[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Det journalistiska ändamålet
Av Anders R. Olsson - Tidskrift
för Folkets Rättigheter - 1-2/2000
Branschen vägrade av principiella skäl att inlåta
sig på några försök att definiera begreppen "journalist" och
"journalistik" för att fastställa ett journalistprivilegium
som utestänger medborgarna från yttrandefrihet och information. Det
hedrar den.
- Massmedia bestämmer alltmer av politikens villkor
och innehåll. Enighet råder om att detta är ett demokratiskt problem.
Journalister, inte folkvalda, avgör både vad som är viktigt och vad som
"rätt" perspektiv på det viktiga. Politiker tvingas anpassa
sig - både sin person och sina åsikter - efter nyhetsmedias behov och
logik. Demokratiutredningen ägnar i sitt slutbetänkande tolv sidor åt
saken.
- Samtidigt förstärker, vilket utredarna inte ser, riksdag och regering
just den medialisering av politiken som de finner så bekymmersam.
Politikerna bidrar effektivt till att öka "journalistmakten"
genom att lagstifta om exklusiva rättigheter för just journalister.
Yttrandefriheten för övriga medborgare har kraftigt inskränkts, men
inte för journalister. Samma sak med offentlighetsprincipen: journalister
har fått rätt att se mängder av myndighetshandlingar som är
sekretessbelagda för alla andra.
- Lagreglerna som förser journalister med särskilda privilegier finns
dels i sekretesslagen (SL), dels i Personuppgiftslagen (PUL). Den senare
är i praktiken en översättning av EU:s direktiv från 1995 om skydd för
personuppgifter (dir 95/46/EG).
- PULs innebörd och effekter har tydliggjorts genom dels ett antal domar,
dels en serie beslut av datainspektionen och andra myndigheter. Att PUL
starkt inskränker yttrandefriheten för enskilda medborgare har bekräftats
genom domar i fallen Ramsbro och Lindqvist. Börje
Ramsbro tvingades under bankkrisen i början av 1990-talet sälja - för
en krona - det industriföretag han startat och drivit i nära 30 år.
På en hemsida på internet beskyllde han den nye ägaren och vissa
bankdirektörer för att i praktiken ha lurat av honom företaget. Utan
att intressera sig för om påståendena var sanna eller inte, dömde både
tingsrätt och hovrätt Ramsbro till dagsböter för att ha
"behandlat" uppgifter om andra personer utan deras medgivande.
(Stockholms tingsrätt mål B262-98, Svea Hovrätt
mål B3625-99.)
- Fallet Lindqvist är än mer upprörande - eller löjligt, beroende på
om man är mest benägen att gråta eller skratta åt PUL. Bodil Lindqvist
är i 50-årsåldern och arbetade 1998 som lokalvårdare och ledare för
konfirmander i småländska Alseda. Det året gick hon en kurs och lärde
sig göra websidor. Kunskaperna använde hon sedan för att presentera sig
själv och 18 andra anställda på internet. Presentationerna skrevs i
jagform. Tonen var uppsluppen, Lindqvist retades lite med de flesta men
berömde också. Av detta blev polisutredning och åtal.
- Det mest graverande - enligt såväl datainspektionens yttrande i ärendet
som domskälen - var följande inledning i en av presentationerna:
- "Mitt
namn är NN. Vilda NN? Nåja så vild är jag kanske inte. Men nog blev
jag vild alltid, när jag föll nerför stegen och skadade min fot! Så nu
är jag halvt sjukskriven! Urk!"
- Tingsrätten konstaterar:
- "De personuppgifter som Bodil Lindqvist behandlat beträffande NN
som avser att NN skadat foten och varit halvt sjukskriven rör hälsa och
är till sin art känslig uppgift enligt 13§ andra stycket PUL. Genom att
behandla denna uppgift utan att inhämta samtycke från NN har Bodil
Lindqvist brutit mot bestämmelsen i 13§ PUL." (Eksjö tingsrätt, mål
B809-99.)
- För sitt brott dömdes hon att betala 40 dagsböter á 100 kronor.
- Tre gånger - Ramsbro i tingsrätt och hovrätt, Lindqvist i tingsrätt
har domstol således vägt PUL mot medborgarnas rätt till yttrandefrihet.
I samtliga fall har domstolarna kommit till slutsatsen att PUL ska tillämpas.
Det måste anses klarlagt att 99 % av de svenska medborgarna inte längre
äger rätt att kritisera varandra - eller ens vara lite retsam -
offentligt.
PUL omfattar alla medier
Den datalag som var PUL:s föregångare förbjöd, med få undantag,
personuppgifter i datorer. PUL är däremot teknikneutral, dvs den
omfattar alla medier. Före oktober 1998 hade Ramsbro och Lindqvist kunnat
sprida sina budskap via affischer, flygblad eller fax utan att
datainspektion eller polis kunnat ingripa. Idag är också den möjligheten
stängd.
- Såväl "vanligt folk" som makthavare och brottslingar
garanteras således skydd mot negativ publicitet - utom sådan som förmedlas
av journalister. PUL:s undantag från förbudet att "behandla"
personuppgifter gäller nämligen i första hand för myndigheter, i andra
hand för arbetsgivare/företag och därutöver för "uteslutande
journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt
skapande". I praktiken således för journalister och konstnärer. Vi
utgör några promille av befolkningen, vi som "behandlar"
personuppgifter "uteslutande" i journalistisk eller konstnärlig
verksamhet.
- Att undantagen i PUL har så begränsad räckvidd bekräftas av ett par
färska beslut från datainspektionen. Fredrik Östman, ingenjörsstuderande
i Halmstad, har på sin webplats förtecknat debattörer aktiva på (den
helt öppna) nyhets- gruppen swnet.politik. De kategoriseras efter åsikter
som t ex "högerman" eller "globalliberal". Östman försökte
också åberopa PUL:s undantag för journalistik, men förgäves.
- Sverigedemokraterna, SD, kallar innehållet på sin webplats
journalistik. Det är förvisso främlingsfientligt men knappast
brottsligt som "hets mot folkgrupp". När SD hävdar att
webplatsen utgör en "nyhetskanal" för vissa människor är det
säkert sant, men datainspektionen finner att "syftet med
publiceringen också varit att sprida kännedom om de nedvärderande
personuppgifter som förekommer". Därför (!) kan det inte kallas
journalistik.
Påhittad regel i den enskilda fallet
Jämför detta med DI:s bedömning av (s)-kvinnornas webplats. Där
angripscheferna för två TV-bolag som sänder porrfilm för att visa
"övergrepp och våldtäkter". De utpekas som inspiratörer till
en gruppvåldtäkt i Rissne. För att rädda (s)-kvinnorna undan åtal
tvingades datainspektionen hitta på något helt nytt:
"- PUL ska skydda människor mot integritetsintrång och enligt min
mening kränker det inte någons personliga integritet att framföra
kritik i ett sakligt debattinlägg, säger Datainspektionens generaldirektör
Ulf Widebäck" (inspektionens hemsida 2000-02-18). Vad som är
"sakligt" och "debattinlägg" vet bara inspektionen.
- Datainspektionen roll i rättstillämpningen är, med en lag som PUL, säregen.
Erfarenheterna av snart två års tillämpning av lagen visar, utan
undantag, att när inspektionen inte anser att brott har blivit begånget
avstår åklagarna från åtal. Den rättsliga storhet som inspektionen
hittat på för att rädda (s)-kvinnorna ("sakligt debattinlägg")
återfinns dock varken i EU-direktiv, svensk lagtext eller förarbeten.
Datainspektionen har skapat - och tillåtits skapa – en politisk lämplighetsprövning
mitt i den rättsliga processen.
- Med offentlighetsprincipen har det blivit som med yttrandefriheten. Den
gäller oftast bara för journalister. Även här är det PUL som spökar,
nu genom en koppling till sekretesslagen. Den senare har en paragraf 7:16
som stadgar: "Sekretess gäller för personuppgift, om det kan antas
att ett utlämnande skulle medföra att uppgiften behandlas i strid med
personuppgiftslagen."
- Regeln innebär, tolkad bokstavligt, sekretess för alla
personuppgifter, dvs för nästan alla myndighetshandlingar av egentligt
allmänintresse: från kommunalrådets kontokortsnotor till polisens
brottsutredningar och justitieministrars rekommendationsbrev. Eftersom PUL
i nästan varje läge förbjuder medborgarna -med undantag för
journalister och konstnärer - att befatta sig med personuppgifter, kan
det alltid "antas" att utlämnande av handlingar är förbjudet.
Bara journalister och konstnärer får ut dem. Flera beslut av enskilda
myndigheter och domstolar visar att den tolkningen är korrekt, dvs
journalister får ut handlingar först när de bevisat sin yrkestillhörighet.
Undantag för journalist
- Ett färskt exempel på regelns tillämpning kommer från UD.
Journalisten Lars Björk fick följande besked:
- "Du har den 30 maj
2000 begärt att i elektronisk form få ta del av en förteckning över
svenskar i EU:s institutioner.
- Den aktuella förteckningen innehåller personuppgifter och omfattas därför
av personuppgiftslagen (1998:204). Enligt 17 kap. 16 § sekretesslagen
(1980:100) gäller sekretess för personuppgift, om det kan antas att ett
röjande av uppgiften skulle medföra att uppgiften behandlas i strid med
personuppgiftslagen. Du har dock angivit att du är journalist och att du
skall använda uppgifterna i ditt journalistiska arbete. Enligt 7 §
personuppgiftslagen är lagens grundläggande krav på behandlingen av
personuppgifter inte tillämpliga på sådan behandling av personuppgifter
som sker uteslutande för journalistiska ändamål. Du får därför ta
del av förteckningen, vilken bifogas elektroniskt i tre delar. Observera
att layout och sidnumrering blir annorlunda än om handlingen publiceras i
pappersformat.
- Med vänliga hälsningar
- Berndt Fredriksson, departementsråd" (UDs beteckning:
skrivelse 14-06-2000, nr 166/010)
- Datainspektionen har svettats åtskilligt med begreppen
"journalist" och "journalistik". Den bad t o m
"branschen" - i form av Tidningsutgivarna och Svenska
Journalistförbundet - om hjälp med definitionerna. Branschen vägrade
dock av principiella skäl att inlåta sig på några sådana försök,
vilket hedrar den. Ur Tidningsutgivarnas svar till inspektionen:
- "Vi har i Sverige, av skäl som här knappast behöver redovisas, sökt
undvika en ordning där myndigheter och allmänna organ på olika sätt
definierar eller certifierar vem som skall få kalla sig
"journalist". Så är exempelvis "journalist" ingen
skyddad yrkestitel. Det är mot den bakgrunden olyckligt att
personuppgiftslagen ger DI rollen att, genom en tillämpning av begreppet
"journalistiska ändamål" i 7 § andra stycket, indirekt påta
sig rollen som uttolkare och auktorisatör av detta begrepp."
PUL blir kvar
- Att det stolliga regelverket PUL skulle ersättas med ett rimligt sådant
- ett som förbjuder skadande behandling av personuppgifter istället för
all behandling - är inte att tänka på. Några mindre riksdagspartier
har ställt kravet och konstitutionsutskottet har avvisat det. Vi kan
klaga hos EU, det är allt, anser utskottet. (Senast i 1998/99:KU15.)
- Det finns nu inga tecken på att EU ska hjälpa Sverige ur PUL-knipan. För
det första har många medlemsländer ännu inte följt direktivet och
stiftat lag á la PUL.
- För det andra har inget annat medlemsland en så stark eller
"helig" yttrandefrihetstradition som den svenska, varför någon
svidande intern kritik inte är att vänta i övriga länder ens om/när
de stiftar lag.
- För det tredje tog det 20 år, oändliga förhandlingar och otaliga
diplomatiska hugg och slag att överhuvudtaget få till stånd 1995 års
direktiv. Inget EU-organ, ingen medlemsstat vill ha upp surdegen på
bordet igen. Man undrar vilket poetiskt geni som kom på att kalla
processer som denna "harmonisering"?
Anders R. Olsson
Frilansjournalist som har följt problemet datorer och
yttrandefrihet sedan datateknikens barndom.
|