Slopa avgiften när fonden går back
Av Karin Svensson - Dagens Industri - 17 februari 2001

Livet är inte rättvist. Men vinstfördelningen mellan banker och fondsparare, när det gäller avkastning fonder, går långt utöver gränsen för en rimlig orättvisa.
   För den lille fondspararen kostade det hundralappar att förlora tusenlappar i de Sverigeplacerande fonderna förra året. Hade det varit på en annan tjänstemarknad skulle bolagen ha tvingats be om ursäkt, betala tillbaka avgiften, eller åtminstone ge rabatt som kompensation. Nu tar bankerna i stället 1.4-1.8 procent av kundernas sparpengar för att förlora delar av besparingarna. Samtidigt skyller de en negativ avkastning på allmänt dåliga börser. Men små ihärdiga fondbolag lyckas ändå hälla avkastningen långt över nollpunkten.
   Nuvarande fondavgiftssystem ger bisarra proportioner mellan vinster. Medan bolaget FöreningsSparbankens Kapitalförvaltning, där Roburfonderna står för halva volymen, hade en avkastning på 35,7 procent, hade 41 av Roburs 50 aktiefonder en negativ avkastning.
   Det krävs en revolution av fondavgiftssystemet. Prestationsrelaterade avgifter är den enda lösningen. Där bör spararna få betala bra för en god, positiv avkastning. Däremot bör spararna slippa avgiften om fonden förlorar pengar eller går sämre än de sämsta 25 procenten av konkurrerande fonder. En sådan avgift skulle föra det positiva med sig att fonderna tvingas konkurrera med varandra. Då skulle det vara ointressant för storbankerna att ha en och samma person som sköter ett helt koppel av fonder. Samtidigt skulle det tvinga bankerna att splitta upp jättefonder i mindre, konkurrerande fonder.
   Dessutom bör storsparare få mängdrabatt. Fondförvaltning är en verksamhet med kraftiga stordriftsfördelar. Den fördelen bör även spararen få åtnjuta. Den som sparar l Mkr i en fond får i dag betala hundra gånger mer än den som bara sparar 10 000 kronor. Det är inte rimligt med så stor avgiftsskillnad för en och samma tjänst. Fast det är klart, med nuvarande avgiftssystem har storbankerna mer vinster att räkna hem från storspararen än från småspararen. Och det ska väl bankerna förstås också ha betalt för.

Karin Svensson
karin.svensson@di.se