Etiken allt viktigare för företag Av Bino Catasús, Maths Lundgren och Charles Silva - Dagens Industri - 14 augusti 2001 I dag är etik vad miljöfrågor var för ett tiotal år sedan. Då tvingades
företagen brådstörtat att anpassa sig om de inte varit framsynta och utnyttjat miljöinflytandet
till sin fördel. Er 10-15 år sedan kom miljöfrågorna upp på företagens agendor. Många
tvingades anpassa sig, medan andra var mer förutseende och tog tillvara på de möjligheter som
gavs. Etikfrågorna knackar på dörren i globaliseringens spår och det finns olika sätt att hantera dem. Många lärdomar kan dras från 1990-talet och miljöfrågan. Globaliseringen pågår för fullt och inte mycket talar för att den kommer att
stoppas. Kulturella och geografiska gränser blir mindre relevanta för etiska hänsynstaganden. Är det så att företagens huvudsakliga analyskraft ägnas åt
marknadsundersökningar och att sociala analyser negligeras? Missar företagen de
affärsmöjligheter som genereras av sociala förändringar? Och, inte minst, är det så att
företagen missar sina chanser att själva påverka de sociala frågorna i önskad riktning? Våra argument är i huvudsak följande: • För det första påverkas företagen av sin omgivning. I kölvattnet av
globaliseringen kommer de nya kraven på etiskt uppträdande. Unga människor vill veta vad Ericsson
gör i Kina likväl som i Kista. Etikens intåg på företagens agendor sker på flera sätt: • För det andra påverkar företagen själva globaliseringen och är de facto viktiga aktörer i samhället. Huvudkontorets i beslut kan ha långtgående konsekvenser tusentals mil bort. Konsekvenserna kan till och med vara större än någon demokratiskt vald politikers beslut. Företagets ansvar tar inte längre slut vid fabriksgrinden eller hissdörren. Snarare är det så att företagen själva definierar sin ansvarsgräns - och därmed kan frågan om vilket samhälle vi på sikt vill leva i inte överlåtas till andra. Ta etikfrågorna på allvar, bjud in olika intressenter och byt erfarenheter med andra företag! Ett gott råd är att tidigt i processen lyssna inåt i organisationen. För att återknyta till miljöfrågorna - det var inne i företagen de stora krafterna fanns. Det är där - bland vanliga människor - som företagens etik kan formuleras från grunden och kopplas till företagskulturen. Företag tillämpar mer sannolikt etiska regler som de själva har varit med om att påverka. Framför allt bör ställningstagandena kommuniceras för att få kraft och genomslag. Detta, att våga sticka ut hakan samt att vara beredd att ibland behöva tänka om, skapar förtroende. Vi vill slå ett slag för företagens möjlighet att ligga i framkant i viktiga etiska frågor. Genom att ligga steget före slipper företagen brandkårsutryckningar, kan själva formulera sina ansvarsgränser, stärka företagskulturen och dra affärsfördelar från anpassningen. Bino Catasús |
Copyright |
Hemsida |