[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]


Nordbankens förljugna förtalskultur kommer att förfölja Nordea Bank
Av Brf redaktionen - Ledaren- 30 juni 2001

Nordbanken har upprättat och fört ett eget ”SÄPO-register” med över 2500 namn i vilket det förekommer förtal av ostraffade kunder. Utöver detta förtalsregister har Nordbankens ledning förföljt och straffat kunder i värsta SÄPO-form. I denna ledare lämnas exempel på Nordbankens djuprotade förtalskultur.

1. Nordbankens eget ”SÄPO-register”

register.jpg (15451 byte)Inom bank- och finansvärlden cirkulerar ett register ”Svarta Listan” som upprättats och förts inom Nordbanken för att för alltid brännmärka kunder, vilka på ett eller annat sätt misshagat Nordbankens ledning och registerföraren.

Mer än 2500 namn är upptagna i registret, som inte bara används inom bank- och finansvärlden utan cirkulerar fritt på marknaden. Personer i registret är för alltid stämplade som brottslingar och för många har livet slagits i spillror och de kommer aldrig att kunna resa sig.

Nordbankens ändamål med detta olagliga förtalsregister är obekant men gissningsvis har det tillkommit för att söka syndabockar för bankens egna problem och misslyckanden. Nordbanken var konkursmässig i början av 90-talet till följd av alltför frikostig och vårdslös utlåning. När bubblan sprack måste bankdirektörerna på vanlig byråkratmanér söka syndare för att försvara sig själva och inte minst säkra den egna fallskärmen.

Hade Sverige varit en normal rättsstat skulle idag flera av Nordbankens direktörer dömts till långvariga fängelsestraff och själva varit upptagna i ett straffregister och märkta för alltid. Detta var vad som hände de franska bankdirektörerna. De svenska bankdirektörerna har belönats med guldkantade fallskärmsavtal.

sapo.gif (101033 byte)När kommer Nordbanken att följa Statens exempel med skadestånd i likhet med det riktiga SÄPO-registret och kompensera de som fått sin framtid raserad av Nordbankens förtalskultur ?

Läs vidare under rubriken Nordbankens eget SÄPO-register, av Jan Gillberg

2. Nordbankens kallsinniga sortering av kundkretsen

Kan det finnas någon bankkund som vill låta sig sorteras som sårad soldat vid en krigsförbandsplats ? Detta är just vad som har inträffat i Nordbanken. I en internskrivelse den 1 april 1992 till regioncheferna inom Nordbanken har vVD Karl-Olof Hammarkvist instruerat sina kollegor att tänka i militäriska termer och kallsinnigt sortera bankens kunder efter överlevnadsgrad. Vem hade sårat kunden om inte banken själv genom vårdslös kreditgivning.

En bank med denna krigiska inställning till kunderna och medmänniskorna har ingen rätt att existera på den svenska marknaden. Läs vidare Nordbankens ledning sorterade kunderna som sårade soldater på en krigsförbandsplats

3. Nordbanken driver rättsprocesser in absurdum

Inte bara förtalskulturen härskar inom Nordbanken utan även lögnen har slagit rot. Detta har företagaren Ingvar Axelsson fått känna av. Nordbanken lyckades i slutet av 80-talet övertala Ingvar Axelsson att överta ett konkursdrabbat företag och lovade att finansiera affären långsiktigt. Medfinansiär i affärsupplägget var Utvecklingensfonden (numera Almi). Väl i hamn och efter att makarna Axelsson skrivet på personliga panthandlingar till förmån för Utvecklingsfonden och Nordbanken, bryter Nordbanken de lämnade kreditlöftena och lägger beslag på de medel Utvecklingsfonden satt in på företagets konto, ca 2,8 mkr.

Nordbankens löftesbrott ledde slutligen till att Ingvar Axelsson tvingades sätta sina företag i konkurs i början av 90-talet och därefter har han fört en ojämn kamp mot Nordbanken genom flera stämningar och genstämningar. Tvister som pågår än idag. Se vidare Ingvar Axelsson mot Nordbanken.

I detta fall har Nordbanken inte bara brutit ett kreditlöfte utan när den kommer till rättssalen försvarar den sig med rena lögner och förnekanden. Bankdirektören vid handläggningskontoret har under edlig förpliktelse i såväl tingsrätt som hovrätt hävdat att Ingvar Axelssons företag olovligt hade övertrasserat checkkontot vid ett 50-tal tillfällen. Detta påstående gjorde att Ingvar Axelsson förlorade i tvistemålet mot Nordbanken. Än en gång vann Nordbankens förljugna förtalskultur över den enskilde bankkunden.

