Vi följer Börje Ramsbros tvist med Stiftelsen Industrifonden

Bakgrund Börje Ramsbro

Börje Ramsbro föddes i Skåne, in i en stor syskonskara på nio. Efter ingenjörsutbildning och anställning som produktionstekniker på bland annat Volvo och Saab Flygdivision och sist som utvecklingsansvarig på ett mindre företag, blev han arbetslös efter ett ärligt svar.

”Jag var för uppriktig när jag sa till företagets VD, att om ingenting drastiskt görs kommer företaget att gå under. Två veckor senare fick jag välja mellan att säga upp mig eller bli uppsagd. Jag sa upp mig och det är det bästa jag har gjort i mitt liv”, sa Börje vid en intervju i Lönejournalen 1994. Se artikel ”Dags att skaffa en egen lönemodell”

Det här var 1967. Några år därefter startade han verkstadsföretaget System 3R. Verksamheten byggde på egna patent och varumärken och inriktningen var kringutrustning för gnistbearbetning och verktygstillverkning. Under åren i storföretagen hade Börje fått erfarenhet av hur han inte ville att en arbetsplats skulle fungera. Och han utformade därför System 3R på ett medvetet sätt för att undvika att göra om samma misstag. Börje hade, och har, klara idéer om hur man får medarbetare inom alla delar av företaget att känna sig motiverade och delaktiga. Han utvecklade en egen lönemodell och en egen organisationsstruktur som hade som syfte att få ett ökad engagemang från alla medarbetare, vilket naturligtvis gagnar både företaget och individen. Detta ledde fram till en extremt snabb internationell expansion.

1986 gjorde Börje en framtidsanalys som sträckte sig fram till år 2010. Han såg en rad utmaningar torna upp sig, i näringslivet, i samhället, i hela världen, och han dokumenterade det här på en OH-bild. För att anpassa System 3R-koncernen till framtidens utmaningar ville han ägna mer tid åt utvecklingsfrågor istället för att driva den dagliga verksamheten, och han började se sig om efter delägare.

Som vi alla minns, fick vi i Sverige en djup finanskris i början på nittiotalet. Bankerna var i upplösningstillstånd. Och System 3R, som i alla år hade skött sina bankaffärer exemplariskt och betalat sina räntor i tid, fick några tuffa år

Efter 20 år av expansion och god lönsamhet gick bolaget för första gången med förlust 1990 och 1991. Börje hade blivit indragen i en patenttvist med ett schweiziskt företag som kostade honom och System 3R mer än 100 miljoner kronor i förlorade order. Sparbanken, som var företagets huvudbank, ställde då krav på att få tillsätta VD och styrelseordförande för företaget. Tyvärr saknade dessa alla kvalifikationer för uppdragen och lyckades på kort tid ställa till stor oreda. Läs mer i artikel ”Banken stal mitt företag”.

Det ena gav det andra och för att bli av med ”fyrkantiga bankmän” såg sig Börje om efter andra delägare. Som läsare av sammanfattning och olika inlägg här på sidan kanske kan gissa, var det nu som Börje hamnade ur askan i elden. En person dök upp på scenen, en person som verkade vara klipsk och driftig, den från Bryssel hemvändande riskkapitalisten Håkan Nordquist.

Visst var, och säkert fortfarande är, Håkan klipsk och driftig, men vad Börje inte visste då, var att han totalt saknade medmänsklighet. Han lyckades fullständigt lura den godtrogne Börje. 1993 blev Börje tvingad att, under hot om konkurs, skriva under avtal som ensidigt var fabricerade av Håkan. Han tvingades att lämna ifrån sig sitt företag för inalles två (2) kronor efter 25 år som framgångsrik entreprenör.

I år 2013 är detta 20 år sedan. Börje har under hela den här tiden oförtrutet fortsatt att forska, läsa, rota, prata med massor med folk för att kunna pussla ihop vad som egentligen hände. Och han har själv bekostat flera fristående utredningar av juridisk expertis.

Rättsutlåtande av advokat Percy Bratt
Rättsutlåtande av professor Per Samuelsson

Bilden har klarnat och det har bland annat resulterat i den aktuella stämningen mot den statliga Stiftelsen Industrifonden. Se också artikel från 2006, ”Företagare kräver staten på miljoner”.

Läs mer om Börjes story och idéer i artikeln ”Sälj först, utveckla senare”, sidan 3-6.

Marie-Anne Olsson

Ramsbros tvist med Stiftelsen Industrifonden - Innehållsförteckning

Tack för besöket och välkommen åter!