Grönt för nummer på nätet - Internet
Av Annika Ånnerud - Dagens Nyheter - den 16 januari 1999

Framåt sommaren kanske Internetanvändare i hela världen kan läsa de svenska telefönkatalogerna på nätet. Länsrätten har gett tillstånd, men med vissa förbehåll. Telia måste först informera alla abonnenter om att uppgifter om deras namn, adress och telefonnummer kommer att läggas ut på Internet. Alla som inte vill ha sina uppgifter på nätet ska kostnadsfritt kunna bli strukna.
- Enligt länsrättens dom ska Datainspektionen (DI) meddela föreskrifter om hur Telia ska gå tillväga när de informerar abonnenterna.
- DI har ännu inte bestämt om man ska överklaga domen, enligt Ulf Widebäck som är tillförordnad generaldirektör. Datainspektionen hade hellre sett en annan lösning, nämligen att abonnenterna aktivt och uttryckligen skulle lämna sitt samtycke till nätpublicering.
- DI menar att abonnenter som gärna står i papperskatalogen inte har anledning att räkna med att uppgifterna blir enkelt sökbara för 120 miljoner Internetanvändare över hela världen. Särskilt känslig kan nätpubliceringen vara för personer med ursprung i annat land, anser DI.
- Men länsrätten skriver i sin dom att den enskildes behov av skydd för sitt privatliv väl kan tillgodoses genom en föreskrift om rätt till strykning.

Annika Ånnerud

Kommentar från Bankrättsföreningen

Datainsepktionen tvingas nu ge avkall på sina stelbenta regler för register på Internet. Telia har begärt att få lägga ut namn med adress och telefonnummer, vilket är inget annat än ett register. Telefonnummer och adress är strukturerade data som kan bearbetas (processas) genom ADB.

Datainsepktionens krav på att namngiven person skall ge samtycke innan nätpublicering faller platt till marken. Efter Länsrättens beslut gäller, att den som inte hör av sig till Telie kommer att finnas på Internet.

Börje Ramsbro har åtalats för namn på den s.k. skampålen. De namngivna personerna erbjöds möjligheten att bemöta den uppmärksamhet de fått genom att finnas på skampålen. - "Medborgare som icke känner sig förtjänta av uppmärksamheten kan självfallet framföra sin motivering via Brf debatt.

Nordbanken utnyttjade detta erbjudande ett 20-tal gånger och bistod missnöjda kunder. Icke vid något tillfälle önskade Nordbanken och deras namngivna representanter att bli strukna från den uppmärksammade skampålen.

Börje Ramsbro är också åtalad för att har lämnat uppgifter för ADB-behandling i utlandet enligt 11 §. Även denna paragraf tvingas nu Datainspektionen ge avkall på, då Telias register blir tillgänligt worldwide.

Enligt PUL behöver inte Telia någon licens från Datainspektionen.

BRF Styrelse

Se vidare! - Åtalad för brott mot datalagen - Personuppgiftslagen