Åsiktsbildningen söker nya kanaler Av Jan Kallberg -Metro - 26 mars 2001 Åsiktsbildningen i Sverige byter skepnad. Webb och
e-post är i dag starkare motorer för åsiktsbildning än traditionella
kanaler. Ledarsidornas läsekrets är noll och den tryckta tidningens roll
som opinionsbildare har nog snart försvunnit. När folkrörelserna dras
samman för att skapa opinion kommer de närmast sörjande och en busslast
ombudsmän. Det svenska samhället, vars samhällsnorm har varit en
bruksort på 1950-talet, har överlevt sig självt. Dagens människor
utnyttjar de nya medel de har. De kommenterar onlineartiklar via webb, de
skriver e-brev och startar e-postlistor. Problemet är att Makten är kopplad till det döende
samhället och inte ser någon framtid i det nya som kommer. Vilka av
dagens femåringar kommer att bli aktiva medlemmar i de
1800-talsinfluerade folkrörelserna och skriva motioner som ändå aldrig
leder någonstans? De som är fem år i dag kommer när de växer upp att
finna nya kanaler för samhällspåverkan. Det kommer även att få det
svenska samhället att ömsa skinn, från ett kollektivistiskt
ålderdomligt samhällskoncept där makten är fastcementerad till ett
öppet, fritt och roligare samhälle. För dem som känner sig som Makten
innebär det att deras kontrollmöjligheter, politiska överlevnad och
möjligheter till succession av prinsar och prinsessor, som Leijon och
Bodström, försvinner. Att det måste kännas motbjudande från Rosenbads
horisont är mänskligt. Det är inget nytt. Katolska kyrkan påtvingade allt
tryck kontroll och anledningen var hur enkel som helst. Djävulen bodde i
tryckalstren. Den svenska adeln började jaga arbetarrörelsen och
frikyrkorörelsen med konventikelplakat och förbud mot sammankomster på
bolagsägd mark. Det hade varit mustigare om de sagt djävulen, helvetet och demoner. Det är inkvisitionens och förtryckets ideologi de kopierar till dagens samhälle. Där bibehållandet av makten är viktigare än struntsaker som ett fritt och öppet samhälle. Jan Kallberg |
Metro Copyright |
Hemsida |