Är det demokratiskt att få äga sina personuppgifter? Av journalist Anders R Olsson Personuppgiftslagen har väckt även sjusovarna.
Krister Thelin argumenterar för att vi ska äga uppgifterna om oss själva.
Är det ens möjligt? undrar Anders R Olsson. Alla har misskött sigDatainspektionen hamnade 1986 i en djup kompetenssvacka
när hela ledningen - generaldirektören Jan Freese och hans 6-7 närmaste
medarbetare - slutade inom loppet av några månader. Den svackan har
inspektionen aldrig kommit ur. Den libertarianska linjenDet närmaste man kommer en genomtänkt uppfattning om vad som rimligen kan menas med "personlig integritet" och hur den rättsligt ska skyddas är hos två amatörer. Dels förre statssekreteraren på justitiedepartementet, moderaten Krister Thelin, dels, om jag får vara så förmäten, jag själv. Thelin driver en nyliberal, eller snarare libertariansk, linje i integritetsfrågan. (Se uppsatsen i Klarar den svenska offentlighetsprincipen mötet med Cyberrymden?, 1998). Själv skrev jag 1996 om relationen integritetsskydd/yttrandefrihet: IT och det fria ordet. Thelin utgår från tanken att individen äger alla uppgifter om sig själv och därför bör ha rätt att kontrollera deras användning/spridning. Effekten av att man med någon konsekvens låter en sådan äganderätt slå igenom i lagstiftningen blir dramatisk på en rad områden och det är osäkert om Thelin har stöd för sina idéer ens hos moderaterna. Samtidigt öppnar han med sitt utspel möjligheten till en debatt. En omöjlig idéVid första anblicken ter sig idén om äganderätt
naturligtvis sympatisk. Vem vill inte kontrollera sina uppgifter? Det låter
som om individen faktiskt skulle få ökat inflytande över sitt liv. Likväl
leder varje närmare studium av frågan till slutsatsen att idén är omöjlig
och att konsekvenserna av att ens försöka skulle bli ytterst obehagliga. 1. PsykologiDet första argumentet säger att vi blir människor -
i betydelsen sociala varelser - genom att interagera med andra människor.
Det pågår ett ständigt utbyte av information mellan oss så fort vi möts,
ett utbyte som vi delvis kan kontrollera, delvis inte. Det tillhör
psykologins elementa att individen skapar sin identitet i omvärldens ögon.
Vi kan självfallet inte göra anspråk på kontroll av uppgifter - ofta
oerhört intima, personliga och avslöjande - vars flöde är själva
substansen i umgänget med andra.
Den typ av samhälle vi lever i, och som det får anses
råda politisk konsensus om, är baserat på välfärdsinstitutioner.
Olika partier gör olika avvägningar men föreställningen om ett visst mått
av rättvisa och trygghet för alla är gemensam. Den förutsätter att
myndigheterna vet en del om medborgarna. Svenska myndigheter samlar kanske
på sig lite fler personuppgifter än man gör i andra EU-länder - men
samhällsinstitutionerna är ungefär desamma. De har alla skolplikt, försvarsplikt,
skatteplikt, socialförsäkring, allmän rösträtt, statistikproduktion
och statligt monopol på brottsbekämpning.
Ska vi behålla denna typ av samhälle och likväl
tillerkänna medborgarna äganderätt till sina personuppgifter, då blir
vi tvungna att göra en mängd undantag där staten/samhället får
"expropriera" dem. Myndigheterna behöver dem, och om undantagen
för myndigheter är de enda som görs, har vi i själva verket skapat
ypperliga förutsättningar för den Storebror som integritetsskyddet
ytterst skulle skydda oss från. Statens funktionärer skulle få ensamrätt
på information om oss. Det blir maktutövning utan insyn. Vi har i många situationer inte något annat val än
att besvara frågor om oss själva. Det är ett maktproblem, sannolikt olösligt,
en konsekvens av bristen på jämlikhet. Om jag söker ett jobb, vill hyra
en lägenhet, teckna ett lån eller en livförsäkring, då har jag inget
annat val än att besvara en massa frågor. Visst kan jag neka, med hänvisning
till min äganderätt till uppgifterna, men då kan jag också glömma det
där jobbet, den där lägenheten eller försäkringen.
Ju mera makt och pengar jag själv har, desto oftare är
jag den som anställer, hyr ut eller utövar chefsskap. Desto oftare kan
jag tvinga andra att ge upp sina ägande-anspråk. Äganderätt blir med
automatik den starkares rätt.
Ur medborgarrättssynvinkel blir en rätt till ägande
av egna uppgifter både fånig eller farlig. Fånigt blir det om lagen föreskriver
att jag, när jag har träffat min mamma skulle vara tvungen att fråga
henne om lov varje gång jag ville sprida en uppgift om henne vidare. (Ersätt
"mamma" med arbetskamraterna, kommunfullmäktiges ledamöter,
ortens A-lagare eller Östers fotbollsspelare - det blir lika orimligt i
alla sammanhang.) Lagen skulle naturligtvis inte efterlevas, lika lite som
dagens Personuppgiftslag efterlevs. Människor samlar på, och sprider,
personuppgifter i otaliga situationer och av otaliga skäl. Det går inte
att hindra medborgarna från denna, i 999 fall av 1 000 högst legitima,
hantering av personuppgifter. Varför då göra den brottslig? Vi lever i en tid när vetenskapliga landvinningar -
tekniska som biologiska - och politiska reformer tycks utmana alla
etablerade föreställningar om personlig integritet och rättsligt skydd
för den:
Man kartlägger de mänskliga generna och samlar på
alltfler ställen mänsklig vävnad i biobanker. Någon organiserad
kontroll av dessa biobanker existerar dock inte. Det finns inte ens någon
diskussion om hur sådan kunskap om individens biologiska ritning ska
få användas.
Man utrustar satelliter med allt mer sofistikerad
teknik för att kunna detaljstudera mänsklig aktivitet på marken.
GIS-teknologin, positionsbestämning via satellit, byggs nu in
produkter för vanliga konsumenter. Den finns för båtar och kan
snart vara standard i bilar, där den blir till stor hjälp för föraren
som har svårt att hitta eller vill undvika köbildning. Samtidigt
blir den ett perfekt övervakningsinstrument för den/de som får
tillgång till satelliternas informationsflöden.
Man introducerar mobiltelefonsystem, biltullsystem
och trafikstyrningssystem som gör det möjligt att följa och
registrera individers geografiska förflyttningar med enastående
exakthet. Mobiltelefonen börjar bli en allmänhetens variant på den
elektroniska fotbojan. Snart har alla den. (Jag tvingades själv
nyligen ge upp motståndet.) För ett par år sedan frågade jag en av
datainspektionens chefer om, och i så fall hur, teleoperatörernas
information om abonnenternas förflyttningar sparades. Det hade hon
ingen aning om.
Man bygger upp polisiära databaser där
registrering av enskilda tillåts i en utsträckning som aldrig
tidigare ens föresvävat svenska lagstiftare. Det sker i kraft av
Schengenöverenskommelsen och Europolkonventionen. Echelon-rapporten
till Europaparlamentet beskriver framväxten av nya övervakningstekniker.
Med automatik kontrolleras innehållet i dagens gigantiska flöden av
telefonsamtal och e-post. Övervakningskameror kopplas samman med
kraftfulla datorsystem för bildanalys, så att systemet slår larm när
kameran ser en viss bil eller ett visst ansikte.
Tekniska system för politisk kontroll, för att använda
Echelon-rapportens titel, säljs inte främst till polis- och säkerhetstjänster
i diktaturstater utan till motsvarande myndigheter i västvärlden. Den
demokratiska kontrollen över hur denna teknik används är i de flesta
fall svag eller obefintlig.
Det är vad som borde diskuteras, inte huruvida jag
"äger" uppgiften om mitt personrekord i längdhopp.
ANDERS R OLSSON
|
Hemsida |