Aktieägarna favoriseras på kundernas bekostnad Av Stefan Melesko - Svenska Dagbladet - 18 juni 2001 De svenska storbankerna gynnar sina aktieägare på kundernas bekostnad. Omsorgen
om aktieägarna prioriteras, vinsterna och därmed utdelningen hålls uppe på en hög nivå genom
en konsekvent vanvård av kunderna. Dessa får en mycket låg ränta på inlånade pengar och får
samtidigt betala ständigt stigande avgifter för banktjänster. Aktieägarvärdet kan i stort sett sägas vara företagets värde minus
skulderna. Bankerna skiljer sig från andra branscher. I stället för att ha en soliditet på 40-50
procent, så ligger man under 10. Och i stället för att betala 5 - 8 procent på en normalstor
upplåning så betalar bankerna några få procent på en betydande del av sin finansiering: Inlåningen
från allmänheten. Den är i dag praktiskt taget gratis. Det finns många förklaringar till denna obalans. En är att bankerna
arbetar på en oligopol marknad, vilket leder till att alla imiterar varandras beteenden. Ingen vågar
ta några initiativ på marknaden. De hunsade bankkunderna har faktiskt också tuffat till sig en smula och lite
oftare än tidigare hörs högljudda klagomål. När Föreningssparbankens koncernchef, Birgitta
Johansson-Hedberg, sa att kunderna borde betala för att komma åt sina pengar fick hon svidande
kritik och tvingades backa. Men för hur länge vet ingen. Bara fortsatt hårt tryck från kunderna
kan få bankerna att, likt Handelsbanken, även i fortsättningen hålla bastjänsterna avgiftsfria. Slutsatsen blir att vården av aktieägarna går ut över bankens kunder. Bankernas goda lönsamhet skulle vändas i det motsatta om inlåningskunderna betraktades som en reell extern finansieringskälla. Och den kundorientering bankerna talar om är bara en förtäckt term för högtrycksförsäljning. Bankerna är därmed produktionsfixerade organisationer. Stefan Melesko |
Svenska Dagbladet
Copyright |
Hemsida |