Senare har kontoutdragen framkommit, vilka visar att övertrasseringarna var beviljade av Nordbanken. M.a.o. den aktuelle bankdirektören har gjort sig skyldig till mened och Ingvar Axelsson kommer att väcka enskilt åtal mot bankdirektören.

Hur många tusen bankkunder är det som har drabbats av Nordbankens förljugna förtalskultur och som inte har några resurser att hävda sin rätt ?

4. Nordbanken manipulerade andra banker genom förtal och grundfalsk information

Företagaren Börje Ramsbro tvingades den 3 december 1993 lämna sitt livsverk efter 25 år utan att förstå varför. Först efter att han inlämnat en stämning mot Nordbanken den 12 mars 2001 och därefter erhållit bankens svaromål i processen fick han klarhet i form av ett brev från Nordbanken till Sparbanken den 18 oktober 1993.

nb10.gif (33549 byte)Utan att kontakta ägaren Börje Ramsbro hade Nordbankens handläggare, Göran Pettersson, tillställt Sparbankens dåvarande VD, Göran Collert, ett brev som är rena falsariet. Syftet med brevet torde ha varit att manipulera Sparbanken. Inga fakta stämmer med verkligheten utan Göran Pettersson har levt upp till Nordbankens förtalskultur för att medvetet eller omedvetet straffa Börje Ramsbro.

kreditutskottet.gif (95713 byte)Göran Pettersson lyckades inte bara manipulera Sparbanken utan även det egna kreditutskottet med bl.a. deltagarna Jacob Palmstierna som ordförande och Hans Dalborg, VD för Nordbanken. Den 16 november 1993 var Göran Pettersson föredragande i Kreditutskottet för Nordbanken i ärendet System 3R International AB. Med ett helt paket av falska uppgifter och förtal av ägaren Börje Ramsbro beviljade kreditutskottet en hemlig kreditansökan upprättad i namnet System 3R International AB utan att informera den laglige ägaren. Kreditutskottet tog helt enkelt ett beslut om att sälja Börje Ramsbros företag till tredje part.

Inga som helst kontakter hade tagits med ägaren Börje Ramsbro för att stämma av sakförhållanden och fakta. När Börje Ramsbro ryktesvägen fick vetskap om att Nordbanken träffat någon form av uppgörelse med nya ägare kontaktade han jacob1.gif (37257 byte)Jacob Palmstierna och redovisade de faktiska omständigheterna och begärde ett omedelbart möte med bankledningen. Jacob Palmstierna valde att avvisa Börje Ramsbros begäran med ett arrogant svar och åberopade sitt ordförandeskap i Kreditutskottet för Nordbanken utan att lämna någon information om att banken redan hade sålt företaget. Inga uppsagda lån eller obetalda räntor och avgifter förelåg.

Än en gång hade Nordbankens förtalskultur ”segrat” genom att Göran Pettersson i Kreditutskottet för Nordbanken inplanterat falska uppgifter och förtal av Börja Ramsbro i en sådan grad att Jacob Palmstierna litade mer på den interna falskheten än på kunden. Den 3 december 1993 tvingades Börje Ramsbro bort från sitt livsverk utan ersättning. Läs vidare Börje Ramsbro mot Nordbanken.

5. Namnbyte

Nordea har beslutat att namnet Nordbanken skall gå i graven med förhoppning att sopa det förflutna under mattan. Trots att Nordbanken har låtit många avlida vid krigsförbandsplatsen så finns det tillräckligt många som överlevt på egen hand och kommer att påminna Nordeas ledning om Nordbankens grymheter 1987 - 1993.

Nordea blir en ulv i fårakläder, som allmänheten har all anledning att vara skeptisk emot och ifrågasätta i alla sammanhang. Först när Nordea  seriöst tar sig an Nordbankens grymheter och orättvisor mot kundkretsen och träffar uppgörelser i godo kan Nordbanken gå i graven utan att belasta Nordea och negativt påverka dess goodwill.

Brf redaktionen
Bankrättsföreningen

Tack besöket och välkommen åter!
Hemsida