[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]

Det går för fort  på banken
Av Rakt på sak - Dagens Industri, 18 november 2000

Flygtidningen Scanorama har världens bästa läsekrets. Den sitter fastspänd.
   I samma situation är kunderna i svenska banker. För många är det helt enkelt omöjligt att undvara banken. Där hamnar lönen, där tas lånen och görs transaktioner av olika slag.
   Bankerna är väl medvetna om sina oligopol. Det spelar ingen roll hur många lansar kvällstidningar och privatekonomiska tidskrifter drar för kunderna.
   Bankerna bestämmer villkoren bakom ogenomträngliga murar,
   Försök att ta reda på hur och varför till exempel fondförvaltandet kan vara så oerhört lönsamt för bankerna och varför det blir så lite kvar på privatpersoners konton.
   Och nu ska bankerna mekaniseras - bort med kontor och in med maski­ner.
   Gå in på SEB på Kornhamnstorg i Stockholm, vänta en kvart på att tre bankanställda ska av­handla något som verkar mycket glatt och privat först, sedan blir det kundens tur.
   Det är som på Posten för 20 år sedan.
   Nå, ska då banker hålla dyrbara kontor öppna för tekniska idioter, gamla handikappade och människor med språksvårigheter.
   Det är klart att de inte ska. Banker måste liksom andra företag modernise­ras och hänga med i ut­vecklingen. Men frågan är bara i vilken takt. En bank är inte ett vanligt in­dustriföretag.
   Kring en bank vars verksamhet är att handskas med människors pengar finns det en moralens generalklausul.
   Det går inte att moder­nisera vare sig anställda eller kunder i den rasande fart som bankcheferna har tänkt sig.
   Att ändra något så hudnära som relationen till banken kräver varsam hand och tid.
   Det är inte bara det att de automatiska systemen inte är säkra ännu, vilket oftast sopas bort av ban­kerna.
   Gäller det mindre sum­mor betalar banken och låtsats inte om problemet.
   Men det är betydligt mer obehagligt när stora datahaverier sker och internationella storkunders affärer hänger i luften.
   SAS-resenären som tröttnar på Scanorama, kan byta flygbolag.
   Det är svårare för bankkunden att hitta al­ternativ.
   Men var så säkra på att de dyker upp.

Rakt på ska

Copyright


Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida