[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Förlorad heder är ingen tillgång
Av Ledaren - Dagens Industri - 10 november
2001
När förluster blir det värdefullaste
ett företag har är det något som är alldeles fel. I förra veckan var det internetkonsulten Icon
Medialab som meddelade att Icon Medialab köper Icon Medialab. Ett nybildat holdingbolag lägger ett
bud på det gamla bolaget. Namnet består, men upp som en fågel fenix stiger ett nytt bolag med en
guldklimp, ett förlustavdrag på 2,5 miljarder kronor, som samtidigt utannonseras till försäljning.
Ett bolag som börsen värderade till 200 Mkr innan affären blev känd ruvar
alltså på ett guldägg som i teorin är värt 700 Mkr. Värdet består av förluster som realiseras
om Icon säljer sina dotterbolag, det vill säga alla de IT-bolag som nyss köptes för hisnande
belopp i egna aktier.
Vips vaknade Iconaktien; inte blev det snyggare av
att några gjorde sig en vinst innan andra visste. Den trasiga ballongen pumpas upp så gott det går
och återanvänds.
Idén är gammal, även om Iconmodellen förefaller
uppseendeväckande kreativ. Den fick raskt efterföljare. IT-konsulten Adcore vill också förbättra
finanserna. VD Ole Oftedal lockar hugade köpare med 9 miljarder kronor i outnyttjade förlustavdrag.
Risken är stor att hela IT-ballongen får ny luft
när fler upptäcker sina förlustavdrag.
Att företag får dra av sina förluster mot
vinster är självklart riktigt. Handel med förlustbolag är inte lika självklar.
Skattemässigt kan man inte utesluta långa processer och risk för stopplagstiftning. Men oavsett
hur skattemyndigheterna bedömer de aviserade affärerna så befinner de sig på näringslivets
trista bakgård. Där hör inte börsnoterade bolag hemma. Dagens Industri anser att de bolag som
vill ha allmänhetens pengar som finansiering bör avstå från den här sortens affärer.
Ledaren
Copyright
|