[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
"Datainspektionen gör
orimlig tolkning av EUs datadirektiv"
Av Anders Björngreen - 16 september 2000
Den tragikomiska farsen kring den svenska
implementeringen av EU:s dataskyddsdirektiv tycks inte ta slut. Det är
emellertid glädjande att bl.a. Svenska Dagbladet äntligen försöker få
till stånd en debatt om personuppgiftslagen. Det har anförts
i debatten att personuppgiftslagens definition av vad som utgör
personuppgifter är orimligt vid. Så är dock inte fallet.
- Vad gäller lydelsen stämmer personuppgiftslagen numera ganska väl överens
med EU:s dataskyddsdirektiv. Hur lagen tolkas och tillämpas är dock en
annan sak.
- Problemet är den felaktiga tolkning som bl.a. Datainspektionen gör av
begreppet "behandling". Datainspektionen menar i princip att
allt man gör med hjälp av en dator är behandling. Därmed, tycks man
mena, är det behandling av personuppgift att på Internet publicera
uppgifter om en människa.
Gäller bara register
Som jag påpekade redan i samband med att den svenska
personuppgiftslagen trädde ikraft i oktober 1998 är dataskyddsdirektivet
enbart tillämpligt på register (se t.ex. Svenska Dagbladet den 23
oktober 1998). I direktivet anges detta i artikel 3 på så sätt att
uppgifter som struktureras genom automatisk databehandling omfattas av
direktivet.
- Tyvärr är den svenska versionen av artikel 3 i direktivet något
oklar, vilket troligtvis har medverkat till den svenska begreppsförvirringen.
Den danska versionen är desto klarare. Där anges att direktivet är tillämpligt
på personuppgifter som genomgår "edb", vilket är danska för
ADB.
- Jag tror att de flesta håller med mig om att det inte är fråga om ADB
av personuppgifter om man nämner en människa på en hemsida.
- Datainspektionen lägger emellertid i begreppet "behandling"
vad vi jurister vanligen lägger i det när vi talar om
"behandling" av t.ex. offentliga uppgifter. Med behandling av
uppgift menar vi helt enkelt allt handhavande av en uppgift. Om en uppgift
lämnas ut till någon så har den per definition behandlats på ett annat
sätt än om den sekretessbelagts. Datainspektionen synes inte förstå
att dataskyddsdirektivet inte menar denna sorts "behandling".
- Dataskyddsdirektivet gäller för uppgifter som struktureras genom
automatisk databehandling, ADB. En naturlig fråga är naturligtvis hur
det kommer sig att hela den svenska lagstiftningsapparaten kunnat missförstå
en så enkel sak.
- En förklaring är vad som skedde i samband med direktivets tillkomst. I
sitt ursprungliga förslag till dataskyddsdirektiv angav kommissionen
uttryckligen att direktivet endast skulle tillämpas på personregister
("personal data files", se t.ex. COM (92) 422 final - SYN 287 s.
67, se även s. 63 för definition av "personal data file").
Parlamentet ville emellertid att tillämpningsområdet skulle omfatta alla
persondata som genomgår automatisk databehandling, alltså även data som
inte ingår i ett register. Kommissionen gick Parlamentet delvis till mötes.
Detta hände under resans gång
Direktivets tillämpningsområde innebär enligt
Kommissionen att strukturerade persondata omfattas av direktivet vare sig
de är ordnade i ett manuellt register eller genom automatisk
databehandling ( se a.a. s.12). Enligt Kommissionen är tillämpningsområdet
alltså "strukturerade persondata", vilket ju i princip är
liktydigt med direktivets definition av begreppet personregister.
- När ministerrådet skulle anta en gemensam ståndpunkt i samband med
tillkomsten av direktivet, klargjordes vidare att direktivet enbart är
tilllämpligt på register. I de "Förklaringar"
("Statements on the protection of individuals with regard to the
processing of personal data and on the free movement of such data")
som Ministerrådet och Kommissionen utarbetade inför antagandet av den
Gemensammma Ståndpunkten och som fogades som bilaga 6 till protokollet från
rådsmötet den 20 februari 1995 anförs följande:
- "Rådet och kommissionen erkänner att - i enlighet med den gällande
definitionen i artikel 2 c är direktivet endast tillämpligt på
register, och inte på akter - de kriterier som tillåter att fastställa
de element som utgör en strukturerad samling av personuppgifter, samt de
kriterier enligt vilka
en sådan samling är tillgänglig, får preciseras av var in en av
medlemsstaterna".
- I en av de svenska versioner som finns av detta protokoll finns
emellertid en felöversättning: istället för ordet register har ordet
kortregister angivits. Detta kan ha föranlett lagstiftaren att inte
beakta vad som anfördes i protokollet. Vederbörande handläggare har
helt enkelt inte ansett denna del av protokollet ha relevans för hela
direktivets tillämpningsområde.
Sveriges linje kolliderar med EG-rätten
Detta innebär att det inte i sig strider mot
direktivet att Sverige anser att alla hemsidor som nämner personer är
strukturerade samlingar med personuppgifter och därför omfattas av den
lagstiftning som medlemsstaterna skall införa. Den svenska tolkningen
kolliderar emellertid med de principer om yttrandefrihet som gäller i EU
och därmed EG-rätten.
- Datainspektionens tolkning är orimlig och strider mot romfördraget och
Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna. Den strider därmed även
mot svensk lag.
Anders
Björngreen
|