[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Hemlighållna brott göms bakom sekretesslagen
Av Mats Lönnerblad - Finanstidningen -
27 okt. 2000
Sverige berömmer sig av öppenhet med offentliga handlingar. I själva verket
används vår sekretesslag till selektiv mörkläggning av dunkla kapitel i vår historia. Vad har
till exempel socialdemokrater och moderater för oegentligheter att dölja från den senaste
bankkrisen på 1990-talet?
Titel: Kommentar
till 1980 års sekretesslag
Författare: Hans Corell, Olof Egerstedt, Marianne Eliasson, Sigurd Heuman och Göran Regner
Förlag: Norstedts förlag
Mycket av vad som hände under andra världskriget är fortfarande en
väl förborgad hemlighet i Sverige. Däremot vet numera övriga Europa ganska väl vilka både bra
och dåliga beslut som respektive regeringar fattade under den dystra perioden.
Varför Sverige fortfarande inte låter
medborgarna ta del av vad som hände för mer än 60 år sedan, finns det ingen godtagbar
förklaring till. Våra politiker vill till exempel fortfarande inte ge oss insyn i besluten om att
använda Sverige som transitland för trupptransporter av tyska soldater till det ockuperade Norge.
Likaså utgör baltutlämningen under andra världskriget en dystert kapitel i
Sveriges historia, som fortfarande omfattas av viss sekretess. De baltiska och tyska soldater som
skickades till Ryssland för att bli avrättade är ingenting som Sverige har anledning att skryta
med.
Inte heller kan Sverige försvara återlämnandet av kapitulerande tyska soldater
i slutet av andra världskriget. Det var tyska soldater som alldeles i slutet av andra världskriget
hade kapitulerat med ubåt och allt utanför Göteborg och inte ville återvända till Tyskland.
Även i det fallet är handlingarna sekretessbelagda, ett i demokratiska stater enastående långt
hemlighållande.
Användningen av lagen misstänkt
När man närmare undersöker sekretesslagstiftningen stärks misstanken om att Sverige använder
sin sekretesslag, inte för rikets säkerhet, utan för att skydda svenska politiker när de har
begått dumheter. När de efteråt förstår vad de har ställt till med, vill de gärna
sekretessbelägga sina egna eller företrädares misstag.
Kommentar till 1980 års sekretesslag finns tillgänglig hos Norstedts förlag (1980),
där författarna Hans Corell, Olof Egerstedt, Marianne Eliasson, Sigurd Heuman och Göran Regner
har gjort ett alldeles utmärkt arbete genom att ordentligt förklara i detalj vad den svenska
sekretesslagen innebär.
Det är framför allt i samband med genomläsningen av denna bok och annan litteratur i
samma ämne, som jag själv har bildat mig uppfattningen om vad den svenska sekretesslagen
egentligen innebär och hur den ska tillämpas.
Konklusionerna är mina egna.
Hemligstämplingen specificerad
De allmänna handlingar som får hållas hemliga enligt sekretesslagen är handlingar som avser
rikets säkerhet och dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation. Rikets
centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutakontroll hör också dit.
Handlingar som också omfattas av sekretesslagen är myndigheters verksamhet för
inspektion, kontroll eller annan insyn; intresset från statens sida att förebygga eller beivra
brott; det allmännas ekonomiska intresse; skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska
förhållanden och intresset för att bevara djur eller växtart.
Enligt författarna till kommentaren till 1980 års lag med ändringar, får allmänna
handlingar inte hållas hemliga för att skydda några andra intressen än dem som jag har räknat
upp. Vilka handlingar som är hemliga ska anges noga i en särskild lag, det vill säga
sekretesslagen (TF 2:2) Det är också tillåtet att ta in bestämmelser om hemliga handlingar i
andra lagar, men då ska sekretesslagen hänvisa dit.
Med andra ord ska man i sekretesslagen kunna se alla de fall, då allmänna
handlingar är hemliga. Enligt författarna får regeringen inte bestämma vilka handlingar som är
hemliga, men regeringen kan enligt bestämmelserna i sekretesslagen ges rätt att besluta om
kompletterande föreskrifter.
