Ska bankerna verkligen få tolka lagen i godan ro? Av Claës S Ankarcrona - Dagens Industri - 25 oktober 2001 Bankerna tycks tolka banksekretessen lite som de vill. Bankjuristen Tomas Tetzell rycker ut för att försvara och berömma bankernas
hantering av den "nyligen upptäckta banksekretessen". I stället för att på ett
meningsfullt sätt bidra till debatten och försöka skingra de moln av osäkerhet som vilar över
bankernas informationshantering konstateras helt frankt att "allt är bra" - något annat
var väl inte heller att vänta. ("Praxis" är alltid intressant. "Praxis" är att de flesta kör fortare än vad hastighetsgränsen medger. Blir detta lagligt om det är "praxis"?) Det är svårt att föra talan om något man inte känner till, och dessutom åligger det knappast kunden att genom domstolsbeslut få bankerna att följa de lagar som utgör själva grunden för deras noggrant reglerade verksamhet. I tolkningen av sekretessreglerna stöder sig Tetzell på en skrift från 1950-talet(!) reviderad 1987. Vad har hänt inom informationsinsamling, bearbetning och distribution sedan dess? En hel del - så hur relevanta är dessa uttalanden i dag? En något mer sofistikerad argumentering hade kanske varit att vänta! Lagen om
banksekretess gäller väl bankerna? Inte kan väl ett företag i direktreklambranschen omfattas av
banklagen? Så enligt vilken paragraf skyddas bankkundens legitima krav på sekretess
i det fallet? Är ett avtal med XYZ Direktreklam AB om att iakttaga banklagen giltigt? Ska tolkningen vara vid och medge banken rätt att informera andra inom banken, koncernbolag och "koncernliknande" enheter (definition skulle underlätta) samt andra "samarbetande företag". Bankerna sitter på mycket värdefulla register - får andra företag tillgång till dessa databaser på samma sätt som tidningar och postorderbolag säljer sina kundlistor - och är detta i så fall "behörigt"? Eller ska tolkningen vara snäv, så snäv att kunder kan vara förvissade om att de uppgifter som finns verkligen stannar inom banken - i detta avseende så snävt definierad som det organisationsnummer med vilket kunden träffat avtal. Uttalanden som "det kan inte heller anses obehörigt att lämna kunduppgifter..." ska alltid betraktas med misstro. Vem "anser" - på vilken grund "anses" och har detta sätt att "anse" prövats och i så fall av vem? Samma sak om "behovet av information". Vem bestämmer det behovet? Det
finns säkert alltid någon instans som känner ett "behov" - ändamålet helgar medlen! Vet banken om kunden är beredd att ge upp skyddet av sekretessen för "förmånen" att få utskick om fonder, betalkort, bolån och en massa andra tjänster som erbjuds av företag med allt svagare anknytning till det ovan nämnda organisationsnumret. De brev som nu sänds ut till bankkunder är synnerligen diffust formulerade och
är behäftade med den i postorder så omhuldade "negative option" - det vill säga om
"ni inte hör av er så fortsätter vi som vi gjort förut" - PUL eller inte! I vilket fall som helst borde varje kund som öppnar ett konto eller inleder en relation med en bank redan vid underskrift av dokument informeras om vad banken tänker använda information till, och banken ska redan då inhämta kundens inställning till informationshantering: ja eller nej. Konsumentupplysning och öppenhet är ju viktigt eller hur? Det som dock är mest betänkligt är att bankerna aktivt ägnar sig åt lagtolkning till sin egen fördel. Detta har tydligen kunnat ske i lugn och ro. Det antal glidande formuleringar och oprecisa "antaganden" och "uppfattningar" som används inger oro. Claës S Ankarcrona Tidigare inlägg |
Hemsida |