Företagare fick betala för att rädda bankerna Av Mats Lönnerblad - Dagens Industri - 26 maj 2001 Kris: Bankernas problem i början av 1990-talet lastades orättmätigt över på kunderna, anser Mats Lönnerblad. Mänga företag sätts i konkurs i onödan; de missar möjligheten att ansöka om
företagsrekonstruktion, skriver Robert Rehbinder och Mats Emthén,
som vill avdramatisera konkursförfarandet. I stället blev det krisbankernas kunder som fick betala för dessa bankers obeståndssituation. Krisbankerna inrättade "skräpkreditbolag" som tog hand om alla de
kunder man ville bli av med. 60.000 företagare försvann på
det sättet alldeles i onödan. 400 000 blev permanent arbetslösa. Hade de krisbanker som nämns i artikeln försatts i konkurs, hade aldrig bankkunderna blivit lidande på det sätt som skedde under bankkrisen. För alla de företag som hamnade i "skräpkreditföretagen" Retriva och Securums klor var det bara "snabbavveckling"' som gällde.
Även för många skötsamma företagare som inte var på obestånd. Krisbankernas misslyckanden doldes i det längsta i resultaträkningarna. Nordbanken var på obestånd redan 1990. Först 1991 begärde Nordbanken 5,2 miljarder i
nyemission. Bara någon månad efter det att emissionen genomförts behövde banken ytterligare 20
miljarder kronor! Mats Lönnerblad Tidigare inlägg: Robert Rehbinder, förtagsrekonstruktör, Kapitalparken Konsulter, och Mats Emthén, advokat, Advokatfirman Glimstedt 21/5. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Hemsida |