Banken tvingades ge sig
Av Per Engelbrektsson - Dagens Nyheter - 17 maj 1998

Försattes i konkurs. Nu får han skadestånd och en ursäkt.

KISA. Champagnekorkarna slog i taket hemma hos familjen Rami Sekhtyan i helgen. Tre års kamp mot Kinda Sparbank var över, Rami Sekhtyan fick rätt och den upprättelse han stridit för. Det var bankens avtalsbrott som förorsakade konkursen som drabbade hans bolag för tre år sedan.

- Nu kan Penser ringa mig. Jag vet hur man vinner mot banken, skrattade Rami som bubblade av glädje efter det slutliga beskedet.

Få får rätt mot banken, ännu färre orkar ens ta upp kampen, men Rami Sekhtyan vägrade ge upp sedan hans bolag, Pinnarps Fritidsby AB försatts i konkurs 1995.

Kinda Sparbank hade brutit ett muntlig avtal hävade Rami som stämde banken och var sin egen advokat i rätten. För tre veckor sedan fick han rätt av Linköpings tingsrätt.

Rätten konstaterar i sin dom att banken bröt avtalet och med sitt agerande orsakade konkursen. Rami Sekhtyan trodde att banken skulle överklaga till hovrätten, men i fredags kom telefonsamtalet som innebar slutet på historien.

Bankens ordförande ringde upp och erbjöd ett förlikningsavtal som innebar att banken accepterade tingsrättens dom. Rami fick ett hemligt skadestånd för konkursen och dessutom en offentligt ursäkt från banken.

- Det var det viktigaste för mig. Konkursen har varit en dålig stämpel för mig, men det här bevisar att den inte var mitt fel, säger Rami Sekhtyan som nu hoppas att han kan starta om som företagare. De senaste tre åren har helt och hållet kretsat kring konflikten med banken för Rami, hans sambo Marie, barnen Lina och Fred. I pärmar har han samlat alla kontrakt, handlingar och tidningsurklipp i prydlig ordning. Pärmar som berättar en lång historia. Den börjar med hur han 1989 köpte Pinnarps Fritidsby AB av Kinda kommun för 4 miljoner kronor.

Fritidsanläggningen är en av de största i Östergötland och köpet finansierades med ett lån hos Kinda Sparbank. Fram till 1994 drev han anläggningen, men resultaten blev sämre och han bestämde sig för att sälja och tog kontakt med banken.

Det var vad som hände vid ett möte hos banken den 23 november 1994 som kampen handlat om. Sekhtyan träffade då bankens dåvarande vd Conny Lorell och med fanns även advokaten Per-Anders Bönner som tidigare anlitats av både banken och Sekhtyan. Bankens och Sekhtyans åsikter om vad som bestämdes på mötet går isär. Rami hävdar att man muntligen nådde en överenskommelse som innebar att banken lovade att hjälpa till med försäljningen. Bankens krav enligt Rami var att den aktieportfölj, värd 900 000 kronor, som ingick i bolaget skulle pantsättas.

Vd:n Conny Lorell, han avgick senare, har en annan version. Banken gjorde bedömningen att bolaget inte gick bra och en försäljning var bästa lösningen, men något avtal om att banken skulle hjälpa till gjordes inte enligt Lorell. Att bolagets aktieportfölj pantsattes berodde på att Rami Sekhtyan inte vill göra den större amortering på krediten som banken önskade.

Tre veckor senare sa banken upp bolagets lån. Anledningen var att man förlorat förtroendet för Sekhtyan och tron på bolagets långsiktiga överlevnadsförmåga. I april försattes bolaget i konkurs av banken.

Ord stod mot ord, men rätten gick på Ramis linje och konstaterar att banken brutit en muntlig överenskommelse. Ramis version av vad som sagts på möttet stöttades av advokten Bönners. Hans vittnesmål satte domarna står vikt till.

- Jag visste hela tiden att jag hade rätt moraliskt, men jag visste inte om det skulle räcka juridiskt, säger Rami Sekhtyan som aldrig funderade på att ge upp kampen. Inte ens när det stod klart att han som företagarna inte skulle få någon rättshjälp. Han hade inte råd att anlita ett eget ombud utan företrädde sig själv. Tillrättavisningarna från domaren blev många när Rami inte följde protokollet.

- Det svåraste var att ställa frågorna på rätt sätt och inte ställa ledande frågor. Dessutom kände jag mig pressad och det gjorde det inte lättare. Jag hade svårt att uttrycka mig juridiskt rätt på svenska, berättar Rami Sekhtyan som är palestinier och kom till Sverige från Jordanien 1976. Rami Sekthyan har haft stort stöd under sin kamp mot banken men få i hans omgivning trodde att han skulle vinna.

- Knappt jag själv, men i dag känner jag en oerhört stor lättnad, säger Rami.

Advokaten Claes Hansson har representerat banken i ärendet. Han säger att banken är nöjd med att ha kommit till ett avslut i affären och att den beklagar de problem som uppstod för Rami Sekhtyan. Kortfattat: Rami Sekhtyan stämde Kinda Sparbank sedan hans bolag gått i konkurs. Han fick rätt i tingsrätten och banken betalar nu skadestånd och ber Rami Sekhtyan om ursäkt.

Per Engelbrektsson