Regeringen säljer ut landet Av Sverker Gustavsson - Brännpunkt Svenska Dagbladet - 13 januari 2002 MYNTET OCH MARKNADEN har Sverige redan släppt. Men nu föreslår regeringen att makten över polis, militär, skatter och familjerätt ska kunna delegeras till överstatlighet. Hur i all världen är detta möjligt? undrar Sverker Gustavsson. Alldeles före juluppehållet kom
propositionen "Ändringar i regeringsformen - samarbetet i EU
mm" (Prop. 2001/02:72). Viktigast av det som föreslås är ett
vidare utrymme för s k delegation, överlåtelse av befogenheter. Propositionen föreslår att begränsningen till marknaden och myntet tas bort. Det sker genom att "samarbetet i Europeiska unionen" - ospecificerat - tillåts vara mottagare av svensk delegation. Ändringen öppnar för delegering också av utrikespolitiken inom andra pelaren, rättsfrågorna inom den tredje och välfärdspolitiken inom den fjärde. Regeringsformen ska inte längre hindra riksdagen från att kunna överlåta familjerätten, makten att bestämma över polis och militär samt över skatterna. Hur i all världen kan något sådant föreslås?
Är inte själva poängen med en grundlag, att den sätter gränser
för vad som går att överlåta? Ändå är en försäkran om att Sverige lever vidare som eget land också efter 2002 inte så lugnande som den låter. Om allt utom rätten att delegera kan delegeras - bara det sker i laga ordning - får medlemskapet en ny innebörd. Hittills har bara sådant beslutsfattande kunnat
överlåtas, som har varit av marginell betydelse. Så länge ansvar
bara kan utkrävas av det egna landets regering, och inte samfällt
av ministerrådet, har enbart makten över marknaden kunnat
delegeras. Så resonerade riksdagen 1994. Det var
ingen originell uppfattning. Också inom de äldre medlemsländerna
var detta svaret på frågan om hur en överstat utan möjlighet att
utkräva ansvar alls är möjlig. Inrättningen överstat utan
demokrati förutsätter, att det som överlåts är mindre viktigt. Låt vara att unionsländernas tyngst
vägande inrikespolitik mer och mer föregås av samråd och
samordning länderna emellan. Ändå - och just precis därför -
får rätten att besluta om den familjenära och den
kostnadskrävande politiken inte delegeras. Vad regeringsformens 10:5 idag föreskriver - att befogenheter bara får överlåtas till de europeiska "gemenskaperna" - sätter en gräns för vad som går att delegera. "Samarbete" duger inte som adressat. Enligt 1994 års utformning av paragrafen kan
svensk offentlig makt bara delegeras till ett juridiskt fixerat
samgående av det slag, som gäller för marknaden och myntet. Det
är vad ordet "gemenskaperna" åsyftar. Vad som står på spel, menar jag, är trovärdigheten hos den försäkran, som avgjorde utgången av folkomröstningen 1994. Gjorda delegationer skulle vara av begränsad natur och bara gälla affärslivet, påstod vi som argumenterade för ett "Ja". Utrikes-, rätts- och välfärdspolitik skulle inte kunna beslutas utom räckhåll för den svenska demokratin. Också inför utsikten att under de närmaste åren söka förmå en majoritet att bejaka EMU finns det skäl att hejda sig. Även utan den föreslagna grundlagsändringen är detta en svår uppgift. En centralisering av makten över myntet får inte leda till att också utrikes-, välfärds- och rättspolitiken måste befinna sig utom räckhåll för folkstyret. Redan av politiska skäl framstår förslaget om obegränsad rätt att delegera som en måttligt angelägen grundlagsreform. Alldeles särskilt gäller detta om ett grundlagsbeslut och en EMU-kampanj i tiden kommer att sammanfalla. Därtill kommer sakfrågan. Varför behöver möjligheten att delegera inte längre begränsas? Önskar vi som medborgare att också i fortsättningen kunna utkräva ansvar för det som är viktigt? Visst måste riksdagen då - för sin demokratiska självrespekts skull - markera att makten över marknaden och myntet är allt vad den tillåter sig att frånträda? Sverker Gustavsson 5 § Riksdagen kan överlåta beslutanderätt
till Europeiska gemenskaperna så länge som dessa har ett fri- och
rattighetsskydd motsvarande det som ges i denna regeringsform och i
den europeiska konventionen angående skydd för de mänskliga
rättigheterna och de grundläggande friheterna. Riksdagen beslutar
om sådan överlåtelse genom beslut, varom minst tre fjärdedelar
av de röstande förenar sig. Riksdagens beslut kan också fattas i
den ordning som gäller för stiftande av grundlag. |
Svenska
Dagbladet Copyright |
Hemsida |