Bankerna till motangrepp
Av Johanna Fager - Finanstidningen - 9 oktober 2001

"Uppseedenväckande påhopp", anser Bankföreningens vd Ulla Lundqvist

Bankerna går till skarpt motangrepp mot riksgäldsdirektör Thomas Franzén, som hävdar att det råder en tyst överenskommelse för att hålla nere räntan på banksparande.
   Thomas Franzéns utspel syftar till att förtala bankerna och på så sätt komma åt spararnas pengar, anser Ulla Lundquist, vd på Svenska Bankföreningen.

- Det är uppseendeväckande att en myndighetsperson går ut och anklagar företag på marknaden för att ha en tyst överenskommelse. Så ligger det naturligtvis inte till. Det är uppenbart att Franzén talar i egen sak och bara vill marknadsföra den egna myndighetens sparprodukter, säger Ulla Lundquist, vd på Svenska bankföreningen.
   I fredagens Finanstidningen uppmanar Thomas Franzén svenska småsparare att tömma sina sparkonton hos storbankerna och i stället sätta in dem hos nischbanker eller hos Riksgälden. Enligt honom utnyttjar bankerna sin dominerande marknadsställning genom att ge spararna usla villkor på sina sparkonton.
   Länsförsäkringar Bank tillhör de mindre banker som har ambitionen att locka småsparare från storbankerna med hjälp av en förmånlig inlåning s ränta. Men bankens vd Sören Ericson, som själv sitter med i bankföreningens styrelse, ställer sig frågande till den del i Franzéns uttalande som beskriver en form av kartellbildning mellan storbankerna.

Positivt med debatt
   - Jag känner inte igen den bilden över huvud taget. Jag vågar påstå att storbankerna inte har någon diskussion om priser med varandra. Det är mycket, mycket strikt när det gäller den frågan, säger Sören Ericson.
   Ingrid Persson, vice vd på Föreningssparbanken, instämmer i att påhoppet är allvarligt. Men hon tycker samtidigt att det är positivt att Franzén blåser liv i debatten om sparandet. Det gynnar spararna, anser hon. Däremot håller hon inte med om att storbankerna ger sina kunder sämre villkor.
   - Det går inte att fokusera på en produkt. Vi har en hel flora av olika sparformer, säger Ingrid Persson och ger exempel där Föreningssparbankens produkter erbjuder en bättre inlåningsränta än Riksgäldskontorets sparform Riksgäldsspar.
    Thomas Franzén hävdar att det råder en bristande konkurrens bland svenska banker, som tillsammans redovisar en avkastning på 17 procent av det egna kapitalet. Ulla Lundquist håller inte med.
   Jag anser inte att konkurrensen brister. Det finns ett stort antal banker som är lätta att få kontakt med. Utöver de fyra storbankerna finns en rad nischbanker. Dessutom finns ett stort antal fondbolag, med flera tusen fonder att välja bland. Så visst finns det alternativ.

Johanna Fager
johanna.fager@fti.se

KOMMENTAR:

Givetvis har riksgäldsdirektören Thomas Franzén rätt när han kritiserar storbankernas usla villkor på sparkontona. Att i ett läge där inflationen närmar sig 3 procent ge 1,5 procents ränta på ett sparkonto är på sätt och vis samma sak som att ta betalt för inlåningen.

MEN BANKERNA SKA INTE LASTAS eller konspiratoriskt anklagas för detta. Det står varje kund fritt att välja bank, och man får hoppas att det valet sker på goda grunder. Vissa kunder kanske gärna betalar en slant för att ha tillgång till ett bankkontor, personlig bankman, ett brett tjänsteutbud och allehanda rådgivning. Låt vara att det då blir dyrt. Men smakar det, så kostar det.

Frågan är dock om kunderna inte är lite väl blåögda och konservativa när det gäller just förhållandet till sin bank. För många är banken en institution som man odlar en djup relation till. Med tiden tycks det emellertid utvecklas till ett beroende, där kunden blir den stora förloraren. Den låga räntan är bara ett exempel på bankerna utnyttjar kundernas förtroende till att ta hänsynslöst bra betalt för sina tjänster. Andra avgifter, både dolda och synliga, hjälper också till att hålla storbankernas vinster på oanständigt höga nivåer. Även det visar Franzén förtjänstfullt i sin krönika.

HANS UPPMANING ATT BYTA BANK är därför högst legitim. Varje kund - privatperson eller företag - måste vara beredd att byta leverantör när villkoren är usla. Det gäller för banker som för vilken annan vara som helst. Endast så kan marknadsekonomin fungera.

Stefan Svanström
stefan.svanström@fti.se