[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Ändringarna i PUL går
inte att tolka
Av David Aversten - Dagens
Industri - 14 dec. 1999
Från årsskiftet ändras nu förbudet i personuppgiftslagen, PUL,
mot överföring av personuppgifter via Internet till tredje land.
- Nu får personuppgifter inte överföras till länder utanför EU och
EES, utom vid vissa undantag, till exempel då berörd person gett
samtycke. I princip innebär det ett förbud mot publicering av så enkla
uppgifter som namn på Internet utan uttryckligt samtycke från berörd
person.
- Lagändringen innebär att överföring av personuppgifter till tredje
land blir tillåten om mottagarlandet har en adekvat skyddsnivå. Vad
detta är ger dock lagtexten ingen tydlig förklaring till utöver att det
ska bedömas med hänsyn till samtliga omständigheter, och särskild vikt
ska läggas vid till exempel uppgifternas art och mottagarlandets
skyddsregler, men uppgifter på Internet sprids till länder som helt
saknar skyddsregler för behandling av personuppgifter.
Att publicering på Internet blir tillåten framgår
alltså inte av lagtexten utan endast av regeringens argumentation i
propositionen. Regeringen menar att publicering på Internet bör bli tillåten,
eftersom det inte finns någon anledning att skydda uppgifter som redan
spridits inom hela EU och EES.
Regeringen uttalar att en begränsning av spridning
till resten av världen skulle vara märklig, eftersom uppgifterna
"redan är tillgängliga för hundratals miljoner människor".
Regeringens resonemang håller inte. Det finns inget
separat europeiskt Internet där uppgifter kan spridas bara inom EU och
EES, och det går därför inte att motivera spridning av personuppgifter
till hela världen med att uppgifterna redan är tillgängliga för hela
befolkningen inom EU och EES-staterna.
Personuppgifter blir inte tillgängliga för hela
befolkningen i EU- och EES-staterna förrän de publiceras på Internet
och därmed samtidigt blir tillgängliga i hela världen.
- Lagen blir nu svår att tolka, och därmed går det inte heller att avgöra
i vilka fall överföring av personuppgifter blir tillåtet.
- Frågan är dessutom om lagänd-ringen ska tolkas så att all
publicering av personuppgifter på Internet blir tillåten, eller om det
bara gäller i vissa fall, till exempel när det gäller enklare uppgifter
såsom namn. Den adekvata skyddsnivån ska ju bedömas med hänsyn till
samtliga omständigheter, även uppgifternas art.
Om regering och riksdag vill undanta publicering av
personuppgifter på Internet från överföringsförbudet, bör detta
framgå tydligt av lagtexten, inte genom luddiga resonemang i
propositionen.
- Den beslutade lagändringen får även märkliga
konsekvenser, eftersom publicering på Internet i princip tillåts, medan
förbudet fortfarande gäller oförändrat för annan överföring, till
exempel via e-post. Om inte något av undantagen är tillämpligt, kan det
nämligen vara förbjudet och straffbart att överföra personuppgifter
med e-post till ett tredje land.
- För ett företag med kontor både i Sverige och till exempel Japan kan
det i vissa fall vara förbjudet att skicka personuppgifter via e-post från
Sverigekontoret till Japankontoret, men lagligt att publicera uppgifterna
på Internet och sedan låta Japankontoret hämta dem från webbsidan.
- Denna orimlighet kan minskas om sådan överföring via e-post bedöms
som ett ringa brott mot överföringsförbudet, vilket genom lagändringen
blir undantaget från straffansvar.
- Men hur ska en enskild företagare kunna avgöra vad som är ringa, när
det saknas exempel i lagtexten?
- Förslaget har inte oväntat mött kritik från remissinstanserna.
Regeringen har medgett att det skulle ha behövts fler exempel, och att
det kan vara svårt att tolka lagen. Men den invänder till sitt försvar
att EG-direktivet utgör grunden för tolkningen av PUL, och att
tolkningen ytterst blir beroende av vilken bedömning EG-domstolen kan
komma att göra av direktivtexten.
- Nu rör det sig dock om straffstadganden i svensk rätt, och då bör höga
krav ställas på tydlighet.
Om lagtexten tydligare uttrycker vad som är tillåtet
respektive otillåtet, löper man visserligen risken att den tolkning som
görs i lagen skulle kunna strida mot EG-domstolens tolkning och i förlängningen
leda till att Sverige får kritik för att inte ha implementerat
EG-direktivet på ett korrekt sätt.
- Från rättssäkerhetssynpunkt måste väl det ändå vara bättre än
att enskilda riskerar straff enligt ett förbud som är så otydligt att
inte ens regeringen vågar uttala sig om dess tolkning.
- Om inte regeringen kan avgöra vad som är tillåtet,
hur kan då den enskilde förväntas göra det?
David Aversten
Tingsnotarie
Stockholms tingsrätt
Copyright
|