En myndighet har också under vissa förutsättningar möjlighet att lämna ut en
handling med villkor, så kallat förbehåll, som inskränker den sökandes rätt att använda den
information som finns i handlingen. Myndigheten kan till exempel förbjuda sökanden att föra
uppgifterna vidare.
Huvudregel i TF
Regler om hemligstämpling av allmänna handlingar finns huvudsakligen i sekretesslagen (15 kap). En
grundläggande regel finns i TF (2:16). Den innebär att bara sådana allmänna handlingar som är
sekretessbelagda enligt sekretesslagen eller enligt någon annan lag, som sekretesslagen hänvisar
till, får förses med en anteckning om att handlingarna inte får lämnas ut.
Om man vill hävda offentlighetsprincipen, som många journalister och skribenter
gör, är det självklart att man från myndighetens sida inte får åstadkomma mer sekretess, än
vad som är oundvikligen nödvändigt för att skydda det intresse som har föranlett bestämmelsen.
Detta innebär bland annat att en uppgift inte ska omfattas av sekretess, om man inte kan förutse
någon skada som resultat av att den lämnas ut.
Det var vid genomgången av boken Kreugerkraschen. Storbankernas verk? (Sven Olof
Arlebäck, Wallgårds förlag), som jag skrev om den 10 oktober i
Finanstidningen, som jag slogs av att innehållet i denna bok har varit sekretessbelagt i över
68 år, helt i strid med den då gällande sekretesslagen!
Att sanningen om Kreugerkraschen först i år har kunnat publiceras, genom att
regeringen äntligen har lättat på förlåten kring sekretessbestämmelserna, är således en
rättsskandal av stora mått. Varför regeringen under så lång tid skyddade de brottslingar som
först nedvärderade och därefter lade beslag på Ivar Kreugers egendomar, är det ingen som kan
svara på.
Om dessa handlingar omgående hade publicerats, skulle inte Ivar Kreugers öde ha
förändrats, men de skyldiga skulle ha kunnat ställas till svars för de grova brott som omfattas
av både förtal och plundring av egendom, som skedde strax efter Ivar Kreugers död.
Min omedelbara slutsats var att sekretesslagen, om den hade tillämpats på ett korrekt
sätt enligt både tidigare lagstiftning och enligt 1980 års lagstiftning, inte skulle ha varit
relevant för att sekretessbelägga någonting över huvud taget, som finns återgivet i Arlebäcks
bok, varför någon sekretess i fallet Ivar Kreuger, över huvud taget inte borde ha
tillämpats.
Den gamla sekretesslagen, som den tillämpades i samband med Kreugerkraschen, betydde
ju att brottslingarna kunde gå fria, medan alla småspararna som drabbades av den helt onödiga
konkursen i Krueger & Toll, fick se alla sina besparingar konfiskerade, av några av de
dåvarande svenska storbankerna.
Krediter sades upp i onödan
Samma förhållande gäller ju i samband med den senaste bankkrisen (1987-1993) som innefattas av
vår nuvarande sekretesslag. I det senaste fallet är det 60 000 friska företag som fick sina
krediter uppsagda för att krisbankerna (Gota och Nordbanken) inte begärde sig själva i konkurs
när de var skyldiga att upprätta kontrollbalansräkning, för att senare begära sig själva i
konkurs.
Den direkta följden blev att många fastighetsbolag och småföretagare fick se sina
krediter uppsagda alldeles i onödan under denna period av både Gota, Nordbanken och övriga banker
som vädrade morgonluft. De såg nya möjligheter att rensa i balansräkningarna, när det blev
fritt fram för både Gota och Nordbanken att fortsätta sin verksamhet.
Men det var inte bara småföretagen som fick se sina förmögenheter försvinna under
den senaste bankkrisen. Även storföretagen drabbades. Finansmannen Erik Penser fick alla sina
krediter orättfärdigt uppsagda. Efteråt har man kunnat konstatera att Nobelindustrier aldrig var
på obestånd som Nordbanken hävdade, i samband med uppsägningen av alla krediterna.
