"Vår etik är hög" Av Magnus Falk - FinansTidningen - 23 november 2001. REPLIK Mats Lönnerblads inlägg om Nordbanken och Bankföreningen får svar på tal. Mats Lönnerblad driver sedan början av 90-talet en kampanj där han ständigt fyller på med ny "information" och "bankskandaler". Ofta rör det Nordbanken, då Lönnerblad är aktiv i före detta Föreningen mot Nordbanken, nuvarande Bankrättsföreningen. NORDBANKEN har höga etiska krav. Ett sätt att visa detta är att vi vill verka för tydlighet i lagstiftning och praxis - vår uppfattning är att detta gagnar våra kunder. Nordbanken har över tre miljoner kunder att ta hänsyn till. Om vi inte krävde vår rätt skulle det drabba bankens övriga kunder - i det långa loppet genom högre priser. DÄRFÖR SOPAR VI inget under mattan. Det är vår skyldighet att gå till rätten när vi misstänker oegentligheter eller oklarheter. Vi vill ha klara regler, hög moral och etik, eftersom vi är övertygade om att detta gagnar kunder, aktieägare och ytterst det samhälle vi lever i. Magnus Falk "Gör läxan
Lönnerblad ! Mats Lönnerblad uttrycker förvåning över att Högsta domstolen (HD) använder
Bankföreningen som remissinstans i mål där bankerna är parter. Först ska klargöras att
Bankföreningen, i motsats till vad Lönnerblad skriver, inte avger yttranden till andra domstolar
än HD. Vi utgår från att HD genom åren funnit att Bankföreningen bidragit med värdefulla
redogörelser för praxis i banknäringen. Föreningen lägger sig vinn om att i sina yttranden vara
objektiv och saklig. LÖNNERBLAD VILL veta vad Bankföreningen gör för att etik och moral ska råda bland medlemmarna. Vi utfärdade redan 1996 etiska riktlinjer som medlemsföretagen rekommenderas följa. Riktlinjerna ansluter till Finansinspektionens allmänna råd om riktlinjer för hantering av etiska frågor. Bedriver någon bank osund eller oetisk verksamhet, är det Finansinspektionens sak att ingripa. Birgitta Johansson-Hedberg Nordea knäcker kunder Av Mats Lönnerblad - FinansTidningen - 16 november 2001. Med tanke på Nordbanken/Nordeas affärsmetoder är det märkligt att Bankföreningen används som rättslig remissinstans, anser Mats Lönnerblad. Ingen annan bank kommer i närheten av lika många rättsprocesser som
Nordbanken/Nordea på grund av bankkrisen 1987– 1993, som kostade 60 000 friska företag livet. Som värst, i början av 90-talet, hade banken inte
mindre än tvåtusen rättsprocesser i gång mot sina kunder – enbart i Stockholms tingsrätt! I många av dessa mål företräds Nordbanken/Nordea av sin egen "husadvokat"
Bertil Södermark som helt
ogenerat i pressen kallar bankens tidigare kunder för banditer och skurkar. Under dessa förhållanden förvånar det att domstolarna med Högsta
domstolen i spetsen använder sig av bankernas intresseorganisation Bankföreningen som
remissinstans i mål där Nordbanken/ Nordea är inblandat. Bankföreningen yttrar sig till bankens
försvar, vilka fel som än begåtts. Mats Lönnerblad |
FinansTidningen |
Hemsida |