[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Företagskulturen en ledningsfråga
Av Per Trossmark och Knud Reckweg - Dagens
Industri - 15 augusti 2001
Framgångsrika verksamheter med stark kultur - exempelvis IBM, Ikea, Lego,
och Disney - leds genom tydliga ideologier som nästan alltid härleds till ett fåtal visionära
och starka grundare eller ledare. Kulturer som på detta sätt formas måste kontinuerligt
vidmakthållas och utvecklas. Det är en av företagsledningens viktigaste uppgifter.
Verksamhetskulturen är i högsta grad en ledningsfråga och inte, som hävdas av
Björn Molin, något som föds hos medarbetarna.
Molins kritik riktas mot att många företagsledare tillskriver sig själva en
central roll i att forma verksamhetens kultur. Kritiken är olycklig, men synliggör samtidigt en
allvarlig brist i förståelsen för verksamhetskulturer.
Ett vanligt problem är att kulturen betraktas som
ett avgränsat fenomen (och så har vi kulturen….) som kan hanteras och förändras som sådant.
Men kulturen är en produkt av allt som verksamheten består av: strukturer, system, kunder
etcetera. Kulturen tar sig uttryck i åsikter, tankar och handlingar hos människorna i
organisationen. Ska kulturen förändras krävs att man förändrar de förhållanden som skapar
kulturen.
En stark kultur är förknippad med effektivitet.
Vikten av att kulturen överensstämmer med företagets mål understryks av Gunnila Masreliz-Steen.
Framgångsrik kulturutveckling handlar om att
identifiera och förändra de förhållanden som påverkar effektiviteten. Vill man till exempel
förstärka dimensioner av kulturen som kollegialitet och samverkan. kan områden som
ansvarsstruktur och individuella belöningssystem vara viktiga.
Endast i de fall då ledningen aktivt, driver på
utvecklingen, skapas förutsättningar för förändringar som kan bestå över tiden. Ledarskapet
och den ideologi som det representerar är ytterst centralt. Det handlar om att bevara centrala
värderingar parallellt med att förändringar stimuleras.
Företagets övergripande strategi och mål måste
tydliggöras. I sin artikel associerar Björn Molin detta ledarskap med upphöjd despotism, och
delar ut en uppmaning åt näringslivets ledare att överlåta verksamhetskulturen och dess
utveckling till medarbetarna.
Det bör understrykas att kulturen som sådan inte
är ett ledningsinstrument, utan snarare ett kvitto på hur verksamheten leds och drivs. Initiativ
att förändra kulturen kommer från ledningen och ska involvera medarbetarna för att kunna lyckas,
men inte födas hos dem!
Per Trossmark
Eknom dr, konsult, Carta Booz-Allen & Hamilton
Knud Reckweg
Director, Carta Booz-Allen & Hamilton
|