Domstolar och banker i förening Av Mats Lönnerblad - Västerbottens-Kuriren - 22 februari 2001 Processerna, som följde i kölvattnet efter den svenska bankkrisen,
hanterades på ett sätt som var till fördel för bankerna och till
förfång för bankkunderna. I Domstolarna utgick i de flesta fall
felaktigt från att bankerna hade rätt att ensidigt bryta avtal, säga
upp krediter och lägga beslag på kundernas tillgångar utan att behöva
räkna med några som helst efterräkningar. Det skriver Mats Lönnerblad. Låt mig få åskådliggöra detta med exempel på hur svenska domstolar
hanterat många av processerna, som följde i kölvattnet efter den
svenska bankkrisen, till fördel för bankerna och till förfång för
bankkunderna. Detta kan ske hela tiden i våra domstolar, trots att vi i dag vet att det var krisbankerna som var på obestånd och inte deras kunder. När sedan grunderna i målen mot bankerna kring deras obeståndssituation och upplysningsplikt åberopas i domstol, bryr sig domstolarna i de flesta fall inte om att anteckna vad som sägs, eller att notera den upplysningsplikt som enligt den svenska banklagen inträder, när en bank är på obestånd. Ett oavvisligt krav i dessa sammanhang, är att banken både är
skyldig att begära sig själv i konkurs och underrätta sina kunder om
sin obeståndssituation. Bakgrunden till krisbankernas obestånd var att
de inte längre uppfyllde sin lagstadgade kapitaltäckningsgrad.
Överenskommelsen som reglerar kreditinstitutens solvens och
kapitaltäckningsgrad träffades i juli 1988 av den så kallade
Baselkommittén. Överenskommelsen reglerades sedan genom ett EG-direktiv
från 1989 som aldrig följdes av de svenska bankerna. Vad som sedan hände på grund av bankernas vildsinta utlåning var att redan tidigare beviljade krediter sades upp för ”friska företag” Följden blev att 60 000 företag gick i konkurs alldeles i onödan och Sverige fick den största statsskulden i världen i förhållande till invånarantal. Under denna period ökade statsskulden med astronomiska 1 000 miljarder kronor. Svenska folket tvingas nu betala närmare 100 miljarder kronor om året i räntor och amorteringar. 400 000 svenskar har kastats ut i långtidsarbetslöshet. Hade bankerna i stället uppfyllt sina skyldigheter genom att följa Baselkommitténs bestämmelser och senare EG-direktiv, eller informera sina kunder om sin självförvållade obeståndssituation, kunde följderna av bankkrisen ( 1987 - 1993 ) ha minimerats. Sveriges roll i denna internationella anpassning borde därför ha
inneburit att man från domstolarnas sida börja ta den svenska bankkrisen
på allvar och utföra fördjupade analyser av alla de skador som ägde
rum, som drabbade alla de företagare som i dag processer mot bankerna. Med vilken rätt åsidosätter därför svenska domstolar gällande
rättsregler genom att tillåta krisbankerna lägga beslag på
kundernas tillgångar i den stora utsträckning som skett ? Det var ju
krisbankerna som var konkursmässiga. Men så får det inte gå till. Det märks framför allt i den stora strömmen av mål som går vidare till både EG-domstolen och Europadomstolen, där både bankerna och staten numera kan ställas till svars. Detta kan ske eftersom både EG-rätten och Europakonventionen ingår i den svenska lagstiftningen från och med 1995. EG-rätten har gett demokratin i Sverige en rättshuman dimension som det finns all anledning att befästa. Europadomstolen kan med stöd av artikel 50, fälla svenska domstolar och myndigheter för brott mot konventionen, och på det sättet åstadkomma ersättningsskyldighet. Det finns all anledning för våra svenska domare att vara uppmärksamma på den nya lagstiftning som gäller från och med 1995, som svenska domare är skyldiga att följa. Mats Lönnerblad |
Västerbottens-Kuriren Copyright |
Hemsida |