Gota sålde företagscertifikat till Volvo och andra storföretag och kommuner för
dryga miljarden, långt efter det att banken var på obestånd. Fortfarande hemlighålls när Gotas
egentliga obeståndssituation inträffade, av såväl regeringen som våra domstolar.
Sekretesslagen gäller också den förtalslista, där även Säpo är inblandad. Den
förtalslista som för närvarande cirkulerar mellan bankerna utgör det största förtalsregister i
Sveriges historia med över 2 000 namn, där bland andra ledande företagare och advokater utpekas
som grova brottslingar, trots att de inte är fällda för några brott.
Eftersom det aldrig var meningen att jag och andra skulle få ta del av all denna
kränkande desinformation vet myndigheterna fortfarande inte hur de ska hantera krisbankernas "svarta lista" som nu är polisanmäld och föremål
för utredning av åklagare. Därför gör man som man brukar i dessa sammanhang - det vill
säga ingenting. Den åklagare som har fått i uppdrag att gå igenom listan har hittills inte ens
påbörjat sin förundersökning.
Sekretesslagen tillämpas även fortfarande beträffande den av journalisterna Peter
Bratt och Jan Guillou avslöjade IB-affären, där oskyldiga människor utpekas för sin politiska
tillhörighet och aktiviteter som senare vid noggrann efterkontroll visar sig inte alls
överensstämma med verkligheten, i de fall som har kunnat kontrolleras.
I de sekretessregler som avser skydd för olika allmänna intressen ska skadan i
allmänhet beskrivas så konkret som möjligt. När det gäller skyddet används i de flesta fall
uttrycken "skada" eller "men". Uttrycken användes även i 1937 års
sekretesslag för att beskriva de olägenheter som då var avgörande för om en handling skulle få
lämnas ut eller inte.
Ekonomisk skada stöd för
sekretess
Sekretessen till förmån för enskilda gäller i tillämpliga delar också juridiska personer.
Detta trots att juridiska personer inte kan sägas ha några "personliga förhållanden".
Till skydd för en juridisk peson kan därför endast rent ekonomisk skada åberopas som stöd för
sekretess (se prop. s. 84, 457, 493).
Frågan är hur bankerna kan åberopa banksekretessen, när de har gjort sig skyldiga
till brott, genom att bryta mot såväl banklagen som avtalslagen och genom att försätta sina
kunder i konkurs, när de själva var skyldiga att begära sig i konkurs.
En förklaring till detta, efter att ha studerat sekretesslagen ordentligt, är att
regeringen skyddar de brott som de svenska bankerna begick, under både den första och andra
finanskrisen, för att det inte ska kunna bli några politiska konsekvenser för inblandade
politiker.
Den enda orsaken till detta sekretesskydd, är att både de moderata och
socialdemokratiska regeringarna var direkt inblandade, både under den första och andra
finanskrisen.
I samband med bägge finanskriserna blev det regeringsskifte. Inblandade
regeringsledamöter använder sig således av sekretesslagen för att skydda sitt eget revir.
Den motion som nyligen innefattar begäran om en sanningskommission, för att närmare
utreda vad som hände under den sista bankkrisen, är således inlämnad av centern,
kristdemokraterna och vänstern samt enskild motion från
folkpartiet, medan motionerna från såväl moderaterna som socialdemokraterna fortfarande
lyser med sin frånvaro.
Den svenska sekretesslagen används således i helt felaktiga syften genom att den
tillåts användas för att dölja politikernas oförmåga att handlägga frågor när ett land
befinner sig i krig eller i ekonomisk kris.
Någon annan anledning kan jag inte se till varför sekretessen omgående inte släpps
för att avslöja allt som skedde under den senaste finanskrisen. Kanske vore detta en första
uppgift för vår nye justitieminister Thomas Bodström att ta tag i?
|