Svensk domstol ska utdöma skadestånd för konventionsbrott Av Jan Södergren -Advokaten - Nr 9 2001 Europadomstolen slår fast: Svensk domstol ska utdöma skadestånd vid konventionsbrott Nu säger Europadomstolen det uttryckligen. Ersättning skall utgå redan i det inhemska systemet för sådan ekonomisk och ideell skada som härrör sig från kränkningar av Konventionen. Förut var detta en kanske inte helt okomplicerad men ändå oundviklig logisk slutsats av Europadomstolens praxis. Svenska domstolar synes generellt inte ha tagit till sig denna. Därför är Grand Chamber avgörandet i T.R och K.M. mot Storbritannien (dom 10.5.2001) välkommet. I ADVOKATEN nr 3 i år (s 20) refererade jag
fallet Kudla från oktober 2000 och hävdade att detta avgörande
tydligt markerade en skärpt ton från Europadomstolen vad avser
staternas skyldighet att i första hand själva hantera rimligt
grundade påståenden om konventionskränkningar i det inhemska
systemet (den sk subsidiaritetsprincipen). Advokat Jan Thörnhammar
följde upp artikeln i därpå följande nummer av ADVOKATEN, där
han ställde sig frågan om man verkligen skall behöva gå till
Strasbourg för att få sina mänskliga rättigheter tillgodosedda.
Svaret på Jan Thörnhammars fråga är enligt Europadomstolen helt
uppenbart NEJ och den fortsätter på den inslagna "skärpta
tonens linje." ”Ett förtydligande av vad Europadomstolen sedan lång tid hävdat i stadgad praxis" DEN RÄTTSLIGA GRUNDEN för staternas
förpliktelse återfinns främst i artikel 13 som ålägger staterna
att tillhandahålla effektiva inhemska rättsmedel. Enligt tidigare
praxis hette det att staterna förvisso har ett visst diskretionärt
utrymme för på vilket sätt förpliktelserna uppfylles. Kravet är
ändå att rättsmedlen skall vara effektiva och kunna medföra en
rimlig möjlighet till framgång. Härutöver skall rättsmedlen, om
det finns skäl därtill (”if appropriate"), även kunna
lända till gottgörelse (ofta uttryckt "redress"). Vidare
skall staterna i det enskilda fallet erkänna kränkningen. Dessa
krav måste - även enligt tidigare praxis - vara tillgodosedda för
att staterna i tillräcklig mån skall anses ha reparerat
kränkningen på ett sådant sätt att klaganden förlorar sin
status som offer (och därmed talerätten i Europadomstolen). VAD GÄLLER KLAGANDENS åberopande av
artikel 13 för uteblivet skadestånd i det inhemska systemet
uttalade Europadomstolen följande. Vän av ordning ställer sig frågan: Vad avses med "in appropriate cases"? Det tidigare och näranslutna uttrycket "if appropriate" har Danelius översatt till "när det finns skäl därtill" (Mänskliga rättigheter i europeisk praxis. En kommentar till Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna, Norstedts 1997 s 300). Fråga om när det finns skäl därtill, kan knappast vara något som varje stat avgör själv. Det motsatta skulle innebära att Europadomstolen förpliktar staterna att själva välja när skadestånd skall utgå. Den citerade passagen i Grand Chamber-målet skulle då bli fullständigt meningslös. Vad som avses står i stället att finna i Europadomstolens praxis under artikel 41. Nämnda artikel ger Europadomstolen jurisdiktion att utdöma skadestånd i de fall ersättning inte har skett, eller enbart skett till en del, i det inhemska systemet Det är i de situationer när Europadomstolen finner att dess blotta förklaring av en kränkning utgör tillräcklig gottgörelse i sig, som det inte finns skäl att utdöma skadestånd. Det är nämligen inte alla kränkningar som renderar skadestånd enligt Europadomstolens praxis. Vägledning om under vilka omständigheter som staterna jämlikt artikel 13 skall utge skadestånd i det inhemska systemet står alltså att finna i Europadomstolens praxis under artikel 41. ”Det finns till och med domare som blivit genuint upprörda och kallat dylika påståenden och yrkanden för trams” Vägledning om hur stora belopp som skall utgå -
främst för ideell skada - för att klaganden inte längre kan
anses ha kvar talerätten i Europadomstolen framgår likaledes av
praxis under artikel 41. Skadeståndsbeloppen måste i princip ligga
i paritet med dem som Europadomstolen dömer ut. Annars skulle
förpliktelsen att i första hand hantera konventionskränkningar i
det inhemska systemet enbart vara partiell. Slarvigt uttryckt kan
man säga att praxis under artikel 41 är normerande för staternas
förpliktelse under artikel 13. VISSA DOMARE i underrätterna har
framfört åsikten att det är en jurisdiktionsfråga och att
jurisdiktionen exklusivt tillkommer Europadomstolen (Jfr
subsidiaritetsprincipen!), vilket då ligger i linje med JK:s
resonemang. I viss doktrin tror man sig ha konstaterat att Sverige
inkorporerade Europakonventionen utan vidhängande sanktionsregler.
Men sanktionen återfinns således i artikel 13 som också
inkorporerades till direkt tillämplig svensk lag utan varje
reservation och utan att reservationer ens var möjliga. Det kan finnas anledning att ta del av denna artikel; för trots allt är jorden rund och trots allt kretsar jorden kring solen. Jan Södergren Fotnot: Undertecknad var inte ombud i målen. |
Advokaten Copyright |
Hemsida |