Försvara företagen !
Av Mats Lönnerblad - 13 mars 2001

Anders Kinnander, professor i tillverkningssystem och prefekt vid institutionen för produktionsteknik vid Chalmers Tekniska Högskola tar upp ett allvarligt ämne i Dagens Industri ( DI ) den 12 mars, när han påpekar att produktionen håller på att lämna landet och att Sverige därför går mot en nationell katastrof i ultrarapid.

Kinnanders perspektiv är att ledningen för många företag numera ägnat produktionen alldeles för liten uppmärksamhet. Han påpekar också i debattartikeln, att den produktionstekniska allmänbildningsnivån är alldeles för låg hos många svenska företagsledningar. Att dom vägrar att inse vilka stora problem företagen möter, när dom i stället för att tillverka själva, lägger ut större delen av sin produktion utomlands utan att tänka på konsekvenserna.

Men det är inte bara produktionen som håller på att lämna landet.

Även företagen lämnar Sverige med både ägande och sysselsättning. Under ett kvarts sekel har alltför många företag redan försvunnit från Sverige. Först i långsam takt och sedan allt snabbare ! Under de sista 25 åren har företagsamheten minskat i Sverige med 400.000 företag, varav 60.000 företag försvann i samband med den svenska bank- och finanskrisen.

Av det går det bara att dra slutsatsen att svenska banker och företagsledningar har tappat respekten för företagandet i landet. Det visar sig på flera olika sätt. Man uppmuntrar spekulation och nedvärderar produktion. Först nu börjar alla se följderna av vad som håller på att hända ordentligt.

skojare.gif (217546 byte)De senaste åren har "affärsänglar" i form av riskkapitalister investerat miljarder i IT-företag. Slutresultatet visar sig nu tydligt i Sverige. Bara nio av "affärsänglarnas" 182 bolag går med vinst. Enligt DI ( också den 12 mars ) skulle alla erövra världen på rekordtid och skörda stora vinster. Men facit är ett präktigt fiasko"

Skall Sverige inte gå under som företagarland måste själva attityden till företagande och respekten för företagare förändras radikalt. Enligt Nils Bildt ( bror till Carl Bildt ) som själv startade företag mitt under brinnande bankkris måste företag odlas fram långsamt. Enligt Nils Bildt tar det fem år att grunda ett företag och tio år att få det att lyfta.

Därför borde både Carl Bildt i egenskap av Moderatledare och Bo Lundgren som "bankminister" lyssnat till Carls bror, företagaren Nils Bildt under Moderaternas näringsfientliga regeringsperiod ( 1991 - 1994 ) som höll på att försätta hela Sverige i konkurs.

Det var Moderaterna som tillät krisbankerna att säga upp krediterna för livskraftiga företag och nedvärdera hela Sveriges fastighetsbestånd med mellan 50 - 70 % under bankkrisen.

Skall företag kunna blomma krävs det långsiktighet i både tillverkning och planering som inte får raseras på grund av politiska nycker som skedde under den svenska bankkrisen ! Med facit i hand vet vi att det var fel att rädda krisbankerna på bekostnad av företagen. Men fortfarande vägrar våra politiker att ge drabbade företagare upprättelse och kompensation. Varför ?