[Hemsida]
[Brf-direkt] [Skicka
vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Värna rättigheterna även
på EU-nivå
Av Per Ahlin -Svenska Dagbladet
- 9 oktober 2000
"Rätten till liv är
viktigare än rätten till semester."
Det råder inte direkt någon brist på regler till
skydd för de mänskliga rättigheterna inom EU. Medlemsstater har biträtt
Europakonventionen och till och med inkorporerat texten i den nationella
lagstiftningen. FN:s konventioner är tillämpliga även inom unionen.
Behövs det verkligen ytterligare artiklar? Ja, svarade
EU: s stats- och regeringschefer vid toppmötet i Köln sommaren 1999.
"Respekten för de grundläggande rättigheterna är en fundamental
princip för Europeiska unionen och en avgörande förutsättning för
dess legitimitet", sades i slutsatserna. Därför, hävdade EU:s
ledare vidare, "är det nödvändigt att utarbeta en stadga med dessa
rättigheter för att deras utomordentliga betydelse och räckvidd ska förankras
på ett för medborgarna synligt sätt."
Arbetet är nu klart, och i förra veckan presenterades
ett utkast innehållande 53 artiklar uppdelade på sju kapitel. Stadgan
ska diskuteras vid det extra toppmötet i franska Biarritz nu på fredag.
Beslut väntas i Nice i december.
En av stadgans försvarare är Ulf Bernitz,
professor i Europarätt vid Stockholms universitet, I en artikel i
tidskriften Signum skriver han att det föreslagna dokumentet ger EU
"ett mer demokratiskt drag." Han menar att det inför östutvidgningen
är viktigt att man slagit fast ett starkt värn för människorätten på
EU-nivå. "Inget av kandidatländerna har någon långvarig tradition
bakom sig på detta område eller någon entydig rättsstatskultur."
Hans argument är rimliga och begripliga; de är rent
av tilltalande. Det kan sägas vara naturligt att EU - som är en
organisation grundad på fred, frihet och demokrati - tydligt slår fast
vilka rättigheter som gäller för medborgarna och vilka värden unionen
grundar sig på. Det är också betydelsefullt att institutionerna får
fasta regler att hålla sig till. Men, frågar man sig, betyder detta att
stadgan också måste vara rättsligt bindande?
Sverige tillhör de stater som envetet svarat nej på
frågan. Nyligen bytte Frankrike fot, och även om inflytelserika stater
som Tyskland alltjämt vill se ett bindande dokument, talar det mesta för
att resultatet i Nice blir en politisk deklaration.
Bernitz har svårt med den svenska
linjen. Hela syftet "är ju att säkra enskildas rättsskydd i
relation till EU:s institutioner och medlemsstater som tillämpar EU-rätt",
skriver han. "Vill man uppnå det syftet bör naturligtvis stadgan
binda Institutionerna och staterna. En rekommendation räcker inte för
att skydda den enskilde när det kommer till konkreta fall."
I formell mening har Bernitz givetvis rätt. Mot detta
kan dock invändas att distinktionen mellan bindande och icke-bindande
dokument inte är lika betydelsefull inom den internationella rätten som
den är i nationell rättstillämpning,
De flesta stater lever visserligen med föreställningen
att juridiken är något speciellt - ingen, inte ens en diktatur, vill öppet
erkänna lagbrott. Men erfarenheten säger att regeringar också känner
sig styrda av politiska åtaganden. ESK-procesaen, som numera är
omvandlad till den europeiska säkerhetsorganisationen Osse, är ett
tydligt exempel. De i många fall detaljerade reglerna respekterades,
trots att de uttryckligen endast var politiskt bindande.
Man kan därtill hävda att få stater, allra minst
EU-medlemmar, skulle acceptera en stadga om mänskliga rättigheter om de
inte hade för avsikt att följa den. Deras reaktion på andras brott
skulle sannolikt också bli densamma oavsett om regeln är fastslagen i en
politisk avsiktsförklaring eller i en juridisk traktat. FN:s allmänna
deklaration om de mänskliga rättigheterna, som i årtionden varit ett
centralt humanitärt riktmärke, är ett belysande exempel på den kraft
som kan finnas även i icke-bindande texter.
Det avgörande argumentet mot att göra
EU-stadgan bindande är dock att det kan bidra till att urholka rättighetsbegreppet.
Det har länge funnits en trend att jämställa sociala
och politiska rättigheter, en trend som Sverige dessvärre ivrigt påhejat.
I en skrivelse för något år sedan menade regeringen (obs! beklagande)
att "de ekonomiska och sociala rättigheterna i praktiken fått lägre
prioritet än andra rättigheter och ibland även beskrivits som
ambitioner snarare än som verkliga rättigheter."
Den presenterade stadgan går i samma riktning. Här
finns förbud mot dödsstraff, tortyr, slaveri och människohandel.
Yttrande-, tanke- och religionsfrihet skyddas. Men förslaget innehåller
också, i enlighet med vad regeringscheferna beställt, sociala och
kulturella rättigheter. Således stadgas att äldre ska ha rätt att
delta i det kulturella livet, att alla ska ha rätt till arbetsförmedling,
att miljön ska skyddas och att alla ska få betald semester.
Detta är viktiga, behjärtansvärda målsättningar. Det är
saker som ett anständigt samhälle ska kunna tillgodose. Men är det
grundläggande mänskliga rättigheter? Jag tycker inte det.
Jag har tidigare kallats både
"gammalmodig" och "nyliberal" eftersom jag hävdat att
rättigheterna inte bör jämställas och att rätten till liv är
viktigare än rätten till semester. Jag anser mig inte vara någotdera.
Per Ahlin
Utrikesredaktör
|