Vår grundade mening i P1 om första åtalet för namnpublicering
1999-01-06 www.pul.nu

Lördagen den 9 januari klockan 10.00 handlar Vår grundade mening i P1 om första åtalet för namnpublicering på Internet. Då berättar företagaren Börje Ramsbro om varför han nyttjar nätet för att skildra hur han förlorade sitt företag System 3R. Om hur det är att bli uthängd på Internet berättar företagsledaren Håkan Nordquist och TV-reportern Anna Lindner.

Företagsledaren Håkan Nordquist har däremot vänt sig till både Datainspektionen och polisen. Han är direktör och majoritetsägare i industriföretaget System 3R. På Internet har han blivit beskylld för oegentligheter av företagets förre ägare Börje Ramsbro. Närmare bestämt på en hemsida som drivs av Stiftelsen Mot Nordbanken, idag omdöpt till Bankrättsföreningen.

- Beskyllningarna är felaktiga, hävdar Håkan Nordquist. Men oavsett om uppgifter om olika personer är sanna eller ej, så ska ingen medborgare behöva bli uthängd på Internet. Det borde vara en demokratisk rättighet.

I vår ska Börje Ramsbro åtalas. Men inte för förtal, utan för brott mot datalagen. Läs vidare www.pul.nu

Se vidare! - Åtalad för brott mot datalagen - Personuppgiftslagen