[Hemsida] [Brf-direkt] [Skicka vykort] [Tipsa ditt nätverk]
Polisanmälan mot Nordbanken för svindleri
2001-01-18
Brev från Ekobrottsmyndigheten
2000-10-26
Brev till Ekobrottsmyndigheten
2000-10-21
Brev till Ekobrottsmyndigheten
2000-10-16
Brev till Ekobrottsmyndigheten
2000-10-05
Brev till Ekobrottsmyndigheten
2000-09-22
Brev från Ekobrottsmyndigheten
2000-09-18
Påminnelse
2000-03-20
Polisanmälan
| Bankrättsföreningens polisanmälan mot Nordbanken för svindleri har lagts ned av
Ekobrottsmyndigheten trots övarklagan.
Vad annat var att vänta när etablissemanget kan misstänkas för grova
lagöverträdelser ?
Ärendet går nu vidare till Europadomstolen.
Styrelsen
Bankrättsföreningen
|
EKOBROTTSMYNDIGHETEN
Östra avdelningen
Box 821
101 36 STOCKHOLM
Överklagande att lägga ned förundersökning, am 0201-K
64208-00
Nu också frågan om skyddande av brottsliga handlingar.
Attn.: Generaldirektör Rolf Holmquist
Refererande till beslut att lägga ner förundersökningen
angående grovt bokföringsbrott samt svindleri i Nordbanken, önskar jag överklaga detta
beslut, eftersom nya rön som framkommit visar att Ekobrottsmyndigheten och chefåklagaren
Lage Carlström därmed gör sig skyldig till skyddande
av brottsliga handlingar genom att inte ordentligt utreda Nordbankens oegentligheter,
i samband med grovt bokföringsbrott och vilseledande i samband med nyemission.
En förutsättning när det gäller utredandet av Gota ( som också är
polisanmäld ) och Nordbankens obeståndssituation och när denna inträffade är givetvis
att såväl polis som åklagarmyndigheten låter oberoende
revisorer gå igenom såväl Gota som Nordbankens bokslut under den aktuella perioden
och jämföra detta med faktiska utfallet. Något som såväl ledningen som styrelsen för
både Gota och Nordbanken varit skyldiga att göra, men aldrig verkställt ( Se Bankaktiebolagslagen 1987:681 10 kap 2§
Tvångslikvidation ). Detta är något som Ekobrottsmyndigheten hittills inte heller
gjort !
Lage Carlström bekräftar att han erhållit den "hemliga
rapporten" om Nordbanken och att Ekobrottsmyndigheten även erhållit denna rapport
från mig den 18 januari 1999. Uppenbarligen har Ekobrottsmyndigheten ännu inte vare sig
läst eller tolkat rapporten, vare sig 1999 eller i år. Hade man gjort detta skulle man
omgående begärt att oberoende revisorer granskade Nordbankens räkenskaper, som med
utgångspunkt från den hemliga rapporten, måste betraktas som rena förfalskningarna,
med vilka mått man än mäter.
Sverige befinner sig således i samma situation som 1932 i samband med
Kreugerkraschen där staten åberopade sekretesslagen, för att skydda de banker som begått brottsliga handlingar i samband med Kreugerkraschen ( se min artikel
i Finanstidningen från 2000-10.10.)
Staten lyckades således med bedriften, att fria brottslingarna som
därmed ostraffat kunde plundra Ivar Kreuger på alla hans tillgångar, utan någon
intervention från vare sig polis eller åklagare, vilket numera är bevisat. Eftersom
staten i samband med den svenska bankkrisen ( 1987 - 1993 ) avser att försöka göra
samma sak, genom att låta skyldiga bankdirektörer och ministrar slippa undan, medan
bankkunderna utsätts för grova brott och förföljerser från bankernas sida, för att
sedan hamna - "på bankernas svarta lista".
Jag ser därför fram mot att ni omgående beordrar en ordentlig
utredning kring de brott som såväl Gota som Nordbanken begick under den svenska
bankkrisen, med statens goda minne. Att polis och åklagare hittills valt att avskriva
ärendet, utan att studera boksluten under den aktuella perioden, visar tydligt att man
försöker "mörklägga" vad som hände under den svenska bankkrisen, som
drabbade 60.000 företager och 10.000-tals privatpersoner och kastade in landet i en
skuldsättning på mer ettusen miljarder + ränta.
Beordrar inte Ekobrottsmyndigheten omgående en seriös och djupgående
förundersökning, frångår ni i likhet med Lage Carlström, Ert ämbetsmannaansvar och i
direkt strid med Europakonventionen, som numera ingår i den svenska lagstiftningen.
Stockholm
2000-10-26
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättföreningen
|
10 kap. Likvidation och upplösning
Tvångslikvidation
2§ Det åligger styrelsen i ett
bankaktiebolag att ofördröjligen upprätta en särskild balansräkning så snart det finns skäl
att anta att bolagets eget kapital underskrider nio tiondelar av det registrerade aktiekapitalet.
Visar balansräkningen att så är fallet, skall styrelsen snarast möjligt till bolagsstämman
hänskjuta frågan om bolaget skall träda i likvidation. Tidpunkten för bolagsstämman skall
bestämmas efter samråd med Finansinspektionen. Minst en vecka före stämman skall styrelsen till
Finansinspektionen sända in balansräkningen och ett särskilt yttrande av revisorerna över denna.
Vidare skall styrelsen inom samma tid hos bolaget hålla de nämnda handlingarna tillgängliga för
aktieägarna. Handlingarna skall läggas fram på stämman. Om bolagsstämman inte godkänner en
balansräkning, avseende ställningen vid tiden för stämman, som utvisar att det egna kapitalet
uppgår till det registrerade aktiekapitalet, skall styrelsen, om inte stämman beslutar att bolaget
skall träda i likvidation, hos rätten ansöka om att bolaget försätts i likvidation. En sådan
ansökan kan även göras av en styrelseledamot eller en aktieägare. Anmälan till rätten om samma
förhållande kan göras av Finansinspektionen.
Görs en ansökan eller en anmälan enligt första stycket, förordnar rätten att
bolaget skall träda i likvidation, om det inte under ärendets handläggning i första instans
styrks att en balansräkning, som utvisar att bolagets eget kapital uppgår till det registrerade
aktiekapitalet, har blivit granskad av revisorerna och godkänd av bolagsstämman.
Vid beräkningen av det egna kapitalets storlek skall inom linjen läggas till en
post som utvisar den ökning av tillgångarnas sammanlagda värde som skulle följa, om de
redovisades till försäljningsvärdet med avdrag för de förväntade försäljningskostnaderna.
Beträffande sådana anläggningstillgångar som undergår en fortlöpande värdeminskning gäller
dock att de tas upp till anskaffningsvärdet minskat med erforderliga avskrivningar och
nedskrivningar, om ett högre värde erhålls genom detta. Lag 1992:554
EKOBROTTSMYNDIGHETEN
Östra avdelningen
Box 821
101 36 STOCKHOLM
Polisanmälan mot Nordbanken för svindleri.
Ärende: Ytterligare skriftlig bevisning i mål nr C 920-4-314-00.
Attn.: Chefsåklagare Lage Carlström
Refererande till mina brev från den 5.10. och den 16.10. återkommer
jag om ytterligare skriftlig bevisning kring Nordbankens obeståndssituation.
Bilaga 1 visar att det är ostridigt Nordbanken var på
obestånd när Hans Dalborg tillträdde som VD i banken den 4 januari 1991. Bilagan visar
också att Dalborg var medveten om denna obeståndssituation, när han tillträdde sin
tjänst i banken.
Det är därmed klarlagt att Hans Dalborg i samband med tillträdet,
som första åtgärd borde vara att granska bankens tidigare bokföring, med hjälp av
oberoende revisorer. Någon sådan åtgärd är fortfarande inte gjord.
Även bankens tidigare styrelseordföranden Björn Wahlström borde ha
agerat genom att upprätta kontrollbalansräkning för att sedan försätta banken i
konkurs. Nordbanken har under denna period således också gjort sig skyldig till grovt
bokföringsbrott.
Bilaga 2 tillsammans med den hemliga rapporten, som
Bankrättsföreningen fick ta del av direkt från regeringen, först efter mitt
överklagande till regeringsrätten, visar att Nordbanken också gjort sig skyldig till grovt
bokföringsbrott, eftersom tidigare ekonomiska årsredovisningar inte överensstämmer
med det faktiska utfallet.
Bilaga 3 visar att det numera är allmänt känt att Nordbanken var
konkursmässig redan 1990, samt att det fanns stora förluster dolda i redovisningen.
Eftersom den svenska bankkrisen kostat svenska skattebetalarna över
1.000 miljarder kronor plus ränteutgifter på 70 -80 miljarder per år är
Åklagarmyndigheten skyldig att omgående utreda Sveriges största rättsskandal genom
tiderna. Jag avvaktar således snarast en rapport om hur utredningen fortskrider.
Stockholm 2000-10-21
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättföreningen
|
EKOBROTTSMYNDIGHETEN
Östra avdelningen
Box 821
101 36 STOCKHOLM
Polisanmälan mot Nordbanken för
svindleri.
Ärende: Påskyndande av
förundersökning i mål nr C 920-4-314-00.
Attn.: Chefsåklagare Lage Carlström
Refererande till vårt telefonsamtal den
2000-10-05 till och översänd skrivelse, tillsammans med den hemliga ekonomiska
rapporten om Nordbanken, återkommer jag till detta ärende sedan jag tagit del av
ytterligare hemligstämplad information, som visar på vilket sätt resurser och
organisation ställdes till förfogande, för hanteringen av de interna
oegentligheterna Nordbanken.
Det visar sig att det var Nordbankens eget
ombud ( Bertil Södermark ) som fick i uppdrag av styrelsen och ledningen för Nordbanken
att utreda de interna oegentligheterna. Den s k "Södermarksutredningen." Denna
utredning presenterades för den dåvarande bankministern Bo Lundgren 1993-01-22.
Den enda utredning som vid detta tillfälle gjordes, var att granska händelseförloppet i
bankens beviljande av krediter som har lett till särskilt stora förluster, och vidare
att granska några större förvärv för bankens räkning. Således har hittills ingen
objektiv utredning gjorts när bankens obeståndssituation inträffade, och konsekvenserna
av denna genom att driva banken vidare trots att Nordbanken var skyldig att begära sig
själv i konkurs redan per den 1 februari 1990.
Samma förhållande gäller Gota som ju
var på obestånd redan 1989.
Den hemliga rapporten visar ju tydligt, att pengarna som satsades i samband med
nyemissionen inte räckte till. Därför måste tidigare årsredovisningarna betraktas som
rena förfalskningarna som ni som chefåklagare måste beivra, om Åklagarmyndigheten i
Stockholm skall kunna räkna med något fortsatt förtroende hos medborgarna.
Vidare finner Bankrättsföreningen det minst sagt anmärkningsvärt att inom den av
koncernchefen Hans Dalborg tillsatta beslutsgrupp för
hanteringen av interna oegentligheter, ingår Karl-Olof Hammarkvist som ordförande samt
bankens chefjurist och chefen för bankens internrevision. Till gruppen var också knuten
bankens säkerhetschef.
Om Karl-Olof Hammarkvist vet vi redan att
han gav order om att säga upp krediter för friska företag om dessa inte "passade
in i bankens portfölj".
Det betyder i klartext att Nordbanken fick i uppdrag, av den f d bankministern Bo Lundgren
att utreda sin egen brottsliga verksamhet, där ju såväl ledningen som den tillsatta
beslutsgruppen är delaktiga i de brott som begåtts i samband med nyemissionen och vid
behandlingen av Nordbankens kunder.
Därför yrkar vi att ni nu omgående
låter utreda Nordbankens svindlerier, som genom den lämnade ekonomiska rapporten redan
är bevisade, och att ni fullföljer utredningen genom att omgående tillsätta oberoende
revisorer för att ordentligt utreda när Nordbankens obeståndssituation inträffade.
Stockholm 2000-10-16
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
Blekingegatan 28
118 56 STOCKHOLM
|
EKOBROTTSMYNDIGHETEN
Östra avdelningen
Box 821
101 36 STOCKHOLM
Polisanmälan mot Nordbanken för svindleri.
Ärende: Ny förundersökning i mål nr C 920-4-314-00.
Attn.: Chefsåklagare Lage Carlström
Refererande till dagens telefonsamtal angående mål C 920-4-314-00 som
ni nu tagit över sedan kammaråklagare Gunilla Qwist blivit entledigad, efter att hon
inte ens hade påbörjat detta stora ärende.
Detta trots att anmälan lämnades in till Ekobrottsmyndigheten för
över 6 månader sedan.
Vid vårt samtal framkom tydligt, att polisen från
Ekobrottsmyndigheten inte ens gjort någon riktigt undersökning i ärendet, eftersom ni
vare sig fått ta del av bokslutet för 1990 eller det faktiska utfallet av
bokslutet för 1990 och 1991.
En sådan stor fråga måste självfallet oberoende och självständiga
revisorer utreda ordentligt, innan ni tar över ärendet. Någon ordentlig polisutredning
om Nordbankens faktiska obeståndssituation och när denna inträffade, har ej eller
tidigare utförts, i samband med tidigare anmälningar till polis och åklagare.
I detta sammanhang får därför Bankrättsföreningen styrelse
uppfattningen att den svenska Ekobrottsmyndigheten skyddar Nordbankens styrelse och
ledning för de brott som bevisligen begåtts.
Begreppet trolöshet mot huvudman styrks av Nordbankens hemliga
rapport som frisläpptes den 25.6. 1998. Rapporten bifogas. Att Nordbanken trots att
banken var på obestånd begärt nyemission 1991 på 5.2 miljarder kronor är ostridigt.
Det är också ostridigt att Nordbanken, strax efter emissionen, begärde in och fick
ytterligare kapital från staten.
Önskar ni ändå emissionsbroschyren kan ni ta del av denna direkt
från Nordbanken. Jag har tyvärr inte längre något exemplar tillgängligt. Det
kapitalbehov som banken sade sig behöva visade sig således med råge överstiga, det
belopp banken begärde i emissionsbroschyren. Genom de ytterligare kapitaltillskotten
styrks således både Nordbankens svindleri och trolöshet mot huvudman.
Att Nordbanken gjort sig skyldig till svindleri styrks också av
den hemliga rapporten som visar att banken måste varit på obestånd redan per den 1
februari 1990, men ändå begärde ytterligare kapitaltillskott från ägarna, som vid
detta tillfälle var både staten och allmänheten.
Nordbanken var i stället skyldig att begära sig själv i likvidation
per den 1.2. 1990 när Nordbanken inte längre uppfyllde sin lagstadgade
kapitaltäckningsgrad.
Ocker har banken gjort sig skyldig till flera gånger. Det finns t o m
domar mot Nordbanken i Stockholms tingsrätt som visar att banken under bankkrisen ( 1987
- 1993 ) tagit ut mer ränta än vad man hade rätt till.
Som sakkunnig beträffande Nordbankens trolöshet mot huvudman och
svindleri lovar jag själv att ställa upp i samband med vittnesförhör när ärendet
kommer upp i rätten.
Stockholm 2000-10-05
Mats Lönnerblad
Ordförande i Bankrättsföreningen
Skribent i finansrätt
Blekingegatan 28
118 56 STOCKHOLM
|
2000-09-22 Brev från
Ekobrottsmyndigheten
2000-09-14
Påminnelse
|