[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Vem tillät bankerna plundra företagen?
Av Mats Lönnerblad - 30 oktober 2000
För den som en gång agerat på ett omoraliskt förkastligt sätt finns bara ett
sätt att försvara sig själv. Om man inte väljer att be om ursäkt förstås. Det är att
fortsätta på samma omoraliska förkastliga sätt genom att trakassera den som blivit förorättad,
tills han inte längre förmår att resa sig upp och gå i svaromål.
Så var det med den svenska statens agerande före, under och efter den svenska finanskrisen 1987
-1993. Under denna period tillät sig staten att agera, genom alla sina myndigheter och hårda
styrning av bl. a. domstolar och kronofogdemyndigheten, mot stora delar av det svenska
näringslivet.
I dag är det väl ingen som längre ifrågasätter upprinnelsen till den svenska finanskrisen. Den
berodde på Riksbankens med statens medgivande att upphäva alla utlåningsrestriktioner hösten
1985, samtidigt som den dåvarande Bankinspektionen på uppdrogs av regeringen att släppa
kontrollen, av de svenska bankerna och finansinstituten. Genom Statens inblandning förvärrades
hela bankkrisen dramatiskt.
Det var således svenska staten som gjorde det möjligt för aktörerna på finansmarknaden att
skapa finanskrisen. Statliga åtgärder var bidragande orsak till att 60.000 livskraftiga
företag försvann under krisen och att Sverige, sedan 10 år har en stor permanent
massarbetslöshet.
Den inhemska kreditgivningen ökade under femårsperioden med över 18 procent, sedan svenska staten
( genom Riksbanken ) satte lånelavinen i rullning 1985. Det var också bankernas
kreditexpansion som drev upp fastighetsvärdena, samtidigt som det privata sparandet sjönk till
bottennivåer. Det var den dåvarande finansministern Kjell Olof Feldt, som övertalade
riksbankschefen Bengt Dennis, att Riksbanken genast måste släppa på utlåningsregleringen.
För att klara av den starka kreditexpansionen krävdes att bankerna hade tillräckligt med eget
kapital. Bristen på eget kapital utgjorde ingen broms för bankernas kreditexpansionen, eftersom
det inte längre fanns någon som kontrollerade bankernas likviditet. Under åren efter
avregleringen fanns det heller ingen som varnade för följderna och övergången till det nya
systemet som krävde om överenskommen kapitaltäckningsgrad ( 8% ) för bankerna, som aldrig
följdes.
Statens roll i samband med avvecklingen av kreditrestriktionerna är således redan klarlagd.
Indirekt var det således staten ( Riksbanken ) som uppmuntrade bankerna till en vårdslös
kreditexpansion, vilken heller aldrig brydde sig om att kontrollera krisbankernas lagstadgade
kapitaltäckningsgrad, under denna period.
Mellan 1980 - och 1990 mer än fyrdubblades den reala prisnivån på kommersiella fastigheter. Under
samma period steg den reala prisnivån på bostadshyreshus med 60%, utan att intäkterna steg i
motsvarande takt. Utan någon kontroll eller intäktsanalys av sina låntagare lånade krisbankerna
ändå glatt ut pengar till nya förvärv.
Bankerna reflekterade aldrig över, att några få men stora låntagare under denna period, bara
bjöd på luft som säkerheter för sina engagemang.
När sedan krisbankerna per den 1 februari 1990, officiellt tvingades att redovisa sin
kapitaltäckningsgrad, fanns det inte längre någon kapitaltäckningsgrad kvar att redovisa. Även
krisbankerna hade tillåtits att redovisa luft i sina balansräkningar under denna period.
Något måste göras. Krisbankerna valde i denna situation att skylla sina egna
tillkortakommande på sina kunder. På så sätt sades krediter för skötsamma företag upp i
förhoppningen om att kunna rädda bankernas egen likviditet.
Staten ( regeringen ) godkände dessa åtgärder. Man lät t o m Finansinspektionen
godkänna nedvärderingen av säkerheter och panter med över 50% som krisbankerna redan tidigare
nedvärderat utan att fråga någon om lov.
Genom sin passivitet lät staten ( regeringen ) detta ske, trots att en kollektiv nedvärdering av
säkerheter måste anses som grundlagsvidrig och stridande mot alla rättsprinciper. Svenska staten
agerade som hämnare mot företagen, när de i stället skulle kontrollerat bankernas utlåning,
visar att staten genom sina ämbetsmän, gärna övervältrar sin egen och bankernas skuld på
andra.
För att lösa alla problem i samband med finanskrisen valde svenska staten ( regeringen ) att
låta allmänheten betala notan genom ökad utlandsupplåning och tillåta krisbankerna att slå
ihjäl skötsamma företag i tre steg.
Steg nummer ett var att efter nedvärderingen säga upp alla krediter mot allt för många
skötsamma företagare som hade krediter i någon större omfattning. Därefter såg bankerna
till att utlovade kreditlöften aldrig infriades. Sedan tillät staten ( regeringen ) krisbankerna
att skicka kronofogden till bolag och bostäder och beslagta alla tillgångar som fanns att tillgå.
Staten gav Kronofogdemyndigheten fullmakt att beslagta företagens tillgångar.
Steg nummer två, var sedan att genom svenska domstolarna knäcka de företagare, som vågat
opponerat sig mot den vårdslösa behandling de utsatts för. Detta skedde på ett enkelt sätt.
Sedan krediterna dragits in begärdes bolagen i konkurs. Till sist begärdes även ägaren av
bolagen i konkurs. Detta kunde ske, utan att domstolarna ifrågasatte orsakssambandet under denna
period, mellan alla konkurserna och krisbankernas agerande.
Staten gav domstolarna direktiv om att driva de företag som fått sina krediter uppsagda i konkurs.
Allt kunde ske med statens medgivande och bankerna behövde inte ens bevisa att säkerheterna hade
försämrats. Man hade ju redan i förväg nedvärderat säkerheterna och panterna. Dessutom
tillät sig staten att hemligstämpla alla handlingar i samband med finanskrisen.
Svenska statens omoraliska agerande under finanskrisen fick större konsekvenser för Sverige än
staten kunnat ana. En stor del av företagsamheten försvann ju. Sverige fick för första gången
efter andra världskriget en stor permanent arbetslöshet i landet. Staten ( regeringen ) hade valt
väg, genom att inte låta krisbankerna gå i konkurs, utan att i stället återbetala lånen till
de utländska bankerna.
Vad staten inte vill förstå är att de skötsamma företagen deltog överhuvudtaget inte i
finanskrisen, men de fick betala för bankernas våldsamma kreditexpansion genom skyhöga räntor
och företagsnedläggelser i en omfattning som Sverige aldrig tidigare skådat.
Det var de utländska bankerna, företagarna och svenska skattebetalarna som fortsatte och
finansiera de svenska bankerna under hela krisen. De utländska bankerna borde därför också ha
fått hjälpa till att betala notan tillsammans med de svenska bankerna. För att lösa finanskrisen
Sverige valde att hålla sig väl med utländska bankerna, fast det inte hade behövts. I stället
väljer svenska staten bort den svenska företagsamheten.
Krisbankerna tilläts att under hela första perioden av krisen att låna ut pengar till
finansbolagen, utan att kunna bedöma riskerna av finansbolagens portföljer. Finansbolagen
fortsatte i sin tur att låna ut pengar till topplån till fastighetssektorn. Det var således inte
risken för insolvens som gjorde att staten tog över Gotabank eller Nordbanken. Dessa banker var
redan dödsjuka redan 1990 eller tidigare.
På samma sätt som de svenska bankerna inte såg riskerna i de svenska finansbolagens
kreditportföljer såg inte heller de utländska bankerna riskerna i de svenska bankernas
kreditportföljer. Staten ( regeringen ) agerade som en blind höna både före, under och efter den
svenska finanskrisen. Hämnden mot svenska bolag som drabbades har således fullbordats och kvar på slagfältet, befinner sig alla de företagare, som
orättfärdigt har drabbats. Här några exempel från verkligheten.
Vad staten ( regeringen ) dessutom fortfarande inte vill erkänna är att man väljer straffa fel
personer för att dölja sina egna misstag. De skötsamma svenska företagare som fick sina krediter
uppsagda, berodde ju på bankernas falisemang. I stället borde staten ( de dåvarande
regeringarna ) ta på sig skulden för att de inte brydde sig om att kontrollera den svenska
kreditmarknaden under finanskrisen.
Bankerna borde ställas till svars för den ohämmade kreditexpansionen under slutet av 80-talet och
i början av 90-talet och de företag som orättfärdigt har drabbats borde redan ha kompenserats.
Min fråga till regeringen är därför när tänker staten erkänna sina misstag och gottgöra dem
som drabbats?
|