[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Är det demokratiskt att
få äga sina personuppgifter?
Som nyanställd journalist
på TT började jag 1982 skriva om integritetsskydd. Varje vecka hälsade
jag på hos Datainspektionen, DI, för att se om där fanns några
registerskandaler under uppsegling. På den tiden sysslade DI uteslutande
med att bevaka vad institutioner - mest myndigheter men också forskare
och företag - gjorde med personuppgifter. Perspektivet var klart: Det gällde
att skydda "den lilla människan" mot samhällets elefanter.
Vår sista ordentliga dataskandal var
forskningsregistret Metropolit, upprättat av en sociolog vid Stockholms
universitet och avslöjat 1986. Metropolit var en slutpunkt. När den
debatten hade ebbat ut så var också den allmänna debatten om personlig
integritet också över för lång tid framåt.
Inget politiskt parti drev längre integritetsfrågan. Journalisterna
slutade att skriva. (Själv började jag frilansa 1986 och upptäckte
snart hur svårt det var att sälja artiklar om integritetsskydd. Jag fick
syssla med annat.) Någon forskning av betydelse kring integritet har
aldrig funnits i Sverige - varken med juridisk eller sociologisk
inriktning.
Alla har misskött sig
Datainspektionen hamnade 1986 i en djup
kompetenssvacka när hela ledningen - generaldirektören Jan Freese och
hans 6-7 närmaste medarbetare - slutade inom loppet av några månader.
Den svackan har inspektionen aldrig kommit ur.
Alla har således misskött sig. Politiken,
journalistiken, forskningen och byråkratin har glömt eller sopat under
mattan. Tills för en dryg månad sedan, när hela offentligheten upptäckte
att vi hade en Personuppgiftslag, PUL, i knät. Den röstades igenom av en
betryggande riksdagsmajoritet i våras men nu, när journalister för första
gången började läsa den, finns plötsligt ingen som vill försvara den.
Å andra sidan finns heller ingen kompetent nog att presentera ett
alternativ.
Den libertarianska linjen
Det närmaste man kommer en genomtänkt
uppfattning om vad som rimligen kan menas med "personlig
integritet" och hur den rättsligt ska skyddas är hos två amatörer.
Dels förre statssekreteraren på justitiedepartementet, moderaten Krister
Thelin, dels, om jag får vara så förmäten, jag själv. Thelin driver
en nyliberal, eller snarare libertariansk, linje i integritetsfrågan. (Se
uppsatsen i Klarar den svenska offentlighetsprincipen mötet med
Cyberrymden?, 1998). Själv skrev jag 1996 om relationen
integritetsskydd/yttrandefrihet: IT och det fria ordet.
Thelin utgår från tanken att individen äger
alla uppgifter om sig själv och därför bör ha rätt att kontrollera
deras användning/spridning. Effekten av att man med någon konsekvens låter
en sådan äganderätt slå igenom i lagstiftningen blir dramatisk på en
rad områden och det är osäkert om Thelin har stöd för sina idéer ens
hos moderaterna. Samtidigt öppnar han med sitt utspel möjligheten till
en debatt.
En omöjlig idé
Vid första anblicken ter sig idén om äganderätt
naturligtvis sympatisk. Vem vill inte kontrollera sina uppgifter? Det låter
som om individen faktiskt skulle få ökat inflytande över sitt liv. Likväl
leder varje närmare studium av frågan till slutsatsen att idén är omöjlig
och att konsekvenserna av att ens försöka skulle bli ytterst obehagliga.
Man kan rada upp åtminstone fyra olika, var för
sig starka argument mot äganderätt till personuppgifter.
1. Psykologi
Det första argumentet säger att vi blir människor
- i betydelsen sociala varelser - genom att interagera med andra människor.
Det pågår ett ständigt utbyte av information mellan oss så fort vi möts,
ett utbyte som vi delvis kan kontrollera, delvis inte. Det tillhör
psykologins elementa att individen skapar sin identitet i omvärldens ögon.
Vi kan självfallet inte göra anspråk på kontroll av uppgifter - ofta
oerhört intima, personliga och avslöjande - vars flöde är själva
substansen i umgänget med andra.
2. Politik
Den typ av samhälle vi lever i, och som det får
anses råda politisk konsensus om, är baserat på välfärdsinstitutioner.
Olika partier gör olika avvägningar men föreställningen om ett visst mått
av rättvisa och trygghet för alla är gemensam. Den förutsätter att
myndigheterna vet en del om medborgarna. Svenska myndigheter samlar kanske
på sig lite fler personuppgifter än man gör i andra EU-länder - men
samhällsinstitutionerna är ungefär desamma. De har alla skolplikt, försvarsplikt,
skatteplikt, socialförsäkring, allmän rösträtt, statistikproduktion
och statligt monopol på brottsbekämpning.
Ska vi behålla denna typ av samhälle och
likväl tillerkänna medborgarna äganderätt till sina personuppgifter, då
blir vi tvungna att göra en mängd undantag där staten/samhället får
"expropriera" dem. Myndigheterna behöver dem, och om undantagen
för myndigheter är de enda som görs, har vi i själva verket skapat
ypperliga förutsättningar för den Storebror som integritetsskyddet
ytterst skulle skydda oss från. Statens funktionärer skulle få ensamrätt
på information om oss. Det blir maktutövning utan insyn.
Myndigheter kan diskriminera vissa och otillbörligt
gynna andra utan möjlighet för medborgarna att upptäcka det. Är det en
önskvärd effekt av äganderätten?
3. Reell makt
Vi har i många situationer inte något annat
val än att besvara frågor om oss själva. Det är ett maktproblem,
sannolikt olösligt, en konsekvens av bristen på jämlikhet. Om jag söker
ett jobb, vill hyra en lägenhet, teckna ett lån eller en livförsäkring,
då har jag inget annat val än att besvara en massa frågor. Visst kan
jag neka, med hänvisning till min äganderätt till uppgifterna, men då
kan jag också glömma det där jobbet, den där lägenheten eller försäkringen.
Ju mera makt och pengar jag själv har, desto
oftare är jag den som anställer, hyr ut eller utövar chefsskap. Desto
oftare kan jag tvinga andra att ge upp sina ägande-anspråk. Äganderätt
blir med automatik den starkares rätt.
4. Yttrandefriheten
Ur medborgarrättssynvinkel blir en rätt till
ägande av egna uppgifter både fånig eller farlig. Fånigt blir det om
lagen föreskriver att jag, när jag har träffat min mamma skulle vara
tvungen att fråga henne om lov varje gång jag ville sprida en uppgift om
henne vidare. (Ersätt "mamma" med arbetskamraterna, kommunfullmäktiges
ledamöter, ortens A-lagare eller Östers fotbollsspelare - det blir lika
orimligt i alla sammanhang.) Lagen skulle naturligtvis inte efterlevas,
lika lite som dagens Personuppgiftslag efterlevs. Människor samlar på,
och sprider, personuppgifter i otaliga situationer och av otaliga skäl.
Det går inte att hindra medborgarna från denna, i 999 fall av 1 000 högst
legitima, hantering av personuppgifter. Varför då göra den brottslig?
Farligt blir det för den politiska friheten.
Måste jag fråga Peter Wallenberg, Clark Olofsson eller Gudrun Schyman om
lov varje gång jag ska kritisera det de har sagt eller gjort? Får vi ett
sådant regelverk kan ingen längre hävda att vi har yttrandefrihet i
landet.
Att "äga" sina personuppgifter i
ett demokratiskt samhälle är, kort sagt, lika realistiskt som att äga
den luft man andas eller den mark man går på.
Vi lever i en tid när vetenskapliga
landvinningar - tekniska som biologiska - och politiska reformer tycks
utmana alla etablerade föreställningar om personlig integritet och rättsligt
skydd för den:
l Man kartlägger de mänskliga generna och
samlar på alltfler ställen mänsklig vävnad i biobanker. Någon
organiserad kontroll av dessa biobanker existerar dock inte. Det finns
inte ens någon diskussion om hur sådan kunskap om individens biologiska
ritning ska få användas.
l Man utrustar satelliter med allt mer
sofistikerad teknik för att kunna detaljstudera mänsklig aktivitet på
marken. GIS-teknologin, positionsbestämning via satellit, byggs nu in
produkter för vanliga konsumenter. Den finns för båtar och kan snart
vara standard i bilar, där den blir till stor hjälp för föraren som
har svårt att hitta eller vill undvika köbildning. Samtidigt blir den
ett perfekt övervakningsinstrument för den/de som får tillgång till
satelliternas informationsflöden.
l Man introducerar mobiltelefonsystem,
biltullsystem och trafikstyrningssystem som gör det möjligt att följa
och registrera individers geografiska förflyttningar med enastående
exakthet. Mobiltelefonen börjar bli en allmänhetens variant på den
elektroniska fotbojan. Snart har alla den. (Jag tvingades själv nyligen
ge upp motståndet.) För ett par år sedan frågade jag en av
datainspektionens chefer om, och i så fall hur, teleoperatörernas
information om abonnenternas förflyttningar sparades. Det hade hon ingen
aning om.
l Man bygger upp polisiära databaser där
registrering av enskilda tillåts i en utsträckning som aldrig tidigare
ens föresvävat svenska lagstiftare. Det sker i kraft av Schengenöverenskommelsen
och Europolkonventionen. Echelon-rapporten till Europaparlamentet
beskriver framväxten av nya övervakningstekniker. Med automatik
kontrolleras innehållet i dagens gigantiska flöden av telefonsamtal och
e-post. Övervakningskameror kopplas samman med kraftfulla datorsystem för
bildanalys, så att systemet slår larm när kameran ser en viss bil eller
ett visst ansikte.
Svag demokratisk kontroll
Tekniska system för politisk kontroll, för
att använda Echelon-rapportens titel, säljs inte främst till polis- och
säkerhetstjänster i diktaturstater utan till motsvarande myndigheter i västvärlden.
Den demokratiska kontrollen över hur denna teknik används är i de
flesta fall svag eller obefintlig.
Det är vad som borde diskuteras, inte
huruvida jag "äger" uppgiften om mitt personrekord i längdhopp.
ANDERS R OLSSON
|