[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]


Öga mot öga med kunden
Av Anna Körnung -  Dagens Nyheter - 9 juli 1991

dalborg.gif (71439 byte)

Vill man låta Nordbankens koncernchef ordna ens bankaffärer ska man gå in på ett av Nordbankens kontor i Gävle den här veckan. I en lucka där sitter nämligen Hans Dalborg.
   I vanliga fall är Hans Dalborgs arbetsplats sju trappor upp på Hamngatan i centrala Stockholm. Där ligger den pampiga och rosa byggnad som är Nordbankens huvudkontor.
   Den här veckan arbetar bankens koncernchef nere på golvet, det vill säga på ert vanligt bankkontor.
   - Det är klart att det inte blir naturligt att ha sin högste chef arbetande ute på ett kontor men det är ändå här jag kan få en bättre uppfattning om bankens arbete, säger Hans Dalborg.

Bankens kärna
   På måndagen fick han stämma av köp och försäljning av utländsk valuta. Resten av veckan hamnar han i fronten, i direkt kontakt med kunderna.
   - Centralt kan vi kanske tänka de övergripande tankarna och fatta de stora besluten. Men det är ändå kundkontakten som är bankens kärna, säger han.
   Det är också i den kontakten han kan få möta de kunder som är arga över de försämrade lånevillkor som följt i kreditförlusternas spår. Förra året gjorde just Nordbanken en kreditförlust på 5 miljarder kronor. I år beräknas kreditförlusten till 3.5 miljarder.
   Men Hans Dalberg säger att han inte är orolig för kundreaktionerna.
   - Vi har inte sämre inlåningsvillkor än andra banker trots de kreditförluster vi haft. Den lägre räntan hänger mer ihop med ränteläget i Sverige, säger han.

Svår situation
   Inom banken har kreditförlusterna varit kännbara. Personalstyrkan har minskat med 550 personer genom anställningsstopp och förtidspensioneringar.
   - När rubrikerna var svarta var situationen tung internt. Men nu tycker jag att det har vänt, säger Hans Dalberg försiktigt.
   Han blir desto mer entusiastisk när han ska ge kloka råd till undertecknad och andra som inte har någon koll på var lönen tar vägen.
   - Man bör alltid vara likvid, det vill säga ha en slant på banken som en buffert om någonting händer. Dessutom ska man spara långsiktigt genom något slags fond. Skaffar man sig också en enkel livförsäkring så har man ett bra basskydd, säger Hans Dalberg.
   Det är alltså spara som gäller. Som en tröst tillägger han:
   - Men man får inte glömma av att leva livet också.
   På Drottninggatan 18 i Gävle jobbar ett 30-tal personer på Nordbankens kontor. Att Hans Dalberg har valt att sommararbeta där beror på att hans sommarstuga ligger strax utanför, vid kusten.

Anna Körnung

Dagens Nyheter
Copyright

Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida