Ärkebiskop KG Hammar bör sluta med att utnyttja sitt
ämbete för att driva vänsterpolitik. Alternativet är att han flyttar sig från den
kyrkliga till den partipolitiska arenan. Det skriver moderatledaren Bo Lundgren efter
Hammars protester mot bombningarna i Afghanistan. Även mot globaliseringen agerar Svenska
kyrkans ledning som en vänstermegafon. Där finns en frän kritik av marknadsekonomin som
lika gärna kunde komma från Gudrun Schyman. Religion och politik blandas ihop på ett sätt
som känns mycket obehagligt för många medlemmar i Svenska kyrkan, menar Bo Lundgren.
Ledarstrid. KG Hammars inställning är anpassad efter en värld där det inte finns något
behov av att skydda människor mot onda krafter som vill krossa deras rätt att leva i
frihet, skriver Bo Lundgren.
|
Svenska kyrkans frigörelse från staten ger goda möjligheter till förnyelse av en verksamhet som
för många människor betyder mycket. Kyrkan kan på många områden spela en viktig roll
i samhället. För mig och för många andra av drygt sju miljoner medlemmar med vitt
skilda politiska uppfattningar är det därför oroande att kyrkan regelbundet används för
att bedriva opinionsbildning med tydlig slagsida.
Under hösten har det framför allt handlat om kyrkoledningens hållning i frågan
om den FN-stödda kampen mot de terrorister som mördade mer än 5 000 männi-skor den 11
september och mot den talibanregim som skyddat terroristerna. Utan att erbjuda något mer
seriöst alternativ till de insatser som USA och Storbritannien genomför i Afghanistan än
att terroristerna skall ställas inför rätta i en internationell domstol, har ärkebiskop
KG Hammar från början krävt att insatserna skall upphöra.
På frågan vad som skall göras om Usama bin
Ladin med flera inte frivilligt inställer sig till rättegång är kyrkans företrädare,
liksom många uttalade vänsterdebattörer, oss fortfarande svaret skyldiga.
KG Hammars inställning är anpassad efter en värld där det inte finns något behov av att skydda
människor mot onda krafter som vill krossa deras rätt att leva i frihet. En sådan värld
vill vi nog alla bo i, men när vi nu inte gör det har vi i grunden att välja mellan att
bekämpa terrorismen eller att gå vidare som om ingenting har hänt.
Drivkraften för att stödja USA:s rätt till självförsvar är självfallet
inte någon glädje över bombningar, utan insikten om att också militära aktioner
ibland är nödvändiga för att inte världen i framtiden skall utsättas för mera våld
och terror. I grunden handlar det om att bygga en så trygg värld som möjligt för våra
barn.
Jag är övertygad om att en mycket stor andel av Svenska kyrkans
medlemmar djupt beklagar att organisationens ledning inte ställer sig bakom denna viktiga
kamp. Samtidigt som det finns all anledning att respektera KG Hammars väl utförda
kyrkliga gärning, går det dessvärre inte att bortse från att han använder sin ställning
för att driva politik.
För det är inte bara vad gäller insatserna i Afghanistan som
Svenska kyrkan agerar vänstermegafon. På kyrkans hemsida meddelas under rubriken
"Global ekonomi" att Sveriges höga arbetslöshet är ett resultat av
globaliseringen. Där finns en frän kritik av marknadsekonomin som lika gärna skulle
kunna komma från Gudrun Schyman.
Som jag och många andra medlemmar i kyrkan ser det är problemet inte
att vi i Sverige har drabbats av för mycket marknadsekonomi och av alltför öppna gränser.
Tvärtom. Att vi lider av hög arbetslöshet beror på att vi under flera årtionden haft
för höga skatter, för många förbud mot privat verksamhet, för krångliga regleringar
och alltför slutna gränser.
Sambandet mellan frihet och välstånd är
tydligt. Inte minst gäller det i de fattiga länder som vänt planekonomin ryggen. Det är
de länder som har öppnat sina gränser för handel och liberaliserat sina ekonomier som
har rest sig eller håller på att resa sig ur fattigdomen, och som snabbast har
demokratiserats. Det var så Sverige en gång besegrade svälten.
Svenska kyrkans ledning har en annan syn på saken. På kyrkans hemsida kan följande läsas i en
text om utvecklingen i Asien: "Den ekonomiska tillväxten har inte automatiskt lett
till någon materiell förbättring för regionens fattiga, och i det uppkomna krisläget
drabbas de fattiga hårt i och med att arbetslösheten ökar." Det är direkt
felaktigt.
1964 var Zambia dubbelt så rikt som Sydkorea. I dag är Sydkorea 27 gånger
rikare än Zambia. Anledningen är att Sydkorea, till skillnad från Zambia, satsat på
frihandel och marknadsekonomi. De senaste decennierna har den extrema fattigdomen i
Indonesien minskat från 58 till 15 procent, och i Malaysia från 37 till 5 procent av
befolkningen. Anledningen är att deras ekonomier gjorts friare.
Det går att fylla sida efter sida med exempel som visar att frihet har varit vägen ur
fattigdomen. Hittills har jag dock inte träffat någon frihandelsmotståndare som har
kunnat nämna ett enda land som har förlorat på att utöka den fria handeln med omvärlden.
Och jag tror inte att Svenska kyrkans ledning heller känner till något sådant exempel.
Trots det talar de
genomgående hellre om utjämning av det existerande välståndet än om hur välståndet
skall kunna öka i de fattiga länderna. Så får de gärna tala som privatpersoner, men när
de gör det i Svenska kyrkans namn blandar de ihop religion och politik på ett sätt som
många medlemmar upplever som mycket obehagligt. Ytterst ansvarig är kyrkans främste företrädare,
ärkebiskop KG Hammar.Som jag ser det bör han upphöra med att utnyttja sitt ämbete för att driva vänsterpolitik.
Alternativt flytta sig från den kyrkliga till den partipolitiska arenan.
Bo Lundgren
|