, inte minst när det gällde bostadskrediter.
Det var centralbankscheferna i den s k tiogruppen som kommit överens om
gemensamma kapitaltäckningsregler för internationellt verksamma banker.
Hur förhåller sig det då juridiskt med bankernas upplysningsskyldighet
kring sin egen kapitaltäckningsgrad som ingen av krisbankerna uppfyllde
den 1 februari 1990 och därefter ?
Den mest övergripande principiella grunden, vilken skyldighet som råder,
får anses vara en affärsetisk norm: hur kommersiella aktörer bör
uppträda mot varandra, finns i de allmänna avtalsrättsliga principer,
om lojalitet som accentueras genom generella bestämmelser, som aktörerna
på den finansiella marknadens aktörer måste följa, och som
domstolarna måste döma efter.
Den allmänna avtalsmässiga principen om lojalitet accentueras genom
generella bestämmelser om "good faith" ( CISG - 1980 ÅRS UN
convention on Contracts for the International Sale of goods - art
7:1 "the observance of good faith in international trade"
Unidroit Principles art 1.7 ( 1) Each party must act in accordance with
good faith and fair dealing" samt European Principles.
En väsentlig aspekt av lojalitetsförpliktelsen är, som ovan framgått,
en allmän upplysningsskyldighet och skyldighet att meddela
medkontrahenterna ( bankkunderna ) händelser av väsentlig betydelse
under tiden kontraktsförhållandet pågår. Av betydelse är här också
"the duty of a party not to negotiate with no real intention of
reaching an agreement with the other party" ( art 2:301 ) och
"not to take unfair advantage of the other party´s dependence,
economic distress or other weakness" ( art 4:109 )
Upplysningsskyldigheten för krisbankerna under den svenska bankkrisen
kommer också till uttryck i art 8.1 CISG. Denna bestämmelse gäller
visserligen huvudsakligen köpavtal som omfattas av CISG. Dess
principiella innebörd är emellertid att den ger uttryck för en
klargörandeplikt hos den som måste inse att den andra parten har ett
visst avtalssyfte som han inte vill acceptera.
Denna klargörandeplikt gäller också i viss utsträckning även utanför
CISG:s tillämpningsområde. Appliceras detta resonemang på de olika
händelseförlopp som skedde under bankkrisen, visar det sig tydligt
att vare sig krisbankerna eller myndigheterna, uppfyllde denna
upplysningsplikt !
Det var tvärtemot på det viset att krisbankerna mörkade sin situation
och fortsatte att förhandla med sina kunder i olika låneärenden, precis
som om ingenting hade hänt. Detta trots att bankerna var medvetna om sin
eget situation. Det var ju därför som bankerna sade upp krediter för
friska kunder och förhandlade om lån som man aldrig hade någon avsikt
att fullfölja.
Begreppet "good faith and fair dealing" passar således alldeles
utmärkt in på den svenska bankkrisen. Krisbankerna meddelade aldrig sina
kunder att de var på obestånd, trots deras ovillkorliga skyldighet !
Bankstödsnämnden teg och myndigheterna vidtog inga åtgärder.
I hemligstämplade interna meddelande som jag tagit del av, låter det
helt annorlunda. I ett internt brev den 1 april 1992 från en av cheferna
i Nordbanken, Karl-Olof Hammarkvist, skriver han:
"Tänk ungefär så här som när man
sorterar sårade på en krigsförbandsplats: Hopplösa fall, sådana som
överlever ( hos oss eller hos specialkredit ) om de behandlas och
sådana som överlever av egen kraft. Tänk också på hur vi i dag är
exponerade i olika branscher. Vi kan ju släppa en del friska kunder, om
det innebär att den kvarvarande portföljen blir bättre
balanserad"
Krisbankerna tillät sig således att säga upp
krediter för friska företag utan att någon reagerade. De svenska
domstolarna till och med hjälper krisbankerna fortfarande att inte
avslöja krisbankernas verkliga förluster under denna period. Och f d
lagmannen vid Stockholms tingsrätt, Carl - Anton
Spak har nyligen blivit polisanmäld för sitt samarbete med bankerna
och deras advokater.
Det sista sorglustiga exemplet jag tagit del av är hur Stockholms
tingsrätt bär sig åt för att skydda Gota ( som numera ingår i
Nordbanken ) från att avslöja sin verkliga obeståndssitutation och när
den inträffade.
Gota sålde ju ut företagscertifikat i början av nittiotalet,
trots att banken var på obestånd redan 1989. När Volvo som lät lura
sig att köpa dessa certifikat för 100 miljoner kronor, vägrar
fortfarande "förstärkningsenheten" inom Stockholms tingsrätt
att genom editionsföreläggande ( upplysningsplikt ) klargöra när Gotas
verkliga obeståndssituation inträffade.
Trots att begreppet "good faith and fair dealing" också skall
följas av våra banker underlättar således inte våra svenska domstolar
att begreppet följs.
Begreppet innebär ett generellt krav på att parterna inte får uppträda
oärligt på det vis som skedde under bankkrisen. ( " good faith
means honesty and fairness in mind" ) Parterna har vidare
enligt 1:201 European Principles en generell förpliktelse till ömsesidig
hänsyn, som inte heller följdes under den svenska bankkrisen.
Detta krav på ömsesidig hänsyn "mutual consideration"
innebär "a duty to observe reasonable standards of fair dealing and
to show due regard for the interest of the other party" ( Ole Lando
and Hugh Beale - Principles of European Contract Law sid 189 ff ).
Svenska avtals- och skadeståndsrätt skall tolkas och tillämpas enligt
dessa principer. De inhemska reglerna om avtalslojalitet, culpa och dolus
in contrahendo skall tolkas och tillämpas i ljuset av ovan berörda
internationella normer om "good faith and fair dealing"
Den fråga som jag ställer mig efter att ha granskat hundratals fall av
banktvister är varför svenska domstolar helt åsidosätter dessa regler
och dessutom låter de f d krisbankerna att slippa ifrån sin
upplysningsplikt utan att straffas ?
60.000 friska företag hade ju kunnat undgå konkurs och
kapitalförstöring om krisbankerna i god tid informerat om att de aldrig
skulle kunna uppnå sin avtalade kapitaltäckningsgrad